من سال هاست که این دعارا می کنم که زودتر ازدواج کنم اما هیچ برای رسیدن به این دعا سعی کردم که گناه انجام ندم . واجبات را همیشه انجام می دهم اما دعایم براورده نمی شود چرا ؟بعضی وقت ها نا امید می شوم مگر خدا خود نمی گوید که مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم پس چرا نمی شود ازدواج من در حد حرف باقی می ماند و خواستگاران دیگر پیگیر حرف هایشان نمی شوند .همیشه با عفت بودم درصورتی که می توانستم مثل دیگران هزاران گناه انجام دهم اما من بدترین عادت هایم را ترک کردم اما این دعایم مستجاب نمی شود انگار دیگر دختر با حیا به درد نمی خورد این افکار وسوسه ام می کند لطفا کمکم کنید

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از اين كه به باورها و ارزش هاي ديني ايمان و اعتقاد راسخ داريد، خرسنديم. اميدواريم كه در سايه الطاف خداوندي، با فرد متدين و مناسبي به زودي زود ازدواج كنيد. اما لازم است بدانيد:
دعا براي فراهم شدن زمينه ازدواج با همسري شايسته، از كارهاي مستحب و مورد تشويق خداوند است؛ چرا كه پيش از اقدامات شخصي و تصميم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردي، به خداوند روي آورده، از او خير خواهي كرده و از او هدايت جسته‌ايد.
اما اين تمام مطلب نيست. زيرا ازدواج نيز مانند امور ديگر، به مقدمات و شرايطي بستگي دارد كه بايد آن ها را فراهم كرد؛ مثلاً پدر و مادر و بستگان و واسطه ها، نقش اساسي در ازدواج دختران و پسران دارند. دختري كه مايل به ازدواج است، بايد هم از اخلاقي متين و نيكو در ارتباط با نزديكان خود بهره مند باشد و هم با ظاهري آراسته در جمع زنان و مجالس زنانه حاضر شود؛ يعني خود را در محيط امن عرضه كند و با دوستان خويش ارتباط صميمانه برقرار نموده و در فعاليت هاي ديني و فرهنگي سالم، حضور داشته باشد. پس در كنار دعا و استمرار و اصرار بر آن و انجام وظايف خود ضمن حفظ كرامت و شخصيت و وقار، انساني بشاش و خوشرو و پر انرژي باشيد. مطمئناً هم درشادابي و طراوت شما و هم در جلب نظر ديگران بسيار موثر خواهد بود.
مطمئن باشيد لطف حضرت حق شامل حال تان خواهد شد.
خواهر گرامي؛
به حمد الله فردي مؤمن، فهميده هستيد. رفت و آمد خواستگاران حاكي از فضيلت ها و خوبي هاي شما است كه توسط ديگران به خواستگاران معرفي مي شويد. بنابراين، بايد ضمن سپاس از خداوند مهربان، اعتماد به نفس خود را هميشه بالا نگه داريد. برنگشتن خواستگارها را حمل بر عدم شايستگي ذاتي و شخصيتي خود نكنيد.
خواستگاري، يعني همين كه مي آيند و مي روند و در خيلي از اوقات هر گروهي به علل مختلفي پسند نمي كنند. امروزه بسياري از خواستگاري ها جدي نيست، مثل گذشته ها؛ زيرا يا پسرها و خانواده هاي شان به علل مختلف از ازدواج مي ترسند كه اكنون در مقام بيان آن ها نيستيم. چون خواستگاري ها با عزم جدي نيست، كار سست هم زود رها مي شود و پيگيري نمي شود يا وسواسي پيدا كرده و نمي توانند به سادگي قانع شوند يا ... هر چند گاهي خلاف آن مشاهده و يا بر زبان ايشان جاري مي شود.
پس به دنبال پيدا كردن ريشه قضيه در جاي ديگر باشيد. مثل اين كه بررسي كنيد. آيا مانعي كه ممكن است وجود داشته باشد كه سبب برنگشتن خواستگاران شود؟ گاه نوع سخن گفتن و يا حتي نوع سوالاتي كه از خواستگاران مي شود خود سبب رنجش خواستگاران مي شود و در موقع پاسخ منفي، نپسنديدن ظاهر و ... بهانه اي براي جواب رد مي شود. در اين موارد آيا تامل كرده ايد كه چه مي پرسيد و چگونه مي پرسيد؟
در بسياري مواقع عدم امكان ازدواج، مشكل بودن آن از طرف خودمان است، يعني دختران يا پسراني كه مي‌خواهند ازدواج كنند، سخت‌گيري‌هاي بي موردي دارند كه با توجه به اهميت اين مسئله بايد تعديل شده و آرزوها و خواسته‌ها را كم تر نمايند. دختر با كم كردن خواسته ها و تجملات و پرهيز از چشم و هم چشم بازي ها و پسر با تلاش و كوشش بيش تر براي فراهم آوردن مقدمات زندگي اوليه و رشد بلوغ فكري و اجتماعي و... مي توانند بسياري از مشكلات را حل كنند.
بعضي از مشكلات مربوط به فرهنگ جامعه است يا از طرف پدر و مادر و خواسته‌هاي غير منطقي كه دارند، تحميل مي‌شود و يا به نوعي در ذهن اشخاص القا مي‌شود كه رفع اين مسائل نيز نياز به تلاش جوانان دارد تا زمينه‌هاي مناسب و مساعد را آماده سازند.
توصيه مي كنيم با توسعه در شبكه دوستان هم جنس از حمايت‌هاي عاطفي آنان بيش از پيش بهره ببريد. توسعه روابط سالم با دوستان و آشنايان و شركت در مجالس مذهبي زنانه شرايط انتخاب شدن شما را تسهيل مي نمايد.
خداوند وعده داده است:
كسي كه تقوا پيشه سازد، براي خروج او از بن‏بست‏ها و دشواري‏ها راهي برايش قرار مي‏دهيم. (1) مطمئن باشيد با حفظ تقوا و مراعات حدود الهي، راه سعادت به روي شما باز خواهد شد.
برخي از عوامل ظاهري كه زمينه ازدواج را فراهم مي كنند. در صورت تمايل مي توانيد در مكاتبات بعدي در ابن باره بپرسيد تا پاسخ دهيم. اگر مايل بوديد مي توانيد با مشاوران روان شناس اين مركز به شماره (09640) صحبت كنيد، آن ها مي توانند كمك زيادي به شما كنند تا بتوانيد شرايط فعليتان را مديريت كنيد.
از پيامبر اكرم (ص) روايت شده كه در خواندن سوره يس ده خاصيت است، از جمله رسيدن به همسر مناسب. (2) اين سوره را هر روز صبح بعد از نماز بخوانيد. ثواب آن را به چهارده معصوم عليهم السلام هديه كنيد. سپس از خدا حاجت خود را بخواهيد.
نگران نباشيد. به خداوند اميدوار باشيد. با توسل به اهل بيت از خداوند بخواهيد مشكل را حل نمايد. اميدوار به خدا باشيد. اين مشكل تنها شما نيست. بسياري از جوانان با مشكل انتخاب همسر روبه رو هستند. سعي كنيد اين بحران به وجود آمده را مديريت كنيد. نااميدي از خدا را از وجودتان دور كنيد. قطعا دعاهاي شما موثر است. به هدف اجابت مي رسد، اگر چه ممكن است با تاخير باشد.
پي نوشت ها:
1. طلاق (65) آيه 2.
2. المحدث النوري، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البيت، قم، 1408 ق، ج2، ص 136.
موفق باشید.