با عرض سلام و احترام خدمت شما عزیزان شبهه ای دیگری که بنده در زمینه شکست قیام مختار ثقفی ایجاد شده است این است که ایا حضور پیدا نکردن پسر مالک اشتر در اخرین نبرد مختار با زبیریان که منجر به شکست قطعی مختار در این نبرد شد را می توان نوعی خیانت ابراهیم اشتر را در حق این قیام عدالت خواهانه بررسی کرد زیرا فاصله پیروزی مختار بر زبیریان به اندازه حضور پسر اشتر در این جنگ بود زیرا ال زبیر به شدت از حضور ابراهیم اشتر در این جنگ ترس و واهمه داشتند و به نظر بنده دلیل اصلی لشکر کشی ال زبیر به کوفه برای ازبین بردن حکومت نوپای مختار ثقفی اختلافی بود که پسر اشتر با مختار بر سر یکسری از کارهای او با مختار ثقفی پیدا کرده بود و همچنین عدم تمکین پسر اشتر از دستورات مختار بود. و این موضوع را محمد بن اشعث دریکی از صحبت هایی که زده بود به خوبی به ان اشاره کرد و این قیام ی که می توانست ریشه حکومت مروانیان که در واقع خود شاخه ای از حکومت ظالمانه امویان بود را ازبین ببرد به دلیل یکسری کارها به شکست منتهی شد. زیرا این صحبت را برای این می کنم که اگر ال زبیر در نبرد با مختار ثقفی شکست می خورد مقصد بعدی مختار حمله به مروانیان تا حکومت نوپای عبدالملک مروان را که توانست حکومت غاصبانه شامیان را سروسامان دهد ازبین ببرد و در واقع این را هم به خوبی می دانیم که پسر اشتر در قیام مختار ثقفی نقشی کاملا کلیدی و مهمی را ایفا کرد که به طوری که اگر او و قبیله اش در برهه هایی بسیر حساس قیام مانند: شورش اشراف کوفه بر علیه حکومت مختار ثقفی و نبرد با حکومت غاصبانه شامیان نقش کلیدی و مهمی را ایفاکردند و به جرات می توان گفت که بعد از مختار که رهبر قیام بود پسر اشتر نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و یک موضوع دیگر نیز که باعث خدشه دار شدن پسر اشتر شد بیعت او با ال زبیر بود زیرا ال زبیر در دشمنی با اهل بیت پیامبر گوی سبقت را نیز از شامیان غاصب روبوده بود و در یکی از اقدامات شان قصد داشتند عده ای از سادات هاشمی را در مکه بسوزاند که با قدام به موقع مختار مبنی بر اعزام سپاهی این اقدام ال زبیر سریع خنثی شد و یک نکته ی دیگری که وجود دارد این است که ایا پسر اشتر به خاطر اینکه در محاصره مروانیان در موصل گرفتار بود نتوانست به کمک مختار ثقفی بیاید و یا حتی لشکری برای کمک به سوی او بفرستد و اگر چنین است پس چطور وقتی مختار ثقفی در کوفه کشته شد برای بیعت با ال زبیر به کوفه امد که این موضوع محاصره بودن او توسط لشکر مروانیان در موصل را نقض می کند و نیز می شود علت اختلاف اصلی پسر اشتر با مختار ثقفی را برای بنده بیان کنید.؟. و یک موضوع دیگری هم است چرا اگر خودش نمی توانست به کمک مختار ثقفی بیاید چرا حداقل لشکر گران را برای کمک به سوی او نفرستاد.؟ و در اخر مطالبم از شما خواهشمنم این ایمیل بنده را بررسی و در اسرع وقت لطف کنید به صورت کامل و دقیق و شفاف پاسخگوی ان باشید. منتظر پاسخ شما هستم.
می خواهم بررسی و تحقیقات کامل و جامع و گسترده ای انجام بدهید و به من بگویید که این که پس از اینکه زحر بن قیس جعفی از سرداران حجاج بن یوسف ثقفی و هم از اشقیای واقعه دردناک کربلا در نبرد با شبیب بن یزید خارجی به شدت زخمی شد و زخم های متعدد برداشت ایا این فرد مذکور منظور همان زحر بن قیس جعفی در اثر این شدت مجرو حیت و زخم های زیاد به هلاکت رسید یا که نه؟ و در کل از شما خواهشمندم بررسی و تحقیق کنید که این فرد چگونه و از چه طریق در نهایت از بین رفت . با تشکر از شما عزیزان
می خواهم بررسی و تحقیقات کامل و جامع و گسترده ای انجام بدهید و به من بگویید که این که پس از اینکه زحر بن قیس جعفی از سرداران حجاج بن یوسف ثقفی و هم از اشقیای واقعه دردناک کربلا در نبرد با شبیب بن یزید خارجی به شدت زخمی شد و زخم های متعدد برداشت ایا این فرد مذکور منظور همان زحر بن قیس جعفی در اثر این شدت مجرو حیت و زخم های زیاد به هلاکت رسید یا که نه؟ و در کل از شما خواهشمندم بررسی و تحقیق کنید که این فرد چگونه و از چه طریق در نهایت از بین رفت . با تشکر از شما عزیزان
ا عرض سلام و احترام خدمت شما شبهه ای بنده در مورد علت شکست قیام مختا رثقفی دارم و ان این است که می خواستم بدانم چرا عبدالله بن وهب از سرداران عرب مختار چرا در جنگ حرورا ایرانیان لشکر مختار برای مصاف با زبیریان پیاده به جنگ فرستاد زیرا این عمل او علاوه بر کشتار وسیعی که از ایرانیان لشکر مختار شد باعث شهادت فرمانده مخلص و انقلابی ان ها کیسان ابوعمره شد و ما این را هم ما به خوبی می دانیم که ایرانیان در قیام مختار ثقفی نقشی کلیدی و مهم را ایفا کردند. و همچنین این را نیز می خواهم بدانم که چه تعداد از ایرانیان لشکر مختار در جنگ حرورا کشته شده و چه تعداد نیز زخمی شده و باقیمانده تعداد لشکر ایرانی مختار چقدر شد و همچنین نیز ایا می توان حدس زد علت عدم خروج لشکر ایرانی مختار برای خروج از قصر حکومتی مختار در اخرین لحظات حکومت او کشتار بی رحمانه ان ها به خاطر همان دستور احمقانه عبدالله بن وهب در نبرد حرورا بود که باعث بدبینی ایرانیان لشکر مختار به مختار ثقفی شد. و در اخر مطالبم از شما خواهشمندم که این ایمیل بنده را بررسی و لطف کنید در اسرع وقت جواب کامل و دقیق و شفاف به ان بدهید. منتظر جواب شما عزیزان هستم.
با عرض سلام و احترام مجدد خدمت شما عزیزان می خواهم این را بدانم که شما در اخرین ایمیلتان در مورد تعداد و امار کشته شدگان انتقام مختار ثقفی را تنها 3000 نفر ذکر کرده اید ولی در حالی که لشکر اعزامی مختار به موصل توانست بیش از هفتاد هزار شامی را در نبردی انتقامی به نام خازر ازبین ببرد پس به چه دلیل شما تعداد کشته شدگان را تنها 3000 نفر ذکر کرده اید و در اخر مطالبم از شما خواهشمندم که امار دقیق و در واقع کل کشته شدگان در قیام مختار ثقفی و همچنین امار دقیق کشته شدگان قاتلان امام حسین در قیام مختار ثقفی را با بیان دقیق به صورت عددی و با توضیحات کامل و دقیق و شفاف در این مورد به بنده بگویید. و سوال دیگری هم که در اخر مطالبم دارم این است که نام فرزندان کشته شده محمد بن اشعث بن قیس در نبرد حرورا را می خواستم بدانم و اگر هم می شود چگونگی کشته شدن فرزندان او را نیز در جنگ حرورا به بنده با توضیحات کامل و دقیق به بنده بگویید. منتظر پاسخ شما هستم.
: با عرض سلام و احترام مجدد خدمت شما عزیزان می خواهم این را بدانم و شبهه ای که دارم که چه تعداد از لشکر عمر بن سعد در کربلا هم به انتقام خدا وند در کربلا رسیدند؟ و نیز چه تعداد از ان ها هم به نفرین امام حسین و خداوند در واقعه کربلا رسیدند؟ و اگر می شود نام این افراد را به بنده بگویید و چگونگی به هلاکت رسیدن ان ها را نیز به بنده بگویید؟ و همچنین نیز به بنده بگویید که چه تعداد از لشکر عمر بن سعد در واقعه کربلا در کل واقعه و بعد از ان نیز ازبین رفتند و به هلاکت رسیدند؟ و چگونگی مرگ این افراد را نیز به بنده بگویید و اگر نیز می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید و همچنین چه تعداد از قاتلین امام حسین قبل از واقعه کربلا به علت اینکه حتی فکر دشمنی و جنگ با امام حسین داشتند ولی قبل از اینکه وارد جنگ بشوند و در واقع حتی وارد منطقه کربلا شوند هم به نفرین امام حسین و هم به نفرین خداوند دچار شدند و ازبین رفتند اگر هم می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید.؟ و چگونگی مرگ این افراد را هم بگویید و نیز چه تعداد از ان ها بعد از واقعه کربلا و این موارد خواسته شده بنده البته قبل از وقوع قیام مختار ثقفی نیز هم دچار بلایی شدند و هم به هلاکت خداوند رسیدند و اگر می شود نیز نام این افراد را هم به بنده بگویید. و یکی از سوالات دیگری هم دارم این است که چه تعداد از اشقیای کربلا نیز در نبرد توابین با شامیان به رهبری سلیمان بن صرد خزائی نیز کشته شدند و اگرنیز می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید. و البته سوال دیگر بنده این است که چه تعداد از قاتلان امام حسین دچار بلایای الهی شدند و دچار معلولیت نیز شدند و ولی از بین نرفتند و اگر می شود نام انها را نیز به بنده بگویید .وسوال دیگر بنده نیز این است دقیقا چه تعداد از قاتلین واقعه کربلا در کوفه و چه تعداد از قاتلین امام حسین نیز در بیرون از کوفه به هلاکت رسیدند و اگر هم می شود نام کل این افراد و چگونگی به هلاکت رسیدن ان ها را نیز به بنده بگویید و در اخر مطالبم نیز از شما خواهشمندم این ایمیل بنده را نیز بررسی و تحقیق کنید و لطف و بزرگواری کنید به شبهات و موارد خواسته شده بنده پاسخ کامل و دقیق بدهید. منتظر پاسخ شما هستم.

