پوشیدن لباس سیاه در ماه محرم ،ایام شهادت ائمه،اقوام واشنایان صحیح است ایا دراین مورد از ائمه روایتی داریم نظر مراجع عظام تقلید در این باره چیست؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پوشيدن لباس سياه به طور كلي مكروه نيست. موارد استثنا دارد. پوشيدن پيراهن و لباس مشكي در عزاداري چون از مصاديق تعظيم شعائر است، واجد رجحان شرعي است و اشكال ندارد.(1) و لباس سياه خوب است از اول محرم تا روز دوازدهم پوشيده شود. (2)
اين يك سنت و رسم قديمي است. گزارش‏هاي مستند بيانگر اين حقيقت است كه پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نيز مهر تأييد بر اين سنت و رسم طبيعي گذاشته، در عمل، در عزاي عزيزان خويش سياه پوشيده‏اند.(3)
شواهد تاريخي و ادبي، نشان مي‏دهد كه رنگ سياه از دير باز در ميان بسياري از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است و اين امر اختصاص به ايران يا دوران اسلام نداشته است؛ بلكه اعراب پيش از اسلام، ايرانيان و يونانيان باستان نيز به رسم عزا، جامه سياه يا كبود مي‏پوشيده‏اند.(4)
به روايت ابن‏ابي‏الحديد در شرح نهج‏البلاغه، امام حسن(ع) در سوگ اميرمؤمنان علي(ع)، جامه‏هاي سياه بر تن كرد و با همين جامه به ميان مردم آمد و براي آنان خطبه خواند.(5)
بنابر حديثي كه اكثر محدثان آن را نقل كرده‏اند، امام باقر(ع) فرمودند: زنان بني‏هاشم در سوگ ابا عبد الله(ع) جامه سياه بر تن كردند: «لما قتل الحسين بن علي(ع) لبس نساء بني‏هاشم السواد و المسوح و كن لاتشتكين من حر و لابرد و كان علي بن الحسين(ع) يعمل لهن الطعام للمأتم؛(6) زماني كه امام حسين بن علي(ع) به شهادت رسيد، زنان بني‏هاشم لباس‏هاي سياه و جامه‏هاي خشن مويين پوشيدند و از گرما و سرما شكايت نمي‏كردند. [پدرم‏] علي بن الحسين به علت [اشتغال آنان به‏] مراسم عزاداري، براي‏شان غذا درست مي‏كرد.»
شيخ جواد تبريزي مي فرمايد: توسل به امام حسين و گريه براي او دليل برا حقانيت شيعه است. لذا سفارش شده است كه براي او گريه كنيد و در ايام مصيبتش شعار حزن را اقامه نمائيد چون ملائكه بر او گريه مي كنند و پوشيدن لباس سياه در ايام شهادت امام حسين و اهل بيت خصوصا در ماه محرم و صفر مورد عنايت جدي است و امر به احياء و محافظت از آن شده است. ( 7)
پي نوشت:
1. جامع المسائل، فاضل لنكراني، ج1، س 2170و 2171.
2. احكام بانوان، مكارم شيرازي ناصر، سوال 995.
3. شرح نهج‏البلاغه، ابن ابي‏الحديد، مكتبه مرعشي نجفي، سال 1378ش، چاپ اول، ج 16، ص 22.
4. تمدن اسلامي در قرن چهارم هجري، ج 2، ص 127.
5. شرح نهج‏البلاغه،ابن ابي‏الحديد، مكتبه مرعشي نجفي،سال 1378ش، چاپ اول، ج 16، ص 22.
6. بحارالانوار، علامه مجلسي،ناشر: اسلاميه‏، مكان چاپ تهران‏، سال چاپ مختلف‏، نوبت چاپ مكرر، ج 45، ص 188.
7. رسالة في لبس السواد - الأنوار الإلهية، تبريزى شيخ جواد، دار الصديقة الشهيدة (س)، قم، اول، 1425 ه‍ ق، ص 69: ...و لبس السواد في أيام استشهاده و في وفيات الأئمة (عليهم السّلام) و بالخصوص في شهري محرم و صفر، فأحيوا هذا الأمر و حافظوا عليه.
موفق باشید.