با عرض سلام خسته نباشید
من دانشجو هستم و واقعا نمی دونم دیگه باید چیکار کنم، هر بار که از دانشگاه بر می گردم خونه احساس گناه دارم، مثلا میرم سر کلاس دختر خانومی میاد با هم حرف میزنه حالا در مورد درس هم هست، من اکراه دارم که حرف بزنم اما اونها بحث رو پیش می کشن، یا مثلا یک خانم همکلاسی ذل میزنه به آدم و من میبینم ارتباط چشمی برقرار شده سلام میکنم اما اون جواب نمیده، میگن نگاه به نامحرم اگه گذرا باشه و نا خواسته اگه سریع چشممون رو برگردونیم حرام نیست، اما چشم رو بر می گردونیم این ور میبینم یکی بد حجاب تر این طرف هست، خلاصه خیلی احساس فشار می کنم، کمکم کنید لطفا

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي، دوست عزيز اين فرمايش شما را ما بصورت جامع تري در نشستهاي مختلفي كه با دست اندركاران داشته ايم مطرح نموده ايم و پيشنهاد ايجاد دانشگاههاي مخصوص دختران و پسران را مطرح نموده ايم. اما بهر حال تا آنزمان هنوز راه درازي در پيش است. لذا فعلا بايد با راهكارهاي فردي سعي در تقليل آسيب ها نمود. برادر عزيز غريزة جنسي يكي از غرايز نيرومند و حساس انسان است، كه در حيات رواني و جسماني او تأثيرات بسزايي دارد. اين امانت الهي در وجود انسان، همچون لبة تيز چاقو داراي وظايف دو بعدي است، كه هم مي تواند وسيلة ارتقاء و تعالي انسان باشد. و هم مي تواند تنزل و فرومايگي او را فراهم سازد. لذا اگر پرورش صحيح و عاقلانه داشته باشد، و ارضاء آن بر مبناي اعتدال و تعاليم الهي و در مجراي فطرت باشد، زندگي را قرين خوشي و آسايش مي گرداند. از همين رو، دين مقدس اسلام دستور به كنترل و تعديل اميال غريزي انسان داده است. امروزه نيز دانشمندان و روانشناسان سرتاسر جهان آن را اساس كار خود قرار داده و مي گويند: مراتب شدت و ضعف اين اميال منجر به اختلال در اعمال حياتي و مانع سلامت جمسي و رواني مي شود.
اسلام اولين و برترين راهكار براي ارضاء غريزه ي جنسي را ازدواج دايم و در مرحله بعد ازدواج موقت مي داند. اما شرايط فرهنگي حاكم و رسوماتي كه در بين مردم رايج است، اين امر را به خصوص براي جوانان مقداري با مشكل مواجه ساخته است. اما با توجه به قوانين شرع و عرف و مباحث روان شناختي امروز، اگر دو زوجي به اين نتيجه رسيده باشند كه براي رشد اخلاقي و سلامت روح وجسم خود بايد ازدواج موقت داشته باشند راه هاي رسمي و قانوني براي انجام آن وجود دارد.
عفت جنسي به خصوص جواناني كه شرايط ازدواج كردن را ندارند، به يك سجية مهم و صفت عالي اخلاقي يعني عفاف و پاكدامني دعوت مي كند. و ليستعفف الذين لا يجدون نكاحاً كساني كه قدرت و وضعيت مساعد براي ازدواج ندارند، بايد عفت و خويشتنداري پيشه كنند.(1)
ملكة عفت آدمي را در اعمال تمايلات جنسي كنترل و تعديل مي كند و انسان را از پليدي و طغيان شهوت مصون مي دارد. در لغت مي خوانيم: «عفت، حصول حالتي براي نفس است كه در ساية آن شهوت بر آدمي غالب نمي شود.» ديگر فوايد و آثار عفت عبارتند از: حفظ والايي و وقار آدمي، پيشگيري از وسوسه ها و تحريك ها، پيشگيري از آشفتگي فكر و داشتن كانوني گرم و سعادتمند در خانواده ها.(2)
برادر عزيز همين كه مشكلاتتان را با ما در ميان گذاشتيد، نشانة ايمان، تقوا، عفت و همت بلند شما است. و اين را مي رساند كه شما قدرت تحمل فشارهاي جنسي را داريد. مشكلي را كه مطرح كرده ايد، اختصاص به شما ندارد. همة جوان ها تحت فشار اين غريزه هستند، و بسياري از آنها شرايط ازدواج را ندارند. اساساً جوان با طوفان و بحران و شكوفا شدن خواسته ها و غرايز خويش تعريف مي شود. و اين از حكمت هاي الهي است كه جوان با نيروي اراده و اختيار خويش بر اميال نفساني و شهواني خويش غلبه كرده و به رشد و بالندگي دست يابد.
