با سلام و تقدیم احترامات خدمت شما

لطفا دلایل قابل قبول همراه با احادیث و آیه های قرآنی برای رد حکومت سکولاریزم را برای بنده بیان بفرمایید لازم به ذکر است این پرسش رو یکی از دوستان بنده که غیر مسلمان است بیان کرده و برای پاسخ به او لازم دارم

با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي سكولاريسم يعني جدايي دين از حكومت يا به عبارت ديگر يعني حكومت نسبت به دين مردم تعهدي نداشته و دين هم به حكومت كاري نداشته و برنامه اي ارائه ندهد.
اگر اين تعريف درست باشد ، ما آن را نمي پذيريم زيرا طبق تعاليم اسلام دين يعني مجموعه معارف، اخلاقيات و دستورهايي كه براي به سعادت رساندن انسانها در دنيا و آخرت از جانب خدا نازل شده است.
گر چه غايت دين سعادت اخروي انسان ها است ولي چون دنيا مزرعه آخرت است (1) و سعادت دنيايي را بايد در اين مزرعه كاشت تا در آخرت آن را درو كرد، از اين رو دين نمي تواند نسبت به مزرعه و مرحله كاشت بي تفاوت باشد و براي آن برنامه ارائه ندهد.
حكومت از مهمترين عوامل دخيل در اداره دنيا و آخرت انسانها است از اين رو قرآن و اسلام براي آن برنامه وسيعي دارد. دين و وحي آمده و پيامبران مبعوث شده اند تا بر اساس حق و وحي بين انسان ها حكم كنند:
إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ (2)
ما اين كتاب را بحق بر تو نازل كرديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در ميان مردم حكومت و قضاوت كنى.
بنا بر حكم قرآن ولي و حاكم بر مسلمانان و جامعه اسلامي خدا، رسول خدا و اولي الامر (3) يعني امامان معصوم هستند كه بايد طبق قوانين وحي بين مردم حكومت كنند و در زمان غيبت امام معصوم بايد شبيه ترين فرد به او كه همان فقيه جامع شرايط است ، حكومت را به دست بگيرد.(4)
قرآن براي حكومت برنامه دارد و وظيفه مي شمارد . بعض از آيات مربوط به وظايف حكومت عبارتند از:
الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر (5)
همان كسانى كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند.
بنا بر آيه فوق حكومت بايد ديني باشد و در برابر دين تعهد داشته باشد.
آيات فراواني از قرآن ناظر به تكاليف اجتماعي مانند جمع آوري زكات و خمس و هزينه كردن آنها و آيات قتال و جهاد و آيات حدود و قصاص و ... مي باشند كه اجراي اين آيات و عمل به آنها مستلزم تشكيل حكومت است.
اصلا جدا كردن دين از حكومت اصلا امكان پذير نيست و حتي ادياني كه به جهت تحريف واقع شده خود را حكومتي نمي دانند نيز نسبت به حكومت بي تفاوت نمي باشند.
بحث در اين مورد طولاني است و همين جواب كوتاه مي تواند شما را به آن وادي وارد كند.
پي نوشت ها:
1. نساء(4) آيه 105.
2. ابن ابي جمهور احسائي، عوالي اللئالي، قم، سيد الشهدا، ا403ق، ج1، ص267.
3. نساء(4) آيه59.
4. ر. ك: ادله ولايت فقيه در قرآن و روايات.
5. حج(22) آيه41.
موفق باشید.