با عرض سلام و خسته نباشید.
لطفا راه های جلوگیری از گناه را نام ببرید
با تشکر.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي اينكه در پي دوري از گناه هستيد و دوست نداريد مبتلا به گناه شويد، ارزشمند و قابل ستايش است.
دوست عزيز براي دوري از گناه بايد به چند نكته توجه داشته باشيد:
1. ابتدا بايد تمام گناهان را مشخصا بشناسيد و اگر موارد استثنايي دارد آن را هم فرا بگيريد براي اين منظور كتاب گناهان كبيره آيت الله دستغيب را پيشنهاد مي كنيم.
2. بعد بايد عزم وتصميم صد در صد براي ترك تمام گناهان داشته باشيد.
3. آخرت گرايي: توجه به پاداش اخروي دربارة كساني كه دامن خود را از گناه پاك داشته اند و توجه به عذاب هاي اخروي خود يكي از باز دارنده ها از اين گناه است.
4. ياد مرگ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَات
رسول خدا(ص) اصحاب خود را دربارة مرگ بسيار سفارش مي كرد و مي فرمود: «زياد مرگ را ياد كنيد؛ زيرا ياد مرگ شكنندة لذات نفساني و مانع ميان تو و شهوات است».(1)
5. رفت و آمد با دوستان خوب و مؤمن، نماز اول وقت، نماز با جماعت، پرهيز از دوستان و رفقاي بي بند وبار و منحرف؛ انسان را از انحراف هاي مختلف و گناهان حفظ مي كند.
6. خود را از محيط ها و موقعيت ها و مقدمات گناه دور نگه داشتن در دوري از گناه موثر است كسي كه از سقوط در دره گناهان مي ترسد نبايد بر لبه پرتگاه حركت كند و بايد خود را از جاهايي كه احتمال سقوط هم هست دور نگه دارد؛
7. دعا و ارتباط و توكل و توسل به درگاه خداوند تبارك و تعالي و اهل بيت عليهم السلام در توفيق دوري از گناهان موثر است.
پي نوشت ها:
1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، 29 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 ه.ق، ج2، ص 437.
موفق باشید.