------------------------------------
پرسش: با عرض سلام و احترام خدمت شما عزیزان شبهه ای دیگری که بنده در زمینه شکست قیام مختار ثقفی ایجاد شده است این است که ایا حضور پیدا نکردن ابو عبدالله جدلی در اخرین نبرد مختار با زبیریان که منجر به شکست قطعی مختار در این نبرد شد دلیل اصلی اش چه بود؟
با عرض سلام و احترام مجدد خدمت شما عزیزان می خواهم این را بدانم و شبهه ای که دارم که چه تعداد از لشکر عمر بن سعد در کربلا هم به انتقام خدا وند در کربلا رسیدند؟ و نیز چه تعداد از ان ها هم به نفرین امام حسین و خداوند در واقعه کربلا رسیدند؟ و اگر می شود نام این افراد را به بنده بگویید و چگونگی به هلاکت رسیدن ان ها را نیز به بنده بگویید؟ و همچنین نیز به بنده بگویید که چه تعداد از لشکر عمر بن سعد در واقعه کربلا در کل واقعه و بعد از ان نیز ازبین رفتند و به هلاکت رسیدند؟ و چگونگی مرگ این افراد را نیز به بنده بگویید و اگر نیز می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید و همچنین چه تعداد از قاتلین امام حسین قبل از واقعه کربلا به علت اینکه حتی فکر دشمنی و جنگ با امام حسین داشتند ولی قبل از اینکه وارد جنگ بشوند و در واقع حتی وارد منطقه کربلا شوند هم به نفرین امام حسین و هم به نفرین خداوند دچار شدند و ازبین رفتند اگر هم می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید.؟ و چگونگی مرگ این افراد را هم بگویید و نیز چه تعداد از ان ها بعد از واقعه کربلا و این موارد خواسته شده بنده البته قبل از وقوع قیام مختار ثقفی نیز هم دچار بلایی شدند و هم به هلاکت خداوند رسیدند و اگر می شود نیز نام این افراد را هم به بنده بگویید. و یکی از سوالات دیگری هم دارم این است که چه تعداد از اشقیای کربلا نیز در نبرد توابین با شامیان به رهبری سلیمان بن صرد خزائی نیز کشته شدند و اگرنیز می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید. و البته سوال دیگر بنده این است که چه تعداد از قاتلان امام حسین دچار بلایای الهی شدند و دچار معلولیت نیز شدند و ولی از بین نرفتند و اگر می شود نام انها را نیز به بنده بگویید .وسوال دیگر بنده نیز این است دقیقا چه تعداد از قاتلین واقعه کربلا در کوفه و چه تعداد از قاتلین امام حسین نیز در بیرون از کوفه به هلاکت رسیدند و اگر هم می شود نام کل این افراد و چگونگی به هلاکت رسیدن ان ها را نیز به بنده بگویید و در اخر مطالبم نیز از شما خواهشمندم این ایمیل بنده را نیز بررسی و تحقیق کنید و لطف و بزرگواری کنید به شبهات و موارد خواسته شده بنده پاسخ کامل و دقیق بدهید. منتظر پاسخ شما هستم.
مختار ثقفي تا چه اندازه در کشتن اشقياي دشت نينوا موفق بود و اگر ما بخواهيم اين موضوع را تقريبي در نظر بگيريم، چند درصد از اشقياي حاضر در دشت کربلا به انتقام مختار ثقفي رسيدند. اين موضوع در اکثر منابعي که بنده مطالعه نمودم، برخي از منابع گفتند: تمام قاتلان يعني در واقع تمام فرماندهان اصلي درجه يک و درجه دوم عمر بن سعد در واقعه کربلا، و برخي ديگر گفتند 2000 نفر، و برخي هم گفتند 18000 نفر و همين طور آمارهاي متغيري را در منابع مختلف پيدا کردم. در واقع اگر ما بخواهيم اين موضوع را به صورت شفاف بررسي کنيم مختار چه تعداد و يا نفراتي را توانست از قاتلان اصلي و کليدي حاضر در کربلا را محاکمه کند و نيز چه تعداد از قاتلان درجه دوم و چه تعداد نيز از قاتلان درجه سوم را توانست محاکمه کند.
مختار ثقفي تا چه اندازه در کشتن اشقياي دشت نينوا موفق بود و اگر ما بخواهيم اين موضوع را تقريبي در نظر بگيريم، چند درصد از اشقياي حاضر در دشت کربلا به انتقام مختار ثقفي رسيدند. اين موضوع در اکثر منابعي که بنده مطالعه نمودم، برخي از منابع گفتند: تمام قاتلان يعني در واقع تمام فرماندهان اصلي درجه يک و درجه دوم عمر بن سعد در واقعه کربلا، و برخي ديگر گفتند 2000 نفر، و برخي هم گفتند 18000 نفر و همين طور آمارهاي متغيري را در منابع مختلف پيدا کردم. در واقع اگر ما بخواهيم اين موضوع را به صورت شفاف بررسي کنيم مختار چه تعداد و يا نفراتي را توانست از قاتلان اصلي و کليدي حاضر در کربلا را محاکمه کند و نيز چه تعداد از قاتلان درجه دوم و چه تعداد نيز از قاتلان درجه سوم را توانست محاکمه کند.
با عرض سلام و احترام مجدد خدمت شما عزیزان می خواهم این را بدانم و شبهه ای که دارم که چه تعداد از لشکر عمر بن سعد در کربلا هم به انتقام خدا وند در کربلا رسیدند؟ و نیز چه تعداد از ان ها هم به نفرین امام حسین و خداوند در واقعه کربلا رسیدند؟ و اگر می شود نام این افراد را به بنده بگویید و چگونگی به هلاکت رسیدن ان ها را نیز به بنده بگویید؟ و همچنین نیز به بنده بگویید که چه تعداد از لشکر عمر بن سعد در واقعه کربلا در کل واقعه و بعد از ان نیز ازبین رفتند و به هلاکت رسیدند؟ و چگونگی مرگ این افراد را نیز به بنده بگویید و اگر نیز می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید و همچنین چه تعداد از قاتلین امام حسین قبل از واقعه کربلا به علت اینکه حتی فکر دشمنی و جنگ با امام حسین داشتند ولی قبل از اینکه وارد جنگ بشوند و در واقع حتی وارد منطقه کربلا شوند هم به نفرین امام حسین و هم به نفرین خداوند دچار شدند و ازبین رفتند اگر هم می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید.؟ و چگونگی مرگ این افراد را هم بگویید و نیز چه تعداد از ان ها بعد از واقعه کربلا و این موارد خواسته شده بنده البته قبل از وقوع قیام مختار ثقفی نیز هم دچار بلایی شدند و هم به هلاکت خداوند رسیدند و اگر می شود نیز نام این افراد را هم به بنده بگویید. و یکی از سوالات دیگری هم دارم این است که چه تعداد از اشقیای کربلا نیز در نبرد توابین با شامیان به رهبری سلیمان بن صرد خزائی نیز کشته شدند و اگرنیز می شود نام این افراد را نیز به بنده بگویید. و البته سوال دیگر بنده این است که چه تعداد از قاتلان امام حسین دچار بلایای الهی شدند و دچار معلولیت نیز شدند و ولی از بین نرفتند و اگر می شود نام انها را نیز به بنده بگویید .وسوال دیگر بنده نیز این است دقیقا چه تعداد از قاتلین واقعه کربلا در کوفه و چه تعداد از قاتلین امام حسین نیز در بیرون از کوفه به هلاکت رسیدند و اگر هم می شود نام کل این افراد و چگونگی به هلاکت رسیدن ان ها را نیز به بنده بگویید و در اخر مطالبم نیز از شما خواهشمندم این ایمیل بنده را نیز بررسی و تحقیق کنید و لطف و بزرگواری کنید به شبهات و موارد خواسته شده بنده پاسخ کامل و دقیق بدهید. منتظر پاسخ شما هستم
با عرض سلام و احترام و خسته نباشید و همچنین تبریک سال نو خدمت شما شبهه ای که یادم رفته بود در مورد علت حضور نداشتن پسر اشتر در اخرین جنگ مختار با زبیریان بپرسم این است که ایا می توان این احتمال و بررسی را هم انجام داد که دشمن متجاوز زبیری بین پسر اشتر و مختار ثقفی در اخرین مراحل قیام مختار تفرقه افکنده بود و همین تفرقه و جدایی باعث شد که پسر اشتر در اخرین نبرد مختار با زبیریان حضور پیدا نکند. و بنده برای این می گویم که پسر اشتر را نمی توان به این راحتی فرد بی بصیرت و بی تدبیر خطاب کرد و به همین را حتی او را خیانت کار دانست زیرا او از تدبیر و مدیریت خوبی برخوردار بود و این تدبیر را در جنگ با شامیان و همچنین اعتماد و شناختی که مختار به او منظور ابراهیم اشتر داشت را به خوبی نشان داد و همچنین در خانواده ای بزرگ شده بود که از سوابق در خشانی در تاریخ شیعه برخوردار هستند و به نظر من حضور فردی به نام مهلب بن ابی صفره ازدی که بسیار فرد کارازموده و مکار و با تجربه ای در جنگ های ان زمان بود این احتمال را نمی توان رد کرد زیرا در همین سریال زیبا و جذاب مختار نامه هم نشان داد که مهلب بن ابی صفره ازدی نامه هایی که مختار به سمت موصل برای پسر اشتر می فرستاد را جعل می کرد که در اخرین لحظات قیام پسر اشتر این موضوع را فهمید و با لشکری به سمت کوفه حرکت کرد ولی دیر شده بود زیرا در میانه راه به او اطلاع دادند که قیام شکست خورده و رهبر ان یعنی مختار ثقفی مظلومانه به شهادت رسید و ایا علاوه بر این را هم می توان احتمال داد و بررسی کرد که یکی از افرادی که باعث شد بین لشکریان ایرانی و لشکریان عرب مختار در جنگ حرورا تفرقه بیفتد و باعث شد که ایرانیان در ان جنگ منظور حرورا تلفات و کشته ها و زخمی های بسیاری بدهند همین مهلب بن ابی صفره ازدی باشد؟ زیرا به این دلیل می گویم که این فرد با توجه به هوش و ذکاوت سرشار خود به خوبی حتما می دانست که عاملی می تواند با عث شکست لشکر مختار شود تفرقه بین عرب ها و ایرانی ها لشکر مختار در این جنگ است و این را هم حتما می دانست که یکی از سرداران عرب مختار در این جنگ منظور حرورا به نام عبدالله بن وهب که دلخوشی از ایرانی ها نداشت و به ایرانی ها بسیار بدبین بود و حالا به نظر شما با توجه به این همه احتمالات این موضوع یعنی تلاش مهلب برای تفرقه در لشکر مختار قابل بررسی نیست؟ و این را هم ما می دانیم که اکثر سپاه مختار را ایرانی ها تشکیل می دادند و همچنین در اینجا این را هم می خواهم بدانم که این سردار خیانت کار مختار در جنگ حرورا منظور عبدالله بن وهب در چه سالی و چگونه از دنیا رفت؟ . و همچنین در ادامه مطالبم ایا این را هم می توان گفت که اگر پسر ابی صفره ازدی منظور مهلب در جنگ مختار با ال زبیر حضور پیدا نمی کرد ال زبیر شکست خورده نبرد حرورا می شد؟ و نیز علاوه بر این سوالات سوال دیگری هم که برای بنده وجود دارد این است که چرا و به چه دلیل در ابتدا مهلب مرتبا برای حضور در جنگ با مختار بهانه و قصور می اورد و قصد شرکت و حضور را در نبرد با مختار را نداشت ولی چرا و به چه دلیل با حضور محمد بن اشعث در قصر او که حامل نامه ال زبیر به سوی او یعنی حضور در جنگ با مختار ثقفی به نفع ال زبیر بود با این موضوع موافقت کرد؟ و به حضور در این جنگ تن داد؟ و همچنین این را هم می خواهم بدانم که این فرد منظور مهلب و سپاهش چند در صد از سپاه ال زبیر را در جنگ با مختار تشکیل می داد؟ و در حین جنگ تا پیروزی نهایی ال زبیر بر مختار چه کمک و اقدامات و خدماتی را به ال زبیر ارائه کرد و داد و در همچنین چقدر و چند درصد در پیروزی ال زبیر بر مختار سهم و تاثیر داشت؟. و همچنین این فرد مکار و حیله گر منظور مهلب بن ابی صفره ازدی در چه سالی و چگونه از دنیا رفت؟ و همچنین به عنوان اخرین سوال عباد بن حصین ازدی که فرمانده سواره نظام ال زبیر که از افراد تاثیر گذار و شاخص ال زبیر در جنگ حرورا بر علیه مختار ثقفی بود در چه سالی و چگونه از دنیا رفت؟ و همچنین در اخر مطالبم از شما خواهشمندم که این ایمیل بنده را با دقت خوانده و بررسی کرده و لطف و بزرگواری کنید که موارد خواسته شده و سوالات پرسیده شده بنده را در این ایمیل با توضیحات کامل و دقیق و شفاف پاسخ بدهید و به ایمیل بنده لطف و بزرگواری کنید بفرستید . منتظر پاسخ شما هستم.

