با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
نمي توان در باره دور و نزديك بودن ظهور امام زمان(ع) اظهار نظر كرد، زيرا اين امر از اسرار الهي است. تنها خداوند مي داند كه حضرت كي ظهور مي نمايد. در روايات از تعيين زمان ظهور نهي شده است. كساني كه وقت و زمان ظهور امام زمان را تعيين مي كنند، دروغگويان محسوب شده اند. شيخ طوسي از فضل بن يسار روايت نموده است: از امام باقر(ع) پرسيدم: آيا ظهور امام زمان وقت معيني دارد؟ فرمود: «آن ها كه وقت را تعيين كنند، دروغگويند، دروغگويند، دروغگويند.»(1)
علما نيز نظرشان همين است كه ما از زمان ظهور امام و دور و نزديك بودن آن آگاهي نداريم.
مصداق سازي صحيح نيست و آثار منفي در پي دارد، چرا كه اگر پس از مدتي مشخص شود از باب نمونه فلان شخص مصداق سيد حسني يا سفياني نبوده، ممكن است برخي نسبت به آموزه‌هاي ديني و مهدويت، بوي‍ژه نشانه هاي ظهور دچار شك و ترديد شوند، يا آن كه در مسير مهدويت به خطا و اشتباه رفته و از مسير اصلي باز بمانند.
همچنين اين موضوع سبب مي‌شود تا مخالفان، از آن عليه شيعه و امام زمان سوء استفاده كنند، بايد از تعيين مصداق پرهيز نمود، به خصوص با توجه به اين كه تعيين وقت ظهور و حتى نزديك بودن ظهور به صورت تقريبي نيز مورد مذمت و نكوهش قرار گرفته است.
صحبت هايي كه در باره حوادث اخير سوريه مي شود از اين دست است و اين حوادث دليلي بر نزديك بودن ظهور نيست. چون در طول تاريخ اين گونه جنگ ها مكرر رخ داده و سپس اوضاع آرام شده است. بنا براين نبايد آنها را ،مصداق نشانه هاي ظهور دانست. البته ما بايد همواره منتظر ظهور وخود را براي ان اماده نمائيم.
در باره مسايل مربوط به امام زمان(ع) از جمله نشانه هاي ظهور، به منابع زير مراجعه فر ماييد:
- امام مهدي(ع) از ولادت تا ظهور، محمد كاظم قزويني.
- موعود نامه، مجتبي تو نه اي.
- دادگستر جهان، ابراهيم اميني.
- مهدي انقلابي بزرگ، ناصر مكارم شيرازي.
پي نوشت:
1. مهدي موعود (ترجمه جلد سيزدم بحار)، ترجمه علي دواني، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ص 862 - 863.
موفق باشید.