با سلام چندی است دچار مشکلات مالی شدید شده ام و به هر دری میزنم از گرفتاری نجات نمی یابم.
به دلیل مشکلات و ورشکستگی حدود 2 سال پیش از شهر و دیار خود هجرت کردم و به شهری دور رفتم .در ابتدا خوب بود چون از ذغذغه های ذهنی ازاد شده بودیم و کاری هم پیدا کرده بودم. لیکن به دلیل پرداخت بدهی های سنگین مجبور به گرفتن وام های زیاد شدم به طوری که روز به روز شرایط برایم سخت تر می شود و زن و فرزندم در این سختی ها شریک من شده اند. همه دغدغه و فکر شبانه روز ما رهایی از این مسائل شده است . کارهای زیادی هم شروع کرده ام ولی انگار قفل شده و هیچکدام به ثمر نمی رسند و درست زمانیکه قرار است درست شود یک مشکلی پیش می اید و به هم می خورد. البته باید بگویم افرادی مذهبی هستیم و در این مسیر بسیار از ادعیه و قرآن و توسل به ائمه استفاده کرده ایم و همین امر باعث آرامش ما شده است . لیکن دغدغه ذهنی زیادی داریم. لطفا کمی راهنمایی فرمایید .

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسش گر گرامي اين كه از افراد مذهبي هستيد و با توسل به اهل بيت عليهم السلام و توكل به خداوند خود را آرام مي كنيد، بسيار خوب و ارزشمند است و به اين خاطر به شما تبريك مي گوييم. توجه شما را به چند نكته جلب مي كنيم:
1. شما اشتباه كرده ايد كه براي رهايي از قرض، خود را گرفتار قرض هاي زياد و وام هاي متعدد كرده ايد، اين خود نوعي نقض قرض است، يعني به خاطر رهايي از قرض دوباره خود را مقروض كرده ايد، و ظاهرا وام هايي هم كه گرفته ايد قرض الحسنه نبوده است، و با اين كار خود را بيش از پيش گرفتار كرده ايد.
2. توصيه مي كنيم شما در كارهاي اقتصادي خود از مشاوران اقتصادي و انسان كاردان در اين امور استفاده كنيد، چرا كه عدم استفاده از نظرات كارشناسي و تجربه ديگران و تك روي در اين امور باعث مي شود كه انسان گاها اشتباه كند.
3.توصيه بعدي ما اين است كه عملا با قناعت و مصرف بهينه و در حد ضرورت، فقط و فقط در فكر صاف كردن بدهي ها باشيد. اين امر احتياج به زمان دارد و از طرفي شما كارهاي زيادي را شروع كرده ايد كه با مرور زمان ان شاء الله مثمر ثمر واقع مي شود. پس اميد خود را از دست ندهيد و در كنار تلاش هايي كه انجام مي دهيد، صبر را سر لوحه كار خود قرار دهيد كه حديث داريم:« الصبر مفتاح الفرج.(1) صبر كليد گشايش در امور است.
4.در كنار تلاش و تدبير و قناعت از سوره هايي كه براي افزايش رزق و روزي موثر است غافل نباشيد. برخي از سوره هايي كه در روايات اسلامي براي زياد شدن رزق و روزي توصيه شده عبارتند از:
1. سورة واقعه؛
امام صادق(ع) مي فرمايد: "كسي كه هر شب(بعد از نماز عشاء) سوره واقعه را بخواند...در دنيا سختي، فقر، نيازمندي و آفتي از آفت دنيا را نمي بيند و از دوستان حضرت علي(ع) مي شود..."(2)
2. سوره همزه؛
امام صادق(ع) مي فرمايد: "هر كس سوره همزه را در نمازي واجب بخواند، فقر از او دور مي شود و روزي بر او روي مي آورد..."(3)
3. ليل؛ پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: هر كس سوره ليل را بخواند، خداوند آن قدر به او عطا مي كند تا راضي شود. او را به سختي نمي اندازد و برايش آسان مي گيرد."(4)
4. مزمل؛
رسول اكرم(ص) مي فرمايد: "هر كس سوره مزمل را بخواند، در دنيا و آخرت سختي از او برداشته مي شود".(5)
5. ذاريات؛
امام صادق(ع) مي فرمايد: "هر كس سوره ذاريات را روز يا شب بخواند، خداوند وضع زندگي او را اصلاح مي كند و روزي فراواني برايش مي دهد..."(6)
-به توصيه آيت الله بهجت بعد از هر نماز:
أ- سه بار صلوات.
ب- سه بار دعاي «اللّهم أغنِني بِحَلالِكَ عن حرامِك و بِفَضلِكَ عَمَّن سِواك».[اين دعا را مي توانيد در طي روز هم تكرار كنيد.]
ج- سه بار صلوات بفرستيد.
- براي امام جواد(ع) نذري كنيد.
تمام اين دعا ها و سوره ها زمينه را براي بيشتر شدن رزق و روزي هموارتر مي كند، و به اين معني نيست كه خواندن اين دعاها بدون تلاش و بدون هيچ گونه تخلف ، باعث بيشتر شدن روزي مي شود، اين ها زمينه بيشتر شدن رزق و روزي را فراهم مي كند.
اميدواريم هرچه زودتر از اين مشكل به راحتي بيرون آييد.
پي نوشت :
1.ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى قم، 1404 ه.ق، ج 20، ص 307.
2. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، موسسه آل البيت قم ، ج 6، ص 112.
3. همان، ص 150.
4. عاملي كفعمي، مصباح الكفعمي، انتشارات رضي، قم ، ص 444.
5. محدث نورى، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البيت عليهم السلام قم، 1408 ه.ق، ج 4، ص 354.
6. ديلمي، اعلام الدين، موسسه آل البيت، قم، ص 377.
موفق باشید.