با عرض سلام و احترام مجدد خدمت شما عزیزان و همچنین تبریک عید نوروز می خواستم خدمت شما این موضوع را عرض و بیان کنم که این دو سوالی که بنده در زیر اخرین خط مطالبم در این ایمیل به ان ها اشاره کرده ام مجزا شده و در واقع تفکیک شده ان دو سوالی هستند که در واقع عینا مشابه همین دو سوال زیر در این ایمیلم ولی کاملا به هم چسبیده و ناخوانا در سامانه پرسش پایگاه شما ثبت شده اند پس بنابراین بنده با پی بردن به این مسئله تصمیم گرفتم که این دو سوال زیر را که به صورت کاملا مجزا و جدا از هم ان دو سوال قبلی که به صورت ناخوانا و به هم چسبیده در پایگاه شما ثبت شده بودند تصمیم گرفتم که این دو سوال زیر را به صورت دقیق و مجزا شده و خوانا در همین ایمیل برای پایگاه شما ارسال کنم باشد که شما نیز لطف و بزرگواری کنید که ان دو سوال زیر در این ایمیلم را به مجموعه سوالات بنده در پایگاه تان اضافه کنید و ان دو سوال به هم چسبیده قبلی و ناخوانا را اصلا لحاظ نکنید و در واقع اگر می شود ان دو سوال را حذف یا اصلا لحاظ نکنید و به جای ان دو سوال ناخوانا و به هم چسبیده در پایگاه تان این دو سوال زیر را که کاملا مجزا و دقیق و درست و جدا ازهم شده دو سوال قبلی در پایگاه تان هستند را لحاظ کنید و ان دو سوال خوانا و مجزا شده را در زیر همین ایمیل مشاهده کنید و لطف و بزرگواری کنید در پایگاه تان این دو سوال را ثبت کنید.

پرسش :1 با عرض سلام می خواستم نحوه دقیق به هلاکت رسیدن افراد زیر را بدانم. لخمی عبدالملک -کثیر بن عبدالله شعبی –مهران- معقل- هانی بن حیوه وادعی- یحیی بن سعید

پرسش :2 با عرض سلام می خواستم نحوه دقیق به هلاکت رسیدن افراد زیر را بدانم. عبدالله بن قطبه طائی نبهانی- عبدالله بن عزره خثعمی- عبدالله بن مسلم بن ربیعه حضرمی -شریح لقیط بن ایاس جهنی
با عرض سلام و احترام خدمت شما عزیزان می خواهم این را بدانم که ابومسلم خراسانی که یکی از بنیان گذاران حکومت عباسی توانستند چه تعداد از نفرات مهم حکومت بنی امیه و فرماندهان قدیمی و معروف حکومت بنی امیه را از بین ببرد و نیز چه تعداد تلفات در واقع کشته و زخمی به سپاه بنی امیه در جنگ هایش با این سپاه منظور همان بنی امیه به ان وارد کند.؟ و اگر امکان دارد و می شود نام این افراد مهم حکومت بنی امیه و فرماندهان قدیمی و معروف حکومت بنی امیه را برای بنده بیان کنید.و همچنین این فرد منظور همان ابومسلم خراسانی توانست که چه تعدادی از فرزندان امام علی و شیعیان را به قتل رسانید و اگر می شود نام ان فرزندان و شیعیان امام علی را به قتل رسانید به بنده عرض کنید. و در اخر مطالبم از شما خواهشمندم این ایمیل بنده را با دقت بررسی و به ان با توضیحات کامل پاسخ بدهید. با تشکر از شما
: با عرض سلام و احترام و عرض تبریک سال جدید می خواستم بدانم چرا فرزندان مختار ثقفی با اینکه خودشان حکومت یکساله و نیمه پدرشان را ملاحظه کرده بودند.و راه عدالت خواهانه حکومت او را دیده بودند. و انتقامی که از عوامل اصلی فاجعه کربلا گرفته بود. که در واقع هدف از حکومتش را می توان تحقق بخشیدن به موضوع انتقام از پدید اورندگان فاجعه کربلا دانست. چگونه بعد از شکست خوردنش از سپاه متجاوز زبیری و در نهایت شهادت مظلومانه او که منجر به پایان قیام او شد. حرکتی برای اینکه انتقام از کسانی که پدرشان را به قتل رساندند. انجام ندادند. در حالی که دیده بودند. بقایای قاتلین اصلی امام مظلوممان حسین به سپاه غاصب ال زبیر پناهنده شده بودند. و در حالی که بازهم دیده بودند که سپاه زبیری با پناه دادن به ان جنایتکاران کربلا و اشراف خائن کوفه به نوعی از عملشان در کربلا حمایت کردند .چرا باز هم از زبیریان انتقام نگرفتند. .و چرا بعضی روایات حاکی از ان است که بعد از شهادت مختار فرزندانش با ال زبیر بیعت کردند.می خواستم شما در مورد کار فرزندان مختار و برای این همه چراهایی که بیان کردم.برای بنده دلیل قانع کننده ارائه دهید. و ایا اگر ان ها می توانستند کاری انجام دهند. و ندادند در پیشگاه خداوند مستحق مجازات نیستند؟ و خواهشمندم اگر شما بر اساس روایاتی دیده باشید. هر چند کار خیلی کوچکی و یا حرکتی برای انتقام از خون پدرشان انجام داده اند. خواهش می کنم . برای من این مورد را هم بفرستید.
