با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
جفر اكبر و اصغر از پديده هاي است كه علوم اهل بيت در آن منقوش است و به دست ائمه(ع) است و كسي ديگر از آنها خبري ندارد. لذا امام رضا(ع) در مورد علامات امام فرمودند: يَكونُ عِندَهُ‏الجَفرُالأَكبَرُ والأَصغَرُ ـ إهابُ ماعِزٍ وإهابُ كَبشٍ ـ فيهِما جَميعُ‏العُلومِ حَتّى أرشُ الخَدشِ ، وحَتَّى الجَلدَةِ ونِصفِ الجَلدَةِ وثُلُثِ الجَلدَةِ، ويَكونُ عِندَهُ مُصحَفُ فاطِمَةَ عليهاالسلام (1).
در بيان نشانه‏هاى امام: جفر اكبر و اصغر ـ پوست بز و پوست قوچ ـ نزد اوست كه در اين دو، همه علوم، حتى ديه كوچكترين خراش و يك تازيانه و نيم تازيانه و يك سوم تازيانه وجود دارد و مصحف فاطمه عليهاالسلام نزد اوست.
در روايتي ديگري از امام صادق(ع) نقل شده كه در تعريف جفر اكبر و اصغر فرمود: جفر أكبر و جفر أصغر و آن پوست قوچ است كه در او جميع علوم خصوص علم ضرورى دين حتّى أرش خراش وجه و غيره و تا جلده و نصف جلده و ثلث جلده مذكور است و مصحف حضرت فاطمه بنت سيّد الأنام در نزد امام(ع) است.(2)
و از امام صادق(ع) نقل شده كه ‏فرمود: جفر سفيد نزد من است. عرض كردم: در آن چيست؟ فرمود: زبور داود و تورات موسى و انجيل عيسى و صحف ابراهيم(ع) و حلال و حرام و مصحف فاطمه، نمى‏گويم در آن چيزى از قرآن هست (بلكه) در آن امورى هست كه مردم را نيازمند ما مى‏كند و ما به كسى نيازى نداريم، حتّى در آن (مجازات) يك تازيانه و نيم تازيانه و يك چهارم تازيانه و ديه كوچكترين خراش وجود دارد.(3) گفتني است كه بدليل اسرار اميز بودن جفر هاي ياد شده واين كه آن دو نزد ائمه(ع)است اطلاع بيشتر در باره آنها در دست نيست.
پي‌نوشت‌:
1. كليني، كافي نشر دار الكتب الاسلاميه تهران 1380 ق، ج1، ص 543.
2. طبرسي، الاحتجاج، نشر دار الكتب الاسلاميه تهران بي تا، ج3، ص 383.
3. كافي، همان، ج1، ص544.
موفق باشید.