با عرض سلام و تشکر از راهنمائیهای الهی شما
از شخص مومنی شنیده ام که اگر زنی , شوهر بد اخلاق داشته باشد : آن زن به بهشت میرود و گناهانش بخشیده میشود ; آیا این مطلب صحت دارد ؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در برخي روايات آمده است كه عذاب قبر از سه دسته از زنان بر داشته شده و آنان با حضرت فاطمه سلام الله عليها محشور مي شوند. يك دسته از آنان كساني هستند كه در برابر بد اخلاقي شوهران شان از خود صبر و بردباري نشان مي دهند. در پايان اين حديث آمده است: يُعْطِي اللَّهُ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ يَكْتُبُ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ عِبَادَةَ سَنَةٍ(1) يعني خداوند به هر يك از اين سه گروه از زنان به خاطر صبر و بردباري ثواب هزار شهيد را مي دهد، و براي هر يك از آنان ثواب يك سال عبادت در نامه عمل شان نوشته مي شود. در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) آمده است. هر مردي بر بد اخلاقي زنش صبر و بردباري از خود نشان دهد، خداوند پاداشي را كه به حضرت داود - يا حضرت ايوب (2)- عليهما السلام به خاطر تحمل بلاها داده است به آن مرد مي دهد. و اگر زني بد اخلاقي شوهرش را تحمل كند و صبور باشد خداوند به او ثواب و پاداشي را كه به جناب آسيه يعني يكي از چهار زن برتر بهشتي داده است، عنايت مي كند . (3)
تذكر دو نكته:
1- اين همه ثواب ها و پاداش ها كه خداوند به فضل و كرمش به زن يا شوهر مي دهد در صورتي است كه از جهت عقايد و ايمان و انجام واجبات و ترك گناهان وظايف خود را انجام دهند. ساختن خانه و كاخ مجلل كاري سخت است، زماني زيادي نياز دارد، ولي با بنزين و يا مواد منفجره به راحتي در مدت چند دقيقه مي توان را از بين برد، گناهان و ترك واجبات همان مواد منفجره يا بنزيني است كه كاخ مجلل پاداش ها و ثواب ها را از بين مي برند. پس بايد از آن ثواب هاي عظيم خوب مراقبت كرد.
2- لازم است به حديث جامع زير كه زن و شوهر را مخاطب قرار داده است، نيز توجه شود.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: هر زني يا مردي با بد اخلاقي خود همسرش را اذيت كند خداوند نماز و ساير عبادات و كارهاي نيكوي آنان را نمي پذيرد، اگرچه پيوسته شب زنده داري كنند و اهل نماز شب باشند، و روزها هميشه در روزه باشند، و مال و ثروت بسياري در راه خدا انفاق كنند، و اگر با اين وضع بميرند در جهنم با منافقين هم نشين خواهند بود، مگر آن كه پيش از مرگ توبه كنند و از همسر خود حلاليت و رضايت بگيرند. (4)
پي نوشت ها:
1. وسايل الشيعه 29 جلدي، شيخ حر عاملي، ج 21، ص 285، چاپ مؤسسه آل البيت، قم، سال انتشار 1409،ق.
2. بحار الانوار، علامه مجلسي، ج73، ص 367، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق.
3. بحار الانوار، ج 100، ص 247.
4. وسايل الشيعه، ج 20، ص 163 و بحار الانوار، ج 73، ص 363.

موفق و موید باشید