با عرض سلام و احترام خدمت شما و همچنین تبریک سال جدید خدمت شما عزیزان می خواهم این را بدانم که چرا ابراهیم بن مالک اشتر با باقیمانده قاتلین امام حسین که در دستگاه حکومتی ال زبیر به مقام و پستی رسیده بودند در زیر سقف یک حکومت قرار گرفت زیرا پسر اشتر که اولا از خانواده ای بود که پدرش از دوستداران و از خدمتگذاران خاص اهل بیت به خصوص امام علی بودند و همراه با مختار ثقفی برای ازبین بردن این افراد منظور همان باقیمانده قاتلان امام حسین قیام کرد پس چرا مدتی که در حکومت ال زبیر پست و مقامی داشت هیچ تلاش و کوششی برای از بین بردن این افراد جنایتکار و قاتل که دست شان به خون امام حسین الوده بود انجام نداد و در واقع بتواند کاری عملی و اقدامی عملی که همراه با مختار منظور انتقام گرفتن از قاتلان امام حسین انجام داد او این کار را منظور انتقام گرفتن کامل ازباقیمانده قاتلان امام حسین را تا انتها به پایان نرسانید و اگر هم تلاشی برای ازبین بردن ان ها منظور باقیمانده قاتلان امام حسین انجام داد و یا اینکه توانست تعدادی از ان ها منظور همان باقیمانده قاتلان امام حسین را به قتل برساند لطف کنید با توضیحات کامل ان مورد ها را بیان کنید زیرا می دانیم به قتل رساندن این افراد جنایتکار یعنی قاتلان ائمه به خصوص قاتلان امام حسین و هر ائمه دیگر که امامان را به صورت فجیع و غیر انسانی و مظلومانه کشتند بر هر کسی در صورت دسترسی به ان ها بر طبق دین و ایین مان واجب است. و در واقع خون ان ها منظور قاتلان امام حسین و هر امام معصوم دیگر به خاطر کار غیر انسانی شان حلال است وهمچنین سوال دیگر بنده نیز این است که ایا همان باقیمانده قاتلان امام حسین که در دستگاه حکومتی ال زبیر بودند ایا ان ها نیز تلاش و کوششی برای ازبین بردن ابراهیم بن مالک اشتر دادند و اگر هم تلاش و کوششی برای این کار کردند خواهشمندم این مورد را با توضیحات کامل برای بنده بیان کنید زیرا این فرد منظور ابراهیم اشتر همراه با مختار تعداد زیادی از این افراد یعنی همان قاتلان امام حسین را به قتل رساند و نیز باقیمانده قاتلین امام حسین که از دست انتقام مختار توانستند جان سالم به در ببرند اغلب با همان افراد کشته شده از قاتلان امام حسین به وسیله مختار ثقفی همراه با همراهی ابراهیم اشتر نسبت فامیلی و یا هم قبیله ای و یا دوستی داشتند. و به عنوان سوال دیگر ایا ال زبیر و یا در واقع ال زبیر با همراهی ابراهیم بن مالک اشتر برای ازبین بردن حکومت شام اقدامی برای حمله و یا لشکر کشی و ضربه زدن به حکومت شامیان انجام داد یا که خیر؟ و اگر نیز انجام داد لطفا به ان مورد با توضیحات کامل بیان کنید و به عنوان سوال اخرم که ایا ابراهیم بن مالک اشتر ایا بعد از کشته شدن مختار ثقفی ایا نسبت به کار و رفتاری که در اخر کار مختار نسبت به او انجام داد که باعث شهادت مظلومانه او منظور مختار ثقفی شد انجام داد و ایا پشیمان شد و نیز ایا کار و یا اقدامی عملی برای ضربه زدن و ازبین بردن حکومت ال زبیر انجام داد و اگر نیز این کار انجام داد خواهشمندم با توضیحات کامل به این مورد را بیان کنید؟. در اخر مطالبم از شما خواهشمندم سوالات و موارد خواسته شده بنده در این ایمیل را با دقت بررسی و به ان با توضیحات کامل پاسخ بدهید. منتظر پاسخ شما عزیزان هستم
با عرض سلام و احترام خدمت شما و همچنین تبریک سال جدید می خواهم بدانم چرا مهلب بن ابی صفره ازدی در اخرین جنگ مصعب بن زبیر با مروانیان به کمک مصعب نیامد و سوال بعد این است ایا مصعب بن زبیر بین مهلب با ابراهیم بن مالک اشتر فرق گذاشت؟ و ایا بین ابراهیم اشتر و مهلب بن ابی صفره ازدی اختلافاتی وجود داشت و در اخر مطالبم از شما خواهشمندم این ایمیل بنده را با دقت بررسی و به سوالات و موارد خواسته شده و شبهات بنده در این ایمیل پاسخ کامل بدهید. منتظر پاسخ شما عزیزان هستم
با عرض سلام و احترام مجدد خدمت شما و همچنین تبریک سال جدید خدمت شما عزیزان شبهات و سوالاتی در مورد ایجاد حکومت مختار ثقفی داشتم و ان این است که چرا مختار ثقفی برای جلب حمایت و بیعت گرفتن از ابراهیم اشتر نامه محمد حنفیه را جعل کرد زیرا خود ابراهیم اشتر نیز جداگانه با محمد بن حنفیه در ارتباط و مکاتبه بود و نامه ای که به او منظور مختار ثقفی برای همراهی پسر اشتر به او نشان داد این شک را برای پسر اشتر ایجاد کرد که چگونه می توان قیام اینکه نامه ای که محمد بن حنفیه برای پسر اشتر می نوشت با نام مهدی امت شروع نمی شد ولی نامه ای که مختار به ابراهیم نشان داد با نام مهدی امت شروع می شد که در واقع نمونه بارز جعل نامه محمد بن حنفیه بود و در ضمن نیز ایا با این جعل نامه به نظر شما قیام مختار ثقفی را خدشه دار نمی کند و درست است که مختار با انجام این قیام و نیز کشتن تعداد قابل توجه و زیادی از اشقیای کربلا دل ائمه را شاد کرد و ولی این موضوع قابل رد و قبول نیست که برای انجام چنین قیام مهمی بدون اجازه حاکم شرع و در ان زمان بدون اجازه ائمه علیه اسلام اقدام کرد ندارد زیرا کار او می توانست بدعت و سنتی و روشی غلط را برای انجام کار در اسلام ایجاد می کرد و نیز زیرا نیز اینکه هدف قیام انتقام از جنایتکاران کربلا و برپایی حکومت شیعی تحت رهبری ائمه شیعه انجام شد و اینکه این قیام با این اهداف بدون اجازه گرفتن از ان ها انجام شود باعث ایجاد یک نقطه کور و خدشه دار شدن قیام او منظور مختار ثقفی شد. و علاوه بر این سوال دیگر بنده این است که چرا این موضوع نیز که چرا خود امام سجاد دستور قیام را به طور مستقیم به مختار نداد و در واقع اعلام حمایت و پشتیبانی رسمی و به طور مستقیم از قیام مختار نکرد و نیز علاوه بر این ها چرا موقعی که دید قیام مختار از سوی زبیریان بصره در حال محاصره و نابودی است اقدام و تلاشی برای کمک به قیام مختار انجام ندادند. زیرا این قیام برای انتقام از خون پدر شهیدش امام حسین و اهل بیت باوفایشان و نیز تشکیل یک حکومت شیعی قدرتمند به رهبری ائمه شیعه بود و نیز در واقع قیام مختار با نشان دادن نامه جعل شده برادر امام سجاد یعنی همان محمد حنفیه که توسط مختار ثقفی به یارانش نشان داده شد اغاز شد و ایا نیز مختار ثقفی به خاطر اینکه قیام عدالت خواهانه اش را با جعل کردن نامه محمد بن حنفیه اغاز کرد به نظر شما ایا مرتکب گناه ومعصیتی در این مورد نیز شد زیرا این کار او می توانست باعث بدعت و ایجاد روش اشتباه و غلط در اسلام برای ایجاد کاری کند و نیز اینکه این مباحثی که بنده در این ایمیل و موضوعات بالا مطرح کردم جای بررسی ها دارند به ان ها پاسخ بدهید و نیز از شما خواهشمندم به ان ها با دقت و با توضیحات کامل به ان ها پاسخ بدهید و نیز سوال و شبهه ای دیگر که برای بنده است این موضوع است که چرا موقعی که مختار ثقفی دید که اکثر قاتلین امام حسین به نقل تاریخ بیش از 10000 نفر از اشراف کوفه که اغلب ان ها هم از قاتلین فراری امام حسین و هم نیز از شرکت کنندگان در واقعه کربلا بودند که بسوی بصره نزد ال زبیر فرار کردند پس چرا مختار ثقفی خود پیش دستی نکرد و سپاهی به منظور سرکوبی حکومت غاصب و متجاوز زبیری در بصره و هم ازبین بردن این قتله باقیمانده امام حسین فراری به بصره انجام نداد زیرا خیلی واضح بود که هم حکومت زبیری با پناه دادن به این باقیمانده قتله امام حسین اصلا دوست نداشتند حکومت و تسلط مختار ثقفی بر کوفه باقی بماند و نیز هدف زبیریان با تسلط بر بصره هدف دیگرشان نیز تسلط بر کل عراق عرب به خصوص منطقه کوفه نیز بود پس با این همه دلیل پس چرا اقدام به حمله به بصره نکرد و گذاشت که ال زبیر به سوی او منظور کوفه حمله کنند که نیز این موضوع نیز در نهایت باعث شکست قیام مختار و در نهایت با عث کشته شدن او منظور همان مختار ثقفی نیز شد و سوال دیگری که نیز دارم این است که در سریال زیبای مختار نامه این موضوع گفته شد که مختار برای جنگ با زبیریان قصد داشت که در ابتدا کیسان ابوعمره را فرمانده کل سپاه کند ولی به سبب اینکه با گذاشتن فرمانده کل سپاه به یک ایرانی احتمال اختلاف بین لشکر عرب و عجم مختار بسیار می رفت پس به همین دلیل احمر بن شمیط را فرمانده کل سپاه کرد که به دلیل بی کفایتی و یک فکر نخ نما شده ای که منظور من اشاره به فکر مشاور او یعنی عبدالله بن وهب که خود از فرماندهان مختار در همان جنگ در مورد فرستادن ایرانیان به صورت پیاده برای جنگ با سپاه ال زبیر بود که ای کار سبب و باعث به هم ریختن لشکر مختار منظور در همان واقعه و اتفاق هلناک کشتار ایرانیان لشکر مختار که به صورت پیاده بودند توسط زبیریان در این جنگ حرورا کشته شدند و علاوه بر این نیز فرمانده ایرانیان پیاده در همان جنگ با زبیریان بصره یعنی همان کیسان ابوعمره نیز کشته شد و همچنین که در نتیجه شکست لشکرش در این جنگ حرورا شد و نیز سوال دیگرم این است که ایا این روایت درست است که می گوید خانواده کیسان ابوعمره در جریان قیام مختار علیه اشقیا واقعه کربلا توسط فردی جنایتکار به نام حرمله قتل عام شدند. زیرا در سریال زیبای مختار نامه این موضوع نمایش داده شد که زن و فرزند کیسان ابو عمره توسط یکی از جنایتکاران واقعه کربلا به نام حرمله کشته و قتل عام شدند و سوال دیگری که دارم این است که می خواستم نام ان فرزند امام علی (ع) را بدانم که در هنگام نبرد سپاهیان مختار ثقفی با سپاهیان ال زبیر در جنگ حرورا کشته شد و نیز چرا این فرزند امام علی در سپاه ال زبیر بود و چرا در واقعه دردناک کربلا برای کمک به برادر شهیدش امام حسین در کربلا حضور پیدا نکرد و علاوه بر این ها اگر می شود مقداری از سوابق و زندگی این فرد در اسلام و نیز نظر و چگونگی ارتباط امام علی با این فرزندش را برای بنده بگویید و همچنین به عنوان سوال بعد ایا این روایت تاریخی درست است و درباره ان خواهشمندم تحقیق و جستجو کنید که مختار ثقفی برای به تصرف در اوردن مکه و مدینه از دست ال زبیر سپاهی گران به سوی مکه و مدینه اعزام کرد ولی با شکست از سپاهیان ال زبیر نتوانست به این دو خواسته خود برسد و همچنین به عنوان سوال بعد چرا مختار تلاش نکرد حکومت یمن را بدست اورد زیرا با این کار می توانست راحت تر به مکه و مدینه را حمله و به تصرف در اورد و نیز در ان زمان حکومت یمن را چه کسی در دست داشت؟ و نیز ایا مختار ثقفی تلاش و کوششی برای گرفتن حکومت یمن انجام داد که منابع تاریخی به ان اشاره کرده باشد؟ و از شما خواهشمندم در مورد این مطالب گفته شده توضیحات دقیقی بدهید. و نیز همچنین به عنوان سوال اخرم در این ایمیل این است که چرا سپاه اعزامی مختار به سوی موصل به فرماندهی ابراهیم اشتر پس از پیروزی قطعی بر سپاهیان شامی که منجر به تصرف مناطقی از شمال عراق شد پس چرا بعد از ان سپاهیان مختار ثقفی اقدام و تلاشی برای حمله به تمام حکومت مروانیان مستقر در شام و دیگر مناطق تحت تصرفشان نکرد زیرا متجاوزان شامی قبل از ان با حرکت به سوی موصل قصد تصرف کل عراق را داشتند که با شکست از سپاهیان اعزامی مختار مواجه شدند.. در اخر مطالبم از شما خواهشمندم شبهات و موارد خواسته شده و سوالات پرسیده شده بنده در این ایمیل را با دقت کامل بررسی و خوانده و با توضیحات کامل و دقیق به ان ها پاسخ بدهید. منتظر پاسخ شما عزیزان هستم.
