سلام از نشانه های این که این 5 پیامبر الوالعزم شدند داشتن کتاب اسمانی هست حالا می شود هر کدام را کتاب اسمانیشان را معرفی کنید؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اصطلاح ديني و بر اساس تعريفي كه از مفهوم اولوالعزم شده است، پيامبران اولوالعزم، پيامبراني هستندكه علاوه بر صاحب شريعت‏بودن، كتاب آسماني نيز داشتند. در زمان خويش رسالت جهاني داشته و دعوت ايشان به گروه و يا قوم خاصي محدود نمي‏شده است... . (1) اگر چه از حيث لغت و معناي لغوي در معناي اولوالعزم، صاحب كتاب ذكر نشده، (2)اما در معناي اصطلاحي آن صاحب كتاب بودن لحاظ شده است. در قرآن كريم خداوند پيامبر را به پيروي از پيامبران اولوالعزم در صبر و شكيبائي توصيه مي كند:
«پس صبر كن، آن گونه كه پيامبران «اولو العزم» صبر كردند.»(3)
" اولوا العزم" به معناى صاحبان" عزم" است." عزم" به معناى اراده محكم و استوار است." راغب" در" مفردات" مى‏گويد: عزم به معنى تصميم گرفتن بر انجام كارى است (عقد القلب على امضاء الامر). (4) با توجه به اين كه پيامبران صاحب شريعت جديد و آئين تازه، با مشكلات و گرفتارى‏هاى بيش ترى روبرو بودند، و براى مقابله با آن عزم و اراده محكم‏ترى لازم داشتند، به اين دسته از" پيامبران"،" اولوا العزم" اطلاق شده است.
با توجّه به برخي آيات و روايات پيامبران اولوالعزم عبارتند: نوح، ابراهيم، موسي، عيسي، (ع) محمد(ص)(5). كتاب هاي اينان نيز عبارتند:
1-صحف (كتاب حضرت نوح )،
2-صحف ( كتاب حضرت ابراهيم(ع)،
3 - تورات (كتاب حضرت موسى(ع)،
4- انجيل (كتاب حضرت عيسى(ع)) ،
5 - قرآن (كتاب حضرت محمد(ص. (6)
پي نوشت ها:
1. علامه سيد محمد حسين طباطبايي، الميزان فى تفسير القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم، سال چاپ 1417 ق، ج2، ص141.
2. دهخدا، لغت نامه، دانشگاه تهران، 1372 ش، لغت «اولوالعزم.»
3. احقاف (46) آيه 35.
4. راغب، المفردات، نشر دار احياء التراث العربي، بيروت ،بعنوان «اولوالعزم».
5. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، قم، دارالكتب الاسلاميه، چاپ ششم، 1368، ج21، ص37.
6. ناصر مكارم شيرازى و ديگران، پيام قرآن، قم، مدرسه الامام علي بن ابي طالب، 1375، ج 7، ص 363.
موفق باشید.