سلام با تشکر از همه شما عزیزان میخواستم بدانم برای اشنایی قبل از ازدواج وقتی پسر و دختر با هم ارتباط دارندو از طریق مکالمه تلفنی و صحبتهایی که برای آشنا شدن طرفین در مورد خانواده های همدیگر و شرایط زندگی و تحصیلی و امور مربوط به زندگی آینده ی آنهاست با هم صحبت میکنند آیا ارتباطی تلفنی که حتی با لحنی زیبا و دلنشین صورت میگیرد در حالیکه در روایات هست با نامحرم با لحنی نرم و نازک و با عشوه سخن نگویید (فرض بر این باشد که این لحن ملایم و عرف یک دختر یا پسر باشد) هم باشداینها هم به دلیل نامحرم بودن گناه محسوب میشود و فعلی حرام است؟ حد و حدود ارتباط داشتن دختر پسر قبل از ازدواج تا کجا میتواند باشد که گناه و حرام محسوب نگردد ؟ وقتی صحبت از صیغه میشود خانواده ها مخالفت میکنند آیا همصحبتی شبانه تا نیمه های شب حتی اگر در مورد مسائل علمی و اعتقادی و وزندگی مشترکشان باشد و حتی وقتی خندیدنها و ابراز محبت هایی در این بین وجود داشته باشد آیا اینجور رفتارها گناه محسوب میشود؟ چه تدبیری میتوان اندیشید؟ آیاصرف مکالمه ی دختر پسر وقتی حتی خنده و شوخی با نامحرم یه فرموده ی روایات هزار سال اتش جهنم دارد آیا با کسی که قصد ازدواج با او وجود دارد چه پسر چه دختر شوخی کردن با این نامحرم هم مشمول این روایات میشود وقتی (حتی اگر دختر یا پسر مؤمن باشند و به حلال و حرام هرچیز اهمیت بدهند) هنوز به هم محرمیتی ندارند ایا دختر و پسرمیتوانند اندام یکدیگر را حتی با پوشیدن لباسهای چسبان ببینند یا بطور مثال بخشی از بدن عریان همدیگر را (برای دید رنگ پوست بدن رنگ مو حابت پوست حالت مو و سایر زیبایی ها مشاهده کنند بطوریکه طی زمان گفتگو این پوشش آنها محسوب گردددرحالیکه این گفتگوها بخشی از مراحل آشنایی قبل از ازدواجشان محسوب شود؟؟توروخدا با جزئیات جواب بدید تا موضوع برام کاملاً روشن شود
ممنونم از شما

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسش گر گرامي اين كه شما دوست نداريد ارتباط غير شرعي داشته باشيد خوب است، ولي بايد بدانيد كار شما در برقراري ارتباط تلفني با نامحرم بدون محرميت اشتباه است، حتي اگر شما نيت تان خير و ازدواج باشد، باعث نمي شود ارتباط تلفني با نامحرم جايز بشود. اگر قصد ازدواج داريد بايد از طريق رسمي خواستگاري با يكديگر صحبت كنيد ، حتي اگر لازم باشد مي توانيد چندين جلسه زير نظر والدين و با اطلاع آن ها با هم صحبت كنيد و در باره آينده تان با يكديگر تبادل نظر كنيد، شكر خدا شما از عقوبت و گناه صحبت نازك با نا محرم با خبريد، پس در اين صحبت ها بايد از حد رسمي و اعتدال خارج نشويد و با عشوه و ناز صحبت نكنيد ،چرا كه هنوز نا محرم هستيد. و به همين ترتيب شوخي ها و حرف هاي عاشقانه زدن نيز در حالي كه نامحرم هستيد اشكال دارد و مشمول روايات مذكور مي شود. اگر همديگر را دوست داريد و تمايل به صحبت هاي نيمه شب داريد، راه حل و توصيه ما اين است كه با اطلاع خانواده ها عقد موقت بخوانيد؛ صيغه موقت براي رسيدن به تفاهم كامل، هيچ اشكالي ندارد. البته بسياري از اين صحبت ها را بعد از ازدواج و در مدت عقد مي توان انجام داد.
اما راجع به ديدن بدن يكديگر با لباس هاي چسبان و يا بخشي از بدن براي ديدن رنگ پوست و ... بايد بگوييم كه : در مورد دختر ،خانواده پسر مي توانند ببينند و رنگ پوست پسر نيز معمولا براي دختران قابل تشخيص هست چون صورت و دست هاي مرد پوشيده نيست. اما باز در خواستگاري در مورد ديدن بدن از روي پارچه توري استثناهايي البته با قيودي وجود دارد كه نظر مرحوم امام خميني اين گونه است: نگاه به نامحرم به هنگام خواستگاري با توجه به شرايط ذيل بي اشكال است.
۱) به قصد تلذذ نباشد. هر چند به سبب نگاه قهراً تلذذ حاصل شود.
۲) اطلاع و آگاهي شخص را نسبت به آن زن زياد نمايد. مانعي هم براي ازدواج نباشد مثل اينكه زن در عده باشد و ...
۳) توافق بر تزويج صورت گرفته باشد.
۴) بخصوص قصد ازدواج با اين زن را داشته باشد. البته احتياط آن است كه از پشت لباس نازك اين كار انجام شود.(1)
توصيه نهايي ما اين است كه ارتباط را در حالي كه هنوز نامحرم هستيد ادامه ندهيد، چرا كه باعث وابستگي مي شود و در صورت به هم خوردن ازدواج صدمه هاي روحي بسيار مي بينيد، بهتر است صميمي شدن و ارتباط زياد را براي بعد از ازدواج و قبول مسئوليت بگذاريد.
مي توانيد براي توضيحات بيشتر با بخش تلفني مركز (09640) تماس بگيريد.
پي نوشت:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، انتشارات دارالعلم، ج ۲، ص ۲۴۵).
موفق باشید.