با عرض سلام و خسته نباشید و نیز احترام بسیار زیاد خدمت شما عزیزان و نیز عرض شرمندگی و پوزش زیاد به دلیل اینکه این دفعه نیز مزاحم وقت پر ارزش شما شدم ولی در واقع این دفعه برای این کار مجبور شدم و نیز نکات و شبهاتی و سوالاتی که از سوال قبل که فرستادم و نیز نتوانستم در همان ایمیل قبل همه ان ها را بفرستم شان به دلیل حجم زیاد ایمیلم نتوانستم این کار را انجام دهم و در واقع ایمیلم به دلیل حجم زیاد کامل فرستاده نشد پس تصمیم گرفتم قسمت فرستاده نشده ایمیل قبلم را در این ایمیل به خدمت شما بفرستم و نیز تصمیم گرفتم که این ایمیل را به صورت جداگانه بفرستم و حالا این ایمیلم این است که ایا با توجه به اینکه در تاریخ طبری گفته شده بود و نیز بنده در سوال قبل خود هم به این موضوع اشاره کردم که پنجاه تن از خاندان مختار ثقفی در هنگام شهادت مختار کشته شدند ایا می توان نتیجه گرفت که اصلا و نزدیکان و بستگان دور و نزدیک مختار ثقفی و فرزند و خانواده ای دیگر برای مختار ثقفی بعد از شهادتش با وجود قتل عامی که ال زبیر از خاندان مختار انجام دادند باقی نمانده بود که بر فرض مثال بخواهند راه مختار ثقفی را ادامه بدهند و البته نیز همان فردی با نام ابوالحکم که در سنین پیری اش خود را در نزد امام محمد باقر از کوفه به مکه رساند و نیز خود را در نزد امام باقر فرزند مختار ثقفی معرفی کرده بود ایا این فرد تنها بازمانده خانواده مختار ثقفی و در واقع بستگان و نزدیکان دور و نزدیک مختار ثقفی بود زیرا اکثر خانواده او با این تفاسیر نیز از جمله مادر او دومه که در اخرین لحظات تصمیم نگرفت که از قصر حکومتی مختار که توسط سپاهیان ال زبیر محاصره شده بود خارج شود و نیز همسر او عمره بن بشیر که به دلیل ستایش و تایید اقدامات مختار ثقفی به وسیله ال زبیر و نیز تمام خانواده مختار اعم از نزدیکان و بستگان و فامیل ها و فرزندها و زن و مادرش همه کشته شدند و نیز به عنوان مورد بعد چه سرنوشتی نیز متوجه زن دیگر مختار به نام سماعه بن جندب که بعد از شهادت مختار به مختار خیانت کرد چه شد زیرا در سریال زیبای مختار نامه نمایش داده شد که او به خاط خیانت به مختار ثقفی به عنوان زن مصعب بن زبیر انتخاب شد و به همسری مصعب در امد که می خواستم بدانم ایا واقعا چنین مطلبی در منابع تاریخی امده است یا نه؟ و به عنوان سوال بعد ایا ابراهیم اشتر زن و فرزند داشت و اگر داشت می شود نام کامل زن و تک به تک فرزندانش و نیز نحوه مرگ ان ها را برای بنده بیان کنید و نیز ایا ان ها منظور فرزندان ابراهیم اشتر اقدامی به منظور انتقام گرفتن از قاتل و یا قاتلان مروانی پدرشان منظور همان عبید بن میسره از غلامان مروانیان انجام دادند؟ و به عنوان سوال بعد چه اتفاقی نیز برای برادر ابراهیم اشتر که از طرف او یعنی ابراهیم حاکم قسمت هایی از شمال عراق منظور همان موصل و حوالی ان بود امد و همچنین نیزاین فرد کمک یار و همراه ابراهیم در قیام مختار بود چه اتفاقی امد و نیز ایا این فرد هم همراه بردارش یعنی ابراهیم در جنگ با مروانیان شام کشته شدند و همچنین ایا عموی ابراهیم یعنی همان عبدالله بن حارث نیز که حاکم منصوبی مختار برای اذربایجان بود نیز بود در نهایت چه اتفاقی برای او افتاد ایا او هم در جنگ با مروانیان کشته شد. و نیز می خواهم این را هم بدانم که چه اتفاقی برای حاکم منصوب شده مختار در موصل به نام عبدالرحمن بن سعید بن قیس که در جریان لشکر کشی ابن زیاد به موصل از موصل عقب نشینی کرد در نهایت به چه سرنوشتی دچار شد و همچنین به عنوان مورد دیگر این را می خواهم بدانم که ایا اسماعیل بن کثیر از فرماندهان سپاه مختار ایا در اخر کار به مختار ثقفی خیانت کرد و نیز ایا عبدالرحمن بن شریح شبامی که از سرداران قیام مختار بود نیز ایا اخرین لحظه همراه قیام مختار بود و به او نیز هیچ خیانتی نکرد و نیز به عنوان مورد بعد که این موضوع در سریال مختار نامه نمایش داده شد این است که مختار ثقفی هنگامی که قصد داشت برای اخرین بار از قصر کوفه به منظور جنگ با زبیریان خارج شود از یکی از یاران صدیق و وفادارش به نام عبیده خواست که تمام کارها و در واقع قیام مختار را ثبت کرده و ان را به صورت درست اشاعه دهد ایا واقعا چنین فردی در تاریخ اسلام وجود داشت و این روایت نیز در مورد اعتماد مختار در اخرین لحظات زندگی اش به عبیده درست بود. و نیز به عنوان سوال بعد ظبیان بن عماره تمیمی که از سرداران قیام مختار و نیز از حمل کنندگان سر عمر بن سعد به سوی امام سجاد بود در نهایت به چه سرنوشتید دچار شد؟ و نیز به عنوان مورد دیگر می خواهم بدانم که چه سرنوشتی نیز در نهایت نصیب عباد بن حصین ازدی که فرمانده سواره نظام ال زبیر در جنگ با مختار ثقفی بود. پس از شما خواهشمندم در مورد موارد خواسته شده بنده توضیحات کامل دهید و نیز به عنوان سوال بعد چه سرنوشتی در نهایت نیز برای محمد بن عمیر عطارد که حاکم منصوب شده مختار برای منطقه ارمنیه بود نیز چه امد و همچنین به عنوان سوال بعد ایا این روایت تاریخی درست است و صحت دارد که مختارثقفی سپاهی به فرمانده ای مثنی بن مخربه را برای فتح مکه و مدینه اعزام کرد که در جریان جنگ با سپاهیان عبدالله بن زبیر هزیمت و قتل عام شدند زیرا اگر این روایت اگر درست باشد باعث می شود که چهره مختار را فردی توسعه طلب و جنگ طلب معرفی کند. و نیز اگر این روایت واقعا درست باشد هدف مختار از اینکه لشکر به سوی مکه و مدینه بفرستد چه بود و نیز به عنوان سوال دیگرم ایا نیز این روایت تاریخی درست است که می گوید در جریان ازاد سازی محمد حنفیه از دست ال زبیر در مکه سپاهیان اعزامی مختار به محمد حنفیه در مکه پیشنهاد کردند که می خواستند اجازه بگیرند از محمد حنفیه که مکه را همین حالا از دستان عبدالله بن زبیر در بیاوریم که این موضوع با مخالفت محمد حنفیه مواجه شد و نیز دلیل اصلی مخالفت محمد حنفیه با این پیشنهاد چه بود نیز به عنوان سوال اخر ایا این روایت تاریخی درست است که می گوید عبدالله بن زبیر حاکم مکه فرمانداری را برای کوفه منصوب و به کوفه برای گرفتن حکومت از دست مختار ثقفی اعزام کرد ولی در جریان درگیری با سپاه اعزامی مختار به فرماندهی زائده بن قدامه شکست خورده و به سوی بصره نزد مصعب بن زبیر فرار کرد و همچنین هدف اصلی ال زبیر از اعزام نیرو برای تصاحب کوفه از دست مختار ثقفی چه بود و همچنین نیز بنده از شما خواهشمندم که اگر امکان دارد نام ان حاکم اعزامی عبدالله بن زبیر برای کوفه را بیان کنید و در اخر این ایمیلم از شما خواهشمندم که سوالات و شبهات و موارد خواسته شده بنده را در این ایمیل با دقت کامل بررسی کرده و به ان ها با توضیحات کامل و دقیق و شفاف پاسخ بدهید. منتظر پاسخ شما عزیزان به این ایمیل نیز هستم.
