با سلام
آيا حضرت محمد (ص) به طلحه وعده بهشت داده اند؟
با تشكر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
حديثى كه معروف و مشهور به (عشره مبشره) مى باشد، در كتب روايى و حديثى اهل سنت نقل شده است، به اين صورت كه: پيامبر فرمود: اين افراد دهگانه از اهل بهشت هستند: ابوبكر و عمر و علىو عثمان و طلحه و زبير و عبدالرحمن بن عوف و سعد ابن وقاص و سعيد بن زيد و ابو عبيده جراح: حدثنا قتيبة أخبرنا عبد العزيز بن محمد، عن عبد الرحمن بن حميد، عن أبيه، عن عبد الرحمن بن عوف، قال: قال رسول الله (ص): «أبو بكر في الجنة، و عمر في الجنة، و عثمان في الجنة، و على في الجنة، و طلحة في الجنة، و الزبير في الجنة، و عبد الرحمن بن عوف في الجنة، و سعد بن أبي وقاص في الجنة، و سعيد بن زيد في الجنة، و أبو عبيدة بن الجراح في الجنة،
بررسي سندي حديث:
حديث عشره مبشره، چندين سند دارد كه در اين جا به ذكر دو سند مشهور اكتفا مي شود:
1) طريق اول، حميدبن­عبدالرحمن­بن­عوف از پدرش عبدالرحمن نقل مي كند.در حالي كه حميد در سال 32هـ­ق به دنيا آمده، و عبدالرحمن(پدر او)در سال 33هـ­ق فوت كرده است؛ پس او نمي‌تواند از پدرش مستقيما حديث نقل كند،و حتما بايد واسطه اي بين اين دو باشد كه هويت اين واسطه معلوم نيست.
2)طريق دوم، عبدالله­بن­ظالم از سعيدبن­زيد نقل كرده است.اين طريق به نظر بخاري و مسلم صحيح نيست.
اختلاف در متن حديث:
در يكي از نقل­ها ابوعبيده، جزو ده تن است، ولي­ در روايتي كه مستدرك نقل كرده، به جاي وي نام ابن­مسعود آمده است. در روايتي كه در سنن ابي­داود و سنن ابن­ماجه نقل شده به جاي هر دوي آنها نام رسول­خدا(ص) عنوان شده است. [در"الاستيعاب"به اين اختلافات اشاره شده است. همچنين در يكي از روايات ابي­داود، يكي از آن ده تن،سعدبن­ابي­وقاص است؛ اما در روايات ديگري كه ابي­داود ناقل آن است، به جاي سعدبن­ابي­وقاص، سعدبن­مالك ذكر شده است.
نكته ديگري كه باعث تضعيف اين حديث مي شود، آن كه نام عبدالرحمن بن عوف و سعيدبن زيد جزء افراد بشارت داده شده به بهشت است؛ اين در حالي است كه آنان خود اين حديث را نقل كرده‏اند و اين موجب شك و ترديد است. از طرفي، چرا اين حديث به وسيله هشت نفر ديگر، نقل نشده است؟! چرا در روز سقيفه كه بر سر خلافت، اختلاف بود و مهاجرين براي شايستگي خود فضايلي را نقل مي كردند، كسي به اين حديث استناد نكرد؟! آيا اين سؤالات و نظاير آن، حاكي از اين نيست كه چنين حديثي اصلاً وجود نداشته و بعدها جعل شده است؟!
مخالفت با قرآن:
اگر قرار باشد كه عشره مبشره با وجود هر گونه گناه صد در صد بهشتي باشند، پس بايد پيامبر اسلام(ص) هم به طريق اولي اين‌چنين باشد؛در حالي كه قرآن كريم خلاف آن را مي‌گويد.
خداوند در قرآن كريم خطاب به پيامبر اسلام مي‌فرمايد: وَ لَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا. إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا. (اسراء/75_74)
«و اگر ما تو را ثابت قدم نمي‌گردانديم،نزديك بود كه به مشركين اندك تمايل و اعتمادي بكني.كه در اين صورت،كيفر اين عمل تو را به تو مي‌چشانديم و عذاب تو را در دنيا و آخرت مضاعف مي‌كرديم، آن‌گاه از قهر و خشم ما هيچ ياوري بر خود نمي‌يافتي.»
خداوند در قرآن كريم چنان حمايتي از پيامبرش كرده كه از احدي نكرده است؛ اما با اين‌حال، به او مي‌گويد كه اگر كمي از راه حق منحرف شوي و به مشركين تمايل پيدا كني،تو را عذاب خواهم كرد!
با اين وضعيت، چگونه ممكن است به اصحاب او آن چنان آزادي داده شود كه با وجود هر گناهي بازهم به بهشت برين راه يابند؟! بر گرفته از :
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=27124

موفق و موید باشید