با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در قرآن كلمه «بيت المقدس» نيامده است و در مورد سرزميني كه به حضرت موسي(ع) وحي شد و ماجراهاي آن حضرت با قومش بني اسرائيل را كه در آن سرزمين اتفاق افتاد بيان كرده و در چند آيه از آن سرزمين كه امروزه كشور فلسطين نام دارد، به وادي مقدس ياد شده است:
«إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً »(1)؛ آن گاه كه خدايش او را در وادى مقدس طوى (قرب طور) ندا كرد.
«يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» (2)؛ اى قوم به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته وارد شويد و به پشت سر خود باز نگرديد (و عقب‏نشينى نكنيد) كه زيانكار خواهيد شد.
در يك آيه هم از مسجد القصي كه در آن سرزمين است ياد شده است:
«إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ...»(3)؛ به مسجد اقصايى كه پيرامونش را مبارك و پر نعمت ساختيم.
داستان ها و ماجراهاي حضرت موسي و بني اسرائيل در سرزمين بيت المقدس يا همان كشور فلسطين فعلي، اتفاق افتاده و اين سرزمين نزد خداوند مقدس و مبارك است و مسجد الاقصي آن قبله اول مسلمين بوده است. پيامبران بعدي بني اسرائيل مثل حضرت داود و سليمان نيز در اين سرزمين بودند. وقتي دين اسلام توسط آخرين پيامبر خدا آمد آن مردمان آن سرزمين هم كه عرب بودند مثل ساير كشور ها و مناطق جزيره العرب مسلمان شدند و دين اسلام و آيين پيامبر اسلام در آنجا پياده شد و مسجد الاقصي هم به عنوان قبله براي مسلمانان انتخاب شد. حدود هفتاد سال پيش يهوديان ساكن در بعضي كشور هاي اروپايي با توطئه انگليس و آمريكا براي از بين بردن اسلام و مسلمانان به بهانه اينكه اين سرزمين براي اجداد و نياكان ما بوده و پيامبران ما يعني حضرت موسي و داود و سليمان در آنجا بودند، به اين سرزمين كوچ داده شدند و زمين هاي مسلمانان را خريداري كردند و براي يهوديان شهرك و خانه سازي كردند. آنها با اين ادعاها كشور مستقل اسرائيل را كه صهيونيسم ها آن را اداره مي كنند، تشكيل دادند كه هدف اصلي آنها در اين منطقه نفوذ و تسلط بر كشور هاي مسلمان خاور ميانه و از بين بردن دين اسلام است. بنابراين قرآن سرزمين فلسطين فعلي را براي اسرائيل بيان نكرده است. بلكه آن را از سرزمين هاي مقدسي كه پيامبران بزرگي مثل حضرت موسي با قومشان در آنجا بودند و به ايشان وحي مي شد، بيان كرده است و هدف صهيونيسم و اسرائيل فعلي تسلط بر اين سرزمين براي از بين بردن اسلام است. زيرا قرآن آنها و مشركان را از سرسخت ترين دشمنان اسلام دانسته است: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا ...»(4)؛ هر آينه دشمن‏ترين مردم نسبت به مسلمانان، يهود و مشركان را خواهى يافت.
و كساني كه در زمان انبياء قبلي در اين سرزمين بودند و قرآن هم داستان آنها را بيان مي كند اجداد و نياكان همين فلسطيني ها بودند نه يهوديان اسرائيل و صهيونيسم كه از مناطق ديگر آمده اند. و مراد از بني اسراءيل هم ، مردم اسرائيل فعلي نيست.
پي نوشت ها:
1. نازعات(79)آيه16.
2. مائده(5)آيه21.
3. اسراء(17)آيه1.
4. مائده، آيه82.
موفق باشید.