ترك عصيان در جواني، شيوة پيغمبري است
ورنه، هر گبري به پيري مي شود پرهيزگار
افراد با تقوي و خودساخته اي كه اينك معلم اخلاق هستند و به مقامات معنوي رسيده اند، از ابتدا و به صورت فطري خودساخته نبودند، در آنها نيز نيازها و تمايلات بسياري وجود داشته و جاذبه ها و عوامل تحريك كنندة بيروني آنها را به سوي خود فرا مي خوانده است. از اينكه تقواي حضرت يوسف را نداريد، نگران نباشيد، با «همت بلند» و «ارادة قاطع» شما هم مي توانيد، بذر تقوي و عفاف را در وجود خويش بپاشيد. پس راه غير ممكني نيست، ديگران توانسته اند، شما هم يقيناً مي توانيد. در ابتدا شايد، مجاهده و مبارزه با نفس و به دست آوردن ملكة عفت و تقوي قدري دشوار به نظر آيد. اما وقتي در اين راه گام برداريد و از خداوند طلب ياري نماييد، قطعاً خداوند شما را با امدادهاي غيبي خود، در اين را ه ياري و هدايت خواهد كرد. و اين وعده الهي است كه مي فرمايد: والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و إن الله لمع المحسنين آنان كه در راه ما جديت و تلاش و كوشش به خرج مي دهند، راههاي خود را به آنها ارائه مي دهيم، و خداوند با نيكوكاران است.(3)
شيوه هاي عملي كنترل فشارهاي جنسي 1. تقويت ايمان و پرورش معنويت و تقوي. بي شك يكي از دست آوردهاي بزرگ ايمان واقعي و عبادات، مهار كردن غرايز سركش و تسلط بر هوي و تمايلات غير مشروع است.(4) انّ الصلوة تنهي عن الفحشاء والمنكر(5) با شركت در مجالس مذهبي و توسل به ائمه اطهار و خواندن دعا و تلاوت قرآن و به وسيلة نماز با حضور قلب، با خدا ارتباط معنوي برقرار كنيد.
2. هفته اي يكي دو روز، روزة مستحبي بگيريد. پيامبر اكرم (ص) در حديثي پس از ترغيب جوانان به ازدواج مي فرمايد: «هر كس ازدواج برايش مقدور نبود، بسيار روزه بگيرد. زيرا كه روزه از نيروي شهوت مي كاهد.»(6)
3. حفظ و تقويت كرامت و عزت نفس. انسان اگر به گوهر روح و نفس خود توجه داشته باشد، هيچ گاه دنبال گناه و شهوت نمي رود. امام علي(ع) مي فرمايد: «من كرمت عليه نفسه، هانت عليه شهواته. آن كس كه واجد بزرگواري و كرامت نفس باشد، تمايلات شهوانيش در نظر او خوار مي نمايد.»(7) گاندي مي گويد: «تمدن غربي اگر غربيان را مبتلا به خوردن مشروب و توجه به مسايل جنسي نموده است به خاطر اين است كه غربي به جاي «خويشتن جويي» در پي نسيان و هدر ساختن خويش است.»
4. دوري از نگاه هاي مسموم و مناظر تحريك آميز. هيچ عضوي در بدن به اندازة چشم از عالم خارج متأثر نمي شود، و ارتباط بسيار عجيب و پيچيده اي بين مشاهدات و افكار، خيالات و حالات رواني انسان وجود دارد.(8) و خداوند اين قدرت را به انسان داده است كه اگر اراده كند، با فرو انداختن و غض چشم و توجه نكردن به دختران محيط اطراف، به كنترل خود بپردازد.
5. از فكر و ترسيم صحنه هاي محرك در ذهن و خيال پرهيز كنيد.
6. تقويت اراده. با تلقين به نفس و مثبت گرايي ارادة خود را تقويت كنيد و هر لحظه به خود بگوييد: من مي توانم، چون اراده دارم.(9)
7. اعتماد به نفس داشته باشيد. و براي كسب آن، توكل به خدا داشته باشيد. صبور و بردبار باشيد. با اميد و با نشاط باشيد، استقامت داشته باشيد. هيچ وقت نترسيد.(10) و بدانيد كه خدا قدرت مقابله با گناه و شهوت را در وجود انسان قرار داده است.
8. هيچ وقت بيكار نباشيد و اوقات فراغت خود را به تفريحات سالم و مطالعه و كارهاي فكري بپردازيد.
