با سلام
می خواستم بفرمایید که آیا طالع بینی ازدواج بر اساس ماهها صحت دارد؟ من متولد تیرماه هستم اخیرا با دختر خانمی آشنا شده ام که متولد آذرماه هست. طالع بینی ازدواج می گوید که ازدواج متولدین تیر و آذرماه منجر به زندگی ناسازگار و پر مشکل می گردد.آیا این قضیه صحت دارد؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اعتقادات، همواره در زندگي بشر نقش اساسي داشته و دارد و اصولاً عملكردها و رفتارهاي انسان بر پايه اعتقاداتش شكل مي‌گيرند و از اين باب است كه اسلام، بلكه همه اديان الهي، بيش از هر چيز به باورها و عقائد توجه دارند و در صدد تصحيح و استحكام آنها هستند، زيرا عقائد بشر آميخته به خرافات و اباطيل گشته و اين امر اگر چه در ساير اديان و ملت‌ها فراوان‌تر است اما در ميان مسلمين هم نفوذ كرده است.
ازدواجتان را دائر مدار طالع بيني و اينگونه امور نكنيد، بلكه با تحقيق و نظرسنجي از بزرگان، برنامۀ زندگي خود را بچينيد.
- مطالبي را در مورد پيشگويي و طالع شناسي و كف بيني و... خدمتتان عرض مي نماييم:
1- اين گونه طالع بيني ها اعتبار شرعي و علمي ندارد، بلكه بر اساس حدس و گمان است، اگر چه گاهي در برخي موارد مطابقت با واقع داشته باشد. براي رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا مي توان از عوارض آن به دور بود.
همچنين آنچه كه تحت عنوان طالع بيني در روزنامه ها و مجلات مختلف به چاپ مي رسد، حتي با طالع بيني مصطلح كه با مطالعه نجومي به دست مي آيد، بيگانه است. هيچ پايه و اساس علمي و ديني و عقلي ندارد. به اين گونه طالع بيني ها به هيچ عنوان نبايد اعتنا كرد. اهتمام داشتن به آن ها نوعي بدعت به حساب مي آيد و بدعت هم جايز نيست.
2- كف بيني و طالع شماري كه نوعاً كار افراد شياد است، هيچ مستند شرعي ندارد. آن ها معمولاً با بيان مسائل كلي كه قابل انطباق با روحيات مختلف است، يا با بيان يك سري مطالب متشابه سعي در جلب نظر مشتريان دارند. يا بر اثر حدسيات چيز هايي را بيان مي‌كنند كه به صورت اتفاق برخي از آن ها واقع مي‌شود. انسان‌ها خيال مي‌كنند كه پيشگويي‌هاي آن ها قطعي بوده است. عقل به ما مي گويد تصميم گيري انسان بايد بر اساس انديشه و دور انديشي و مشورت با عاقلان مؤمن صورت گيرد. سرنوشت انسان نبايد از طريق طالع بيني و مانند آن تعيين شود.
در آموزه هاي ديني تاكيد شده، تأثير يا بي تأثيري اين گونه امور در روان انسان تابع موضعي است كه در مقابل آن اتخاذ مي كند. اگر آن را ناچيز و بي تاثير بداند، بي اثر خواهد بود. اگر آن را مهم بپندارد، مهم خواهد بود. اگر به آن ترتيب اثر ندهد، هيچ و بي اثر خواهد بود.(1)
3- براي اين كه مسلمانان تحت تأثير اين گونه امور و پيشگويي هاي شيادان قرار نگيرند، و خويشتن را تسليم ناداني‌ها و خرافات ننمايند. اولياي دين نه تنها پيروان خود را از اين قبيل كارهاي موهوم و زيانبار بر حذر داشته اند، بلكه پذيرش سخنان اين قبيل افراد را مخالفت با تعاليم الهي خوانده اند".(2) از اين رو از سوي مراجع معظم تقليد اين امور تحريم شده و رمالي و طالع بيني و مانند آن مطلبي خرافي است. مراجعه به رمال و طالع بين و فالگير جايز نيست. پول گرفتن و پول دادن در برابر آن جائز نيست. مگر اين كه دهنده پول آن را به عنوان هديه بدهد.(3)
- حاصل سخن اينكه:
طالع‏بيني كه با نگاه كردن در ساعت، روز، ماه و سال به دنيا آمدن يك شخص و نگاه كردن به اوضاع ستارگان در آن وقت، حكم به آينده شخص مي‏شود، نوعي نجوم احكامي است. در استعمال عامه به آينده بيني به وسيله رمل و مانند اين ها طالع‏ بيني گفته مي ‏شود. و بايد توجه داشت اين گونه طالع بيني ها اعتبار شرعي و علمي ندارد، بلكه بر اساس حدس و گمان است، اگر چه گاهي در برخي موارد مطابقت با واقع داشته باشد. براي رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا مي توان از عوارض آن به دور بود.(4)
- براي مطالعه بيش تر:
1- سيد مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج3، ص 1435.
2- سيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج2، ص 81 .
3- علي محمدي، شرح مكاسب، ج1، ص 538.

پي‌نوشت‌ها :
1. محمد بن يعقوب كليني، الكافي، نشر دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1380 ق، ج 8، ص 197.
2. روضة كافي، نشر پيشين، ج8، ‌ص 293.
3. جامع المسائل، نشر مطبوعات امير قم 1376 ش ج 1، ص 630، مسئله 2202؛ آيت الله مكارم، استفتائات جديد، نشر مدرسه امام علي قم 1381 ص 156، س 563 و آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتائات نشر پيام عدالت تهران 1389 ش. س 1229.
4. علامه حسن ‏زاده آملي، هزار و يك كلمه، نشر موسسه فرهنگي رجا، تهران، 1375 ش، كلمه 343.

موفق باشید.