با عرض سلام و خسته نباشید و نیز احترام بسیار زیاد خدمت شما عزیزان و نیز عرض شرمندگی و پوزش زیاد به دلیل اینکه این دفعه نیز مزاحم وقت پر ارزش شما شدم ولی در واقع این دفعه برای این کار مجبور شدم و نیز نکات و شبهاتی و سوالاتی که از سوال قبل که فرستادم و نیز نتوانستم در همان ایمیل قبل همه ان ها را بفرستم شان به دلیل حجم زیاد ایمیلم نتوانستم این کار را انجام دهم و در واقع ایمیلم به دلیل حجم زیاد کامل فرستاده نشد پس تصمیم گرفتم قسمت فرستاده نشده ایمیل قبلم را در این ایمیل به خدمت شما بفرستم و نیز تصمیم گرفتم که این ایمیل را به صورت جداگانه بفرستم و حالا این ایمیلم این است که می توان فرض کرد که در صورت خروج پسر اشتر برای کمک به مختار از مقر حکومتی او در شمال عراق ایا توسط حکومت شامیان مقر حکومتی او گرفته و تصاحب می شد و نیز ایا اردوگاه و مقر حکومتی پسر اشتر در شمال عراق ایا توسط سپاه متجاوز شامی محاصره بود و برای این موضوع پسر اشتر نمی توانست به کمک حکومت مختار در کوفه بیاید و اگر هم واقعا این طور باشد پس چرا بعد از مختار پسر اشتر برای بیعت با ال زبیر خود و تعدادی از یارانش مقر حکومتی در شمال عراق را ترک و برای بیعت با ال زبیر به کوفه امد که این تضاد کار پسر اشتر با عث شبهه و مشغولی فکر من شده است زیرا اگر او توسط حکومت شام به شدت کنترل می شد پس چرا شامیان با مشاهده این خروج پسر اشتر تصمیمی برای تصاحب تمام منطقه حکومتی اش انجام ندادند و نیز ایا در ان موقع شامیان به این دلیل دست به این کار و تصاحب مقر حکومتی پسر اشتر در نبودش برای انجام بیعت با مصعب بن زبیر در کوفه انجام ندادند که ایا شامیان ایا دچار اختلافات داخلی در ان موقع بودند و یا اینکه ایا ترس نبرد خازر را که در ان پسر اشتر شکست سختی را بر ان ها وارد کرد را داشتند و یا اینکه ان ها در ان موقع سپاه کافی همراه تجهیزات مناسب برای این کار را نداشتند و از شما خواهشمندم که در این مورد توضیحات دقیق و کامل و شفاف و مستند همراه با ذکر منابع ان بدهید و نیز به عنوان سوال بعد ایا در منابع تاریخی ذکر شده است که پسر اشتردر جهت در جبران اشتباه خود نسبت به مختار و در واقع ضربه زدن به حکومت متجاوز زبیری اقدامی انجام داده باشد و نیز این را هم می خواهم بدانم که فاصله موصل تا کوفه چقدر بود که اگر پسر اشتر می خواست به حکومت در اخرین لحظات حیات حکومت مختار کمک کند ان مسافت را در چند روز می توانست طی کند و خود را به مختار برساند .و نیز این را هم می خواهم بدانم که ایا یاران نزدیک پسر اشتر و سربازانش وقتی متوجه سستی و تزلزل پسر اشتر در شمال عراق برای پیوستن به مختار ثقفی را متوجه شدند ایا ان ها خود را برای کمک به مختار ثقفی به کوفه رساندند و نیز ایا در نبردهای مختار مانند حرورا و مزار با ال زبیر شرکت کردند و اگر واقعا چنین شد نام ان افراد همراه با نحوه مرگشان را برای بنده بیان کنید و نیز ایا پسر اشتر بعد از کشته شدن مختار به وسیله زبیریان ایا بعد پشیمان شد و اقدامی در این جهت انجام داد و در ادامه مطالبم چرا شما این طور بیان می کنید که اگر سپاهیان مختار در قصر حکومتی اش در کوفه همه ان ها همراه مختار ثقفی برای اخرین بار که از قصر کوفه خارج شدند از کجا معلوم و بر چه اساس و منطق و استدلالی می گویید اگر همه ان ها همراه با مختار خارج می شدند و با ا ل زبیر با تمام قدرت می جنگیدند پیروز می شدند و مگر غیر از این بود که تعداد لشکریان ال زبیر بسیار بیشتر از هفت هزار نفر لشکر محصور مختار در قصر حکومتی اش بود و اگر هم این طو ر باشد پس چرا مختار با وجود ان تعداد سرباز و لشکریان که تعداد شان بسیار بیشتر از هفت هزار نفر لشکر محصور مختار در قصر حکومتی اش در کوفه بودند نتوانستند در نبردهای حرورا و مزار که با ال زبیر انجام دادند به پیروزی برسند و مگر غیر از این بود که فرمانده کل سپاه مختار برای جنگ با ال زبیر یعنی احمر بن شمیط با تعداد سربازانی بالغ بر بیش از شصت هزار نفر از نخلیه منطقه ای نزدیک کوفه خارج شدند و یعنی در ان جنگ ها منظور حرورا و مزار ایا لشکریان مختار چرا قبل از کشته شدن کثرتی از سربازانش که ایرانی بودند و در اثر جهالت و نادانی یکی از سردارانش نتوانست هیچ برد و یا پیروزی نسبی را بر لشکریان ال زبیر بدست نیاوردند و اگر ما بیاییم کشتار ال زبیر از سپاهیان ایرانی لشکر مختار در نبرد حرورا و مزار را کنار بگذاریم پس چرا مختار با داشتن ان تعداد سرباز که ولو کثرتی از لشکرش که ایرانی بودند و هم در اثر نادانی و بی تدبیری یکی از سرداران لشکر او ازبین بروند پس چرا با تعداد باقیمانده لشکرش که تعدادشان قطعا بیش از هفت هزار نفر لشکر محبوس مختار در کوفه بود نتوانست بر ال زبیر چیره شود و به عنوان سوال بعد چرا مختار در اوایل تصمیم اش برای تشکیل قیام از کوفه برای بیعت با ال زبیر به سمت مکه حرکت کرد و در واقع یعنی مختار نمی دانست که زبیریان کینه و دشمنی شان با اهل بیت بسیار بیشتر از امویان بود و نیز اینکه چرا و به چه دلیل پذیرفت و توانست به سپهسالاری و فرمانده کل لشکر ال زبیر در مکه برای جنگ با سپاهیان شامی به فرماندهی حصین بن نمیر برسد و نیز به عنوان سوال بعد چرا و به کدام دلیل که در سریال مختار نامه نمایش داده شد چرا مختار برای بدست اوردن حکومت کوفه با ال زبیر شرط کرد که در صورتی پیروزی او بر شامیان که مکه را به محاصره در اوردند حکومت کوفه را ال زبیر به مختار تحویل دهد و اگر این طور باشد پس چرا بعد از بپیروزی مختار در مکه بر سپاهیان شامی و نیز موقعی که ال زبیر موجه شد که مختار به صورت پنهانی از مکه خارج شده است عبدالله بن زبیر گروهی را مامور کرد و در واقع اجیر کرد که قبل از رسیدن مختار به کوفه او را در بین راه ازبین ببرند و به عنوان سوال بعد چرا موقعی که سپاهیان شام به دلیل کشته شدن امیر پلیدشان یعنی یزید بن معاویه در شام انگیزه خود را برای ادامه جنگ با زبیریان در مکه ازدست دادند و دست از جنگ کشیدند چرا ال زبیر تصمیم به صلح با شامیان گرفت و نیز چرا به ان ها حمله نکرد و ان ها را قتل عام نکرد و نیز ایا مختار از تصمیم ال زبیر مبنی بر این موضوع رضایت داشت زیرا اگر شامیان به مکه دسترسی پیدا می کردند از هیچ جنایتی همانند انچه که در مدینه النبی انجام دادند فرو گذار نمی کردند و نیز به عنوان مورد بعد چرا موقعی که برای اولین قصر حکومتی مختار توسط اشراف خائن کوفه که عمدتا از قاتلین و عوامل اصلی شرکت کننده در واقعه دردناک کربلا بودند محاصره شد چرا در ابتدا خود مختار و سپاهیانش تلاش و کوششی برای پیروزی بر انها انجام ندادند و در واقع خود مختار و سپاهیانش وارد جنگ مستقیم با این اشراف خائن کوفه نشدند زیرا خود مختار از جنگاوران با تدبیر و شجاع همراه با داشتن سپاهیانی که اکثر ان ها ایرانی بودند و همچنین با داشتن تجهیزات کافی و نیز از همه مهمتر کیسان ابوعمره که از افراد کلیدی حکومت مختار و فرمانده ارشد سپاهیان ایرانی لشکر مختار بود در ان موقع نزد مختار بود و نیز اینکه چرا منتظر رسیدن پسر اشتر شدند و نیز اینکه ان اشراف خائن توانستند چه میزان از کوفه را اشغال و تصاحب کنند و نیز اینکه چرا مختار به جای جنگ و نبرد با این افراد خائن شروع به مذاکره معطل کردن ان ها کرد و در این مورد با چه افراد و سرانی از شورشیان گفتگو کرد که خواهشمندم نام کامل ان ها را همراه با نحوه مرگشان را برای بنده به صورت کامل بیان کنید و نیز به عنوان مورد بعد چه عاقبت و سرنوشتی نیز برای غلام شمر به نام رستم که قاتل ام وهب که مادر یکی از شهدای واقعه کربلا بود چه بلا و سرنوشتی برایش به وجود امد و نیز اینکه چه عاقبت و سرنوشتی هم نصیب عبدالمومن که اولا این فرد منظور عبدالمومن که فرزند شبث بن ربعی بود و هم باز این فرد منظور همان عبدالمومن از مذاکره کنندگان با مختار ثقفی در جریان اشغال کوفه توسط اشراف خائن کوفه برای سرنگونی قیام مختار بود به چه عاقبت و سرنوشتی دچار شد و نیز اینکه مختار با چه حیله و چه فکری توانست این اشراف خائن را معطل و با ان ها مذاکره کند و این مدت و زمان اشغال کوفه تا رسیدن پسر اشتر به کوفه چه مدت و زمانی دقیقا این اشغال کوفه توسط اشراف خائن کوفه طول کشید و نیز اینکه پسر اشتر کجا دقیقا در ان موقع بود و نیز چه مدت زمانی طول کشید تا که با یک نامه مختار مبنی بر اشغال کوفه توسط اشراف خائنان خود را منظور پسر اشتر خود را به کوفه برساند و نیز اینکه پسر اشتر دقیقا چطور و چگونه خود را به کوفه رساند و وارد شهر کوفه شد و نیز اینکه ایا قبل از رسیدن پسر اشتر جنگی هم بین اشراف خائن کوفه و مختار که در قصر حکومتی اش توسط اشراف خائن کوفه محاصره بود صورت گرفت و اگر هم صورت گرفت این پیروزی ها در این نبردهای پراکنده با که بود و اگر میشود در این مورد توضیحات کامل و دقیق بدهید و به عنوان مورد بعد نیز اینکه موقعی که پسر اشتر خود را برای کمک به مختار به کوفه رساند و توانستند بر اشراف خائن کوفه غلبه پیدا کنند در جریان این نبردها که اولا می خواهم بدانم که چه مدت دقیقا طول کشید چه تعداد از فرماندهان و سرداران اصلی مختار همراه با سربازانش در این نبرد کشته شدند خواهشمند با ذکر کامل نام تک تک این افراد نحوه شهادتشان را نیز در این نبردها که برای ازاد سازی کوفه از دست اشراف خائن کوفه انجام شد را برای بنده دقیقا بیان کنید و نیز همچنین به عنوان سوال بعد ایا در جریان نبرد مختار با ال زبیر در کوفه ایا همسر دوم مختار به نام بانو عمره بن نعمان بن بشیر ایا به اسارت حکومت ال زبیر در امد زیرا برای این می پرسم که در سریال زیبای مختار نامه این گونه نمایش داده شد و به عنوان سوال بعد هدف مختار از بیعت با ال زبیر در مکه چه بود و نیز به عنوان سوال بعد ایا منذر بن زبیر عوام که یکی از پسران زبیر بن عوام بود ایا در نبرد سپاه زبیریان با سپاهیان امویان در مکه کشته شد و نیز به عنوان سوال بعد چرا عبدالله بن زبیر در مکه مختار را که می دانست در اینده ای نزدیک رقیب خطرناکی برای او خواهد شد و نیز اینکه مختار عقایداش با ال زبیر به شدت متضاد است چرا او منظور مختار را نکشت ؟ و به عنوان سوال بعد مختار ثقفی که در مکه سپسالار لشکر زبیری بود در جریان نبرد با شامیان در مکه چه شجاعت ها و اقدامات و فداکاری هایی برای شکست دادن لشکریان شام انجام داد و نیز به عنوان سوال می خواهم نام ان فرد که از سران خوارج ان زمان در مکه بود و همراه با مختار ثقفی در نبرد با شامیان شرکت کرد اولا نامش چه بود و در نهایت به چه عاقبت و سرانجامی دچار شد. و به عنوان سوال بعد ایا همسر مختار ثقفی یعنی عمره بانو خانه ای در لفقا در نزدیکی شهر کوفه داشت که در انجا همراه با مختار بعد از ازدواجش با مختار در ان جا زندگی می کرد زیرا در سریال مختار نامه این گونه نمایش داده شد و نیز به عنوان سوال بعد مگر موقعی که عبدالله بن زبیر در مکه به مختار قول داد در صورت پیروزی مختار بر شامیان در مکه کوفه و حکومت عراق را به مختار واگذارد ایا او منظور عبدالله بن زبیر قیم عراق بود که این قول را داد زیرا در ان موقع هنوز عراق در تصرف امویان بود و ال زبیر در ان جا هیچ کاره بود و نیز اینکه هدف مختار از سفر به مکه برای بیعت با ال زبیر در صورتی که می دانست ال زبیر دشمنی سرسختی با اهل بیت عصمت و طهارت دارند چه بود ؟ و یعنی در واقع مختار ثقفی علاوه بر انتقام گرفتن از قاتلین و عوامل اصلی شهادت امام حسین ایا رویای تشکیل حکومت و فرمانروایی هم در سر داشت و نیز به عنوان سوال بعد ایا مختار بعد از کشتن قاتلین امام حسین و عوامل اصلی دخیل در این کار ایا قصد و در واقع اقدامی هم در جهت واگذار کردن حکومتش و هر قسمتی را که تصرف کرده باشد بعدا برای دادن به ال علی و در واقع هدفش دادن کل حکومت برای دادن به ال علی (ع) بود و نیز به عنوان سوال بعد به چه دلیل و چگونه عبدالله بن زبیر در مکه بیعت مختار ثقفی را پذیرفت زیرا ال زبیر با عقاید و کارهایی که مختار انجام خواهد بیزار بودند و نیز به عنوان سوال بعد چرا عبداالله بن مطیع نتوانست مختار را برای بار دیگر در کوفه دستگیر کند و نیز چرا حاکم قبل از عبدالله بن مطیع در کوفه توانست ابتدا را دستگیر کند و لی بعد ا و را از زندانش ازاد کرد و می خواهم این را هم بدانم که چرا و به چه دلیل او را ازاد کرد و ایا با شرط مختار را ازاد کرد و نیز به عنوان سوال بعد چه عاقبتی و سرنوشتی برای زن و بچه عبیدالله بن حر جعفی که توانستند از زندان مختار فرار کنند افتاد و نیز در نهایت به چه عاقبتی دچار شدند و نیز به عنوان سوال بعد چه عاقبتی و سرنوشتی نیز برای طفیل بن لغیت – سفیان بن یزید غامدی – که هر دو از سرداران مختار در نبرد خازر بودند چه امد و نیز چه سرنوشتی برای جعفر بن زبیر بن عوام دست راست حکومت عبدالله بن زبیر همراه با عبدالله بن مطیع پیش امد و نیز چه عاقبتی نیز برای سفیان بن ابرد کلبی و علقمه بن عبدالرحمن که هردو از سرداران حجاج یوسف ثقفی در نبرد با یزید بن شبیب خارجی که از خوارج ان زمان بود پیش امد و نیز اوفه ینکه به عنوان سوال بعد چه عاقبتی نصیب عامر بن مسعود از عمال ابن زبیر در کوفه شد و دلیل اصلی و چگونگی برکناری عامر بن مسعود همراه با نوه طلحه از حکومت کوفه توسط ابن زبیر چه بود و در نهایت دچار چه عاقبتی برای این افراد پیش امد و نیز به عنوان سوال بعد از شما خواهشمندم که در مورد عاقبت فردی به نام اسود که از هوادران مصعب بن زبیر در کوفه بود چه امد و نیز چه عاقبتی هم نصیب برادر همین اسود که جز سپاهیان محصور مختار در قصر حکومتی اش در کوفه بود چه امد و نیز مورد بعد اینکه چه عاقبت و سرنوشتی نیز نصیب حاکم بعد از عامر بن مسعود در کوفه در زمان حکومت زبیریان امد و نیز دلیل و علت اصلی برکناری اش از حکومت کوفه توسط ال زبیر و نصب عبدالله بن مطیع برای این کار یعنی حکومت کوفه چه بود و نیز به عنوان سوال بعد ایا یکی از عوامل اصلی اختلافی که بعدا در بین مختار و عبدالله زبیر پیش امد اقدام ال زبیر مبنی بر زندانی کردن سادات هاشمی بود که با این کار مختار اقدام به اعزام سپاه برای نجات دادن ان ها کرد که این کار با عث خشم و تصمیم انتقام گرفتن عبدالله بن زبیر از مختار باشد و به عنوان سوال دیگر می خواهم بدانم که دقیقا چند ماه و یا چند روز مختار و سپاهش که در قصر حکومتی شان در کوفه که توسط ال زبیر محبوس بودند دقیقا این محاصره تا اخرین خروج مختار برای همیشه از قصر حکومتی اش چه مدت طول کشید و در واقع نمی شد در این مدت که بعضی منابع غالبا تا 4 ماه هم به ان ذکر کرده اند از استانداران و فرماندارانش در تمام مناطق حکومتی اش کمک بگیرد و نیز این ایا درست است که تعداد زیادی از این لشکریان محبوس مختار در قصر حکومتی اش در کوفه لطف کنید به عدد بیان کنید که چه تعداد از ان ها ایرانی بودند و نیز چه تعداد از ان ها عرب بودند و نیز اینکه در مدتی که مختار در قصر حکومتی اش در کوفه محصور ال زبیر بود چه تعداد نبردهایی با ال زبیر انجام داد و نیز در این نبردها چه تعداد از یارانش لطفا به عدد بیان کنید در این نبردهای پراکنده شرکت کردند و ایا مختار توانست در این نبردهای پراکنده توفیقات و پیروزی هایی خوبی را بدست اورد و اگر بدست اورد لطفا در این مورد توضیحات کامل و دقیق بدهید و به عنوان سوال اخر و در اخر مطالبم در این ایمیل از شما خواهشمندم که این ایمیل بنده را با دقت لطف و بزرگواری کنید ان را با دقت تا اخرین خط بخوانید و ان را بررسی کنید و به سوالات پرسیده شده و شبهات پرسیده شده و موارد خواسته شده بنده در این ایمیل با ذکر توضیحات کامل و دقیق و شفاف و مستند همراه با ذکر منابع ان را لطف و بزرگواری کنید ان را پاسخ کامل بدهید. منتظر پاسخ شما عزیزان به این ایمیل بنده نیز هستم.
می خواستم بررسی و جستجوهایی انجام بدهید و نحوه مرگ فرد زیر که هم عموی مختار ثقفی و هم حاکم شهر مدائن از طرف امام علی و بعد هم از طرف امام حسن شد را همراه با ذکر دقیق نام و فامیل دقیق اش برای بنده ارسال کنید. با تشکر از شما
می خواستم بررسی و جستجوهایی انجام بدهید و نحوه مرگ این فرد که هم خواهر ناتنی مختار ثقفی و هم زن عمر بن سعد ابی وقاص فرمانده کل سپاهیان یزید در واقعه کربلا شد را همراه با ذکر دقیق نام و فامیل دقیق اش برای بنده ارسال کنید. با تشکر از شما
با سلام و عرض احترام بسیار خدمت شما عزیزان می خواهم بدانم چه امادگی ها و چه تحرکات و چه اقدامات و چه کارهایی حکومت شامیان پس از شکست خودن ذلیلانشان از سپاه مختار ثقفی در نبرد خازر برای محو حکومت مختار و ازبین بردن حکومت مختار ثقفی انجام دادند. خواهشمندم این سوال بنده را با دقت بررسی و به این سوال بنده با توضیحات کامل و دقیق و مستند و شفاف پاسخ بدهید. با تشکر از شما
با سلام و عرض احترام خدمت شما عزیزان می خواستم این را بدانم که چرا موقعی که در نبرد خازر به جناح سمت چپ لشکر مختار حمله سختی از سوی شامیان صورت گرفت و در جریان این حمله یکی از فرماندهان لشکر مختار کشته شد چرا و چگونه قتل ابراهیم اشتر در در کوفه جار شد و چرا و به خاطر کدام دلیل مختار خود را با شنیدن این شایعه منظور همان قتل ابراهیم اشتر خود را به شهر مدائن رساند و نیز ایا قصد داشت خود به صورت مستقیم با شامیان نبرد کند و نیز موقعی که متوجه شد ابراهیم اشتر کشته نشده و نیز توانسته شامیان را شکست سختی بدهد چه کار و چه تصمیمی گرفت و ایا از مدائن بیرون رفت و با این وجود در نبود او در کوفه چه کسی به جای او به تخت حکومت کوفه می نشست . و در اخر مطالبم از شما خواهشمندم که در مورد صحت و درستی مطالبم بررسی و تحقیق کنید که ایا مطالبم صحیح هستند یا که نه؟ و نیز در ادامه خواهشمندم که به سوالات پرسیده شده و موارد خواسته شده و شبهات پرسیده شده بنده بنده در ایمیل را با توضیحات کامل و دقیق و مستند و جامع لطف و بزرگواری کنید پاسخ بدهید. منتظر پاسخ شما عزیزان به این ایمیل بنده حقیر نیز هستم
با عرض سلام و احترام خدمت شما عزیزان می خواستم بدانم که چرا مختار ثقفی با انکه بیش از یک ماه یا فرض کنیم حداکثر یک ماه که در قصر کوفه محصور زبیریان بود پس چرا تنها از ابراهیم اشتر که فرماندار او در موصل بود کمک طلبید شاید ابراهیم به هر دلیلی نمی توانست بیاید ایا نباید مختار این شرایط را پیش بینی از بقیه فرماندارانش که در شهرهای مختلف ایران و عراق از جمله: ارمنیه- اذربایجان-مدائن- بهقباد بالا- بهقباد پایین - بهقباد -سفلی- فرماندار او در شهر حلوان عراق چرا از هیچ یک از ان ها کمک نگرفت زیرا مختار بیش از یک ماه و یا فرض کنیم حداکثر یک ماه در قصر کوفه در محاصره زبیریان بود و نیز مختار می توانست با کمک گرفتن از یکی از این فرمانداران مختلف خود در یکی از این شهر ها که مطمئنا ان فرمانداران خود را به خاطر اهمیت این موضوع تلاش زیاد می کردند خود را در کمتر از یک ماه به کوفه برسانند پس چرا با این همه دلیل این کار را انجام نداد و همچنین این را هم می خواهم بدانم که فاصله موصل تا کوفه چه اندازه بود که اگر پسر اشتر می خواست خود را به مختار برساند ان را در طی چه مدت و چه مسافت و چند روز می توانست طی کند. و نیز به عنوان سوال بعد ایا مختار حاکم کل عراق و ایران بود و یا فقط عراق عرب را حاکمیتش را در اختیار داشت. خواهشمندم در این مورد نیز توضیحات کامل دهید. پس خواهشمندم از شما به ایمیل بنده را لطف کرده با دقت خوانده و به سوالات و شبهات مطرح شده در این ایمیل با توضیحات کامل و دقیق پاسخ بدهید با تشکر از شما عزیزان
با سلام می خواستم تحقیقات و جستجوهایی گسترده و کامل در منابع تاریخی انجام دهید و نحوه مرگ افراد زیر را که همگی افراد لشکر عمر بن سعد در واقعه دردناک کربلا بودند را برای بنده بگویید. با تشکر از شما.