9. هر روزبه منظور تقويت جسم و تخليه انرژي خود مقداري ورزش كنيد.
10. در خوردن مواد غذايي پركالري و محرك مثل پياز، فلفل، خرما، تخم مرغ و... به حداقل لازم اكتفا كنيد.
11. محرك هاي ناهنجار جنسي اطراف مثل فيلم، عكس و... را حذف كرده و هيچ وقت به موسيقي تحريك كننده گوش ندهيد.
12. در انتخاب دوستان و هم اتاقي ها دقت كافي را به عمل آوريد.
13- سعى كنيد به هنگام خواب، شكم شما بيش از حد معمول پر نباشد.
14- شب‏ها تا هنگامى كه خواب كاملًا برچشمان شما مسلط نشده است، به‏بستر نرويد و سعى كنيد پيش از خواب، به نحوى خود را فعال و مشغول كنيد. كيفيت خواب و بستر خواب مى تواند در تحريكات بدنى و جنسى تأثير داشته باشد.سعى كنيد به پشت بخوابيد و از دمرو (به صورت) خوابيدن اجتناب نماييد. شما بايد عادت كنيد به پشت بخوابيد، در رخت خواب بسيار گرم و نرم نخوابيد (در جاى معمولى بخوابيد); زيرا رخت خواب گرم و نرم و به رو خوابيدن از جمله عوامل تحريك و انحراف جنسى است. وحتي سعي كنيد با وضو بخوابيد، به سمت قبله بخوابيد، به محاسبه اعمالتان بپردازيد و...
14- از پوشيدن لباس‏هاى تنگ و چسبان اجتناب كنيد.
15- اجتناب از مشاهده فيلم هاى مبتذل: يكى از ابزارهاى محرّك شهوات و انحراف نوجوانان و جوانان، ديدن فيلم هاى مبتذل و جنسى است. اين فيلم ها فكر و انديشه فرد را تخريب ميكند. اگر شما به فيلم غيراخلاقى و جنسى نگاه كنيد، آن صحنه ها هميشه در مقابل چشمانش مجسم مى شوند و در ذهنتان تداعى شده و باعث تحريك جنسى و اعمال ناپسند مى شوند. اين فيلم ها اعتياد آورند. بنابراين به هيچ عنوان آن ها را نگاه نكنيد. همه فيلم ها را بيرون بريزيد طوري كه از هيچ طريقي به آنها دسترسي نداشته باشيد.
16- از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى جنسى و تحريك‏كننده و فكر كردن در اين امور، به جدّ بپرهيزيد. از حاضر نشدن در محيط هاى آلوده: محيط هاى آلوده و غير اخلاقى مى توانند از جمله زمينه هاى انحراف باشند. يكى از مصاديق انحراف همين مجالس لهو و خوش گذرانى ممنوع و حرام است. بنابراين به هيچ وجه در اينگونه مراسم شركت نكنيد مثلا عروسي هايي كه موسيقي نواخته مي شود و افراد بدحجاب در آن حضور دارند يا مراسم هايي كه مردان و زنان بصورت مختلط و با وضع نامناسب هستند و...
17- اصلاح برنامه غذايى: كيفيت تغذيه در دوران بلوغ، مى تواند در شكل گيرى مسائل انحرافى، مؤثر باشد. سعي كنيد از خوردن بيش از اندازه غذاهايي مثل خرما، دارچين، تخم مرغ ،پياز و غذاهاي پرچرب بپرهيزيد. ديگر آنكه بايد براى صرف غذا، زمان مناسبى را انتخاب كنيد. زيرا يكى از علل بى خوابى شب ها و عدم آرامش روحى، تغذيه نامناسب و زمان نامناسب آن است. برخى خوراكى ها اگر در شب استفاده شود، معده را ناراحت و ناآرام مى كند، و موجد خواب هاى آشفته مى شود.
18- قبل از خواب مثانه خود را تخليه كنيد.
19. هيچ‏گاه بدن عريان خود را در آينه نگاه نكنيد.
20. از دست‏ورزى اندام جنسى خود اجتناب كنيد و در هيچ شرايطى دست‏ورزى نكنيد.
21. هرگز به رو نخوابيد.
22. به منظور تخليه انرژى زايد بدن، به طور منظم و زياد ورزش كنيد.
23. هيچ گاه بيكار نباشيد، براى اوقات فراغت خود برنامه داشته باشيد و آن را با مطالعه، ورزش، زيادت عبادت و پر كنيد.
24. هرگز در مكانى خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نباشيد.
25. هرگاه مورد هجوم افكار جنسى واقع شديد، در مكان خلوت و دور از نظر ديگران به سر نبريد بلكه در مجالس عمومى وارد شويد و در آنجا به سر بريد.
26. هفته‏اى يكى دو روز، روزه مستحبى بگيريد و اگر توان آن را نداريد روزه اخلاقى بگيريد يعنى، ميزان صرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش و تعداد دفعات غذا را كاهش دهيد و به حداقل خوراك اكتفا كنيد.
27. با نامحرم رفتار متكبرانه داشته باشيد و از سخنان ملايمت‏آميز با آنها خوددارى كرده واز نرمى و لينت در كلام با آنها اجتناب ورزيد.
28. هيچ‏گاه با نامحرم و جنس مخالف در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقى نمانيد، (حتى براى آموزش و).
29. قرآن زياد بخوانيد و درباره معانى آيات آن فكر كنيد.
30- برنامه ريزى براى اوقات فراغت: تعطيلات زياد و بى برنامه در عين حال كه موجب احساس سرگردانى و بلاتكليفى ميشود به تدريج موجب سرخوردگى و يأس فردمى گردد و موجب مى شودفرد به كنج خلوت و انزوا پناه ببرد و راهى براى مشغوليت خود بجويد. اين مشغوليت در بسيارى از موارد، به انحرافات جنسى و از جمله خودارضايى منجر مى شود.بنابراين شما بايد براي اوقات فراغت تان برنامه ريزي كنيد.مثلا به كوه برويد، به شنا، پياده روي و...
قطع رابطه با دوستان مشكل آفرين: معاشرت و همنشينى با دوستان سالم و با ايمان موجب رشد شخصيت انسان و تقويت ارزش هاى اخلاقى و معنوى در مى گردد. انتخاب دوستانى كه از لحاظ درسى، اخلاقى، خانوادگى و ادب، شايسته اند، خود مى تواند بهترين بازوى موفقيت انسان و قرار گرفتن در مسير پاك و بدون انحراف باشد. از سوى ديگر، دوستى با افراد پست و فرومايه يكى از زمينه هاى انحراف است. دوستان منحرف و بى بند و بار سعى دارند احساس ها و تجربه هاى راست يا دروغ خود يا ديگران را درباره مسائل جنسى و انحراف اخلاقى با حرص و ولع و با حالتى غرورآميز، براى افراد پاك و نورانى تعريف كنند و آنان را به سمت اين ناهنجارى ها سوق دهند.بنابراين تا حد ممكن از معاشرت با اين دوستان بپرهيزيد.
پرورش معنويات در خود: ايمان به خدا و تقويت معنويت نقش مهمى در جهت دادن به افكار و انديشه و گفتار و و كردار انسان دارد. باورهاى اعتقادى و اعمال عبادى و معنوى، تفكر و انديشه انسان را به سمت كمالات اخلاقى سوق داده و از خيال پردازى در افكار شيطانى باز مى دارد.
استحمام با آب سرد: استفاده از آب سرد، بخصوص دوش گرفتن با آب سرد و شستشوى اعضاى جنسى با آن، در جلوگيرى از تحريكات جنسى و كاهش آن، نقش قابل توجهى دارد. البته بايد توجه داشت كه اين روش براى همه افراد توصيه نمى شود زيرا آب سرد براى برخى افراد ضرر جسمانى دارد و نمى توانند با آب سرد دوش بگيرند. از اين رو در استفاده از اين روش، بايد دقت كافى نمود.
- . كوتاه كردن مدت حمام: قرار گرفتن در هواى گرم و مرطوب يكى از عوامل تحريكات جنسى است، بخصوص اگر بدن انسان لخت و برهنه باشد. در هنگام استحمام به نكاتى كه در پى مى آيد، توجه لازم مبذول داريد:
1. سعى كنند مدت حمام كردن تان كوتاه باشد، زمان زيادى در حمام نمانيد.
2. به آلت تناسلى خود در آينه و يا به طور مستقيم توجه نكنيد.
3. از بازى با آلت خود و ماليدن آن اجتناب نماييد.
4. براى نظافت موهاى بدن خود، از داروهاى نظافت بهداشتى مثل «موبر» استفاده كنيد.
5. در حمام، هيچ گاه كاملا عريان نشويد، بلكه از شورت يا لنگ استفاده نماييد.
6. حتى الامكان موهاى زايد بدن خود را با فاصله بيشترى ازاله كنيد يعنى سعى نماييد موى بدن خود را بيشتر نگه داريد. (ولي نبايدفاصله كوتاه كردن زياد طولاني شود. چون باعث كثيفي مي شود و به تبع خارش ايجاد مي كند و اين خارش خودش باعث تحريك جنسي فرد مي شود.)
موفق باشید.