حمید بن مسلم ازدی
کعب بن جابر ازدی از قاتلان بریر بن خضیر در کربلا
زبیر بن اروح
رضی بن منقذ عبدی از قاتلان بریر بن خضیر
درید غلام عمر بن سعد در کربل
با سلام و عرض احترام خدمت شما از شما خواهشمندم که در مورد افراد زیر تحقیقات جامع و دقیق و گسترده ای در منابع تاریخی موجود انجام بدهید و بنده را در مورد نحوه دقیق به هلاکت رسیدن و مرگ این افراد مطلع کنید. با تشکر از شما

عامر بن مسعود فرماندار زبیری کوفه و نیز مامور سرکوبی قیام فرخان رازی در شهر ری
عبدالله بن یزید خطمی از فرمانداران زبیری شهر کوفه
ابراهیم بن محمد بن طلحه مسئول جمع اوری زکات و خزانه دار زبیریان در شهر کوفه و نیز نوه طلحه از فتنه گران جنگ جمل در جریان حکمرانی امام علی بر سرمین های اسلامی
عبدالله بن مطیع از فرمانداران زبیری کوفه
عمرو بن حریث از عاملان حکومتی عبیدالله بن زیاد بن ابیه در کوفه و همچنین رئیس کل شرطه های کوفه در زمان یزید بن ابوسفیان
قیس بن مالک جعفی چه نسبتی با زحر بن قیس جعفی از سرداران عمر بن سعد ملعون در واقعه کربلا دارد
عبد الاعلى پسر عبد الله عامرى از سرداران حجاج بن یوسف ثقفی حکمران مروانی شهر کوفه
عبدالرحمن بن زیاد جُعفى از یاران عمر بن سعد ملعون در واقعه در دناک کربلا
ابوالجنوب از یاران عمر بن سعد ملعون در واقعه دردناک کربلا
حجاج بن جاريه خثعمى از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر جعفی
یزید بن مغفل از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر جعفی
سیف بن هانی مرادی از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر
ابرد بن قره رياحى از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر
فردی به نام قاضی شریح که فتوای قتل امام حسین را توسط امویان کوفه صادر کرد

---------------------------------------------------------------------------------------------
به عنوان سوال دوم می خواهم بدانم که قیس بن مالک جعفی از اصحاب معروف امام علی در شهر کوفه چه نسبت فامیلی با زحر بن قیس جعفی از سرداران عمر بن سعد ملعون در واقعه کربلا دارد پس خواهشمندم این سوال را نیز لطف و بزرگواری کنید پاسخ بدهید. با تشکر از شما
-----------------------------------------------------------------------
نیز به عنوان سوال سوم می خواهم بدانم که حصین بن تمیم از افراد شرکت کننده در لشکر امویان در واقعه دردناک کربلا چه نسبت فامیلی با حصین بن نمیر از سرداران حکومت امویان و نیز حکومت مروانیان در جریان نبرد سرنوشت ساز خازر و نیز از شرکت کنندگان در واقعه دردناک کربلا هم هست با حصین بن تمیم چه نسبت فامیلی دارد پس خواهشمندم به این سوال بنده نیز پاسخ بدهید . با تشکر از شما
با عرض سلام می خواهم بدانم در مورد طبیان که از سرداران سپاه امام حسن مجتبی در هنگام عزیمتشان برای مداوا و درمان زخم پایشان بود و در سریال زیبای مختار نامه نیز این فرد نمایش داده شد تحقیقات جامع و گسترده و کاملی را در منابع تاریخی موجود انجام دهید. برایم در مورد نحوه دقیق به هلاکت رسیدن این فرد را برای بنده بیان کنید. با تشکر از شما
با سلام و عرض احترام خدمت شما از شما خواهشمندم که در مورد افراد زیر تحقیقات جامع و دقیق و گسترده ای در منابع تاریخی موجود انجام بدهید و بنده را در مورد نحوه دقیق به هلاکت رسیدن و مرگ این افراد مطلع کنید. با تشکر از شما

عامر بن مسعود فرماندار زبیری کوفه و نیز مامور سرکوبی قیام فرخان رازی در شهر ری
عبدالله بن یزید خطمی از فرمانداران زبیری شهر کوفه
ابراهیم بن محمد بن طلحه مسئول جمع اوری زکات و خزانه دار زبیریان در شهر کوفه و نیز نوه طلحه از فتنه گران جنگ جمل در جریان حکمرانی امام علی بر سرمین های اسلامی
عبدالله بن مطیع از فرمانداران زبیری کوفه
عمرو بن حریث از عاملان حکومتی عبیدالله بن زیاد بن ابیه در کوفه و همچنین رئیس کل شرطه های کوفه در زمان یزید بن ابوسفیان
قیس بن مالک جعفی چه نسبتی با زحر بن قیس جعفی از سرداران عمر بن سعد ملعون در واقعه کربلا دارد
عبد الاعلى پسر عبد الله عامرى از سرداران حجاج بن یوسف ثقفی حکمران مروانی شهر کوفه
عبدالرحمن بن زیاد جُعفى از یاران عمر بن سعد ملعون در واقعه در دناک کربلا
ابوالجنوب از یاران عمر بن سعد ملعون در واقعه دردناک کربلا
حجاج بن جاريه خثعمى از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر جعفی
یزید بن مغفل از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر جعفی
سیف بن هانی مرادی از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر
ابرد بن قره رياحى از سرداران مصعب بن زبیر در جنگ علیه عبیدالله بن حر
فردی به نام قاضی شریح که فتوای قتل امام حسین را توسط امویان کوفه صادر کرد

---------------------------------------------------------------------------------------------
به عنوان سوال دوم می خواهم بدانم که قیس بن مالک جعفی از اصحاب معروف امام علی در شهر کوفه چه نسبت فامیلی با زحر بن قیس جعفی از سرداران عمر بن سعد ملعون در واقعه کربلا دارد پس خواهشمندم این سوال را نیز لطف و بزرگواری کنید پاسخ بدهید. با تشکر از شما
-----------------------------------------------------------------------
نیز به عنوان سوال سوم می خواهم بدانم که حصین بن تمیم از افراد شرکت کننده در لشکر امویان در واقعه دردناک کربلا چه نسبت فامیلی با حصین بن نمیر از سرداران حکومت امویان و نیز حکومت مروانیان در جریان نبرد سرنوشت ساز خازر و نیز از شرکت کنندگان در واقعه دردناک کربلا هم هست با حصین بن تمیم چه نسبت فامیلی دارد پس خواهشمندم به این سوال بنده نیز پاسخ بدهید . با تشکر از شما
با عرض سلام می خواهم بدانم در مورد طبیان که از سرداران سپاه امام حسن مجتبی در هنگام عزیمتشان برای مداوا و درمان زخم پایشان بود و در سریال زیبای مختار نامه نیز این فرد نمایش داده شد تحقیقات جامع و گسترده و کاملی را در منابع تاریخی موجود انجام دهید. برایم در مورد نحوه دقیق به هلاکت رسیدن این فرد را برای بنده بیان کنید. با تشکر از شما
با سلام و عرض احترام خواهشمندم به این سوالات به ترتیب پاسخ بدهید. که در بین سال های 64 هجری قمری تا پایان سال 75 قمری که در این سال حکومت ال زبیر از بین رفت شامیان چه اقدامات عملی و تحرکاتی و کارهایی دقیقا در بین این بازه زمانی چه اقداماتی و کارهایی برای ازبین بردن حکومت ال زبیر بر سرزمین های اسلامی انجام داد. و ایا این پیروزی ها و بردهایی در این اقداماتش داشت پس خواهشمندم در این مورد این سوال نیز توضیحات کامل و ذقیق به بنده بدهید. با تشکر از شما.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

به عنوان سوال دوم مصعب بن زبیر عوام از چه زمانی دقیقا از مکه وارد شهر بصره عراق برای ازبین بردن حکومت مختار ثقفی بر کوفه شد و نیز بعد از کشتن مختار ثقفی شامیان برای ازبین بردن حکومت مصعب چه اقدامات عملی و تحرکاتی کردند و نیز ایا در انجام این اقدامات به بردها و پیروزی هایی نیز رسیدند پس خواهشمندم در این مورد این سوال نیز توضیحات کامل و دقیق بدهید با تشکر از شما

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

به عنوان سوال سوم مصعب بن زبیر عوام قبل از حمله سرارسری به شهر کوفه و مناطق حکومتی مختار چه اقداماتی و توطئه ها و کارهایی قبل از جنگ مستقیم با مختار را در دستور کار خود قرار داد و همچنین نیز چه سرنوشتی بعد از مرگ مختار بر سر حاکمان مختلف مناطق حکومتی اش امد و نیز ایا مصعب با همه ان ها صلح کرد و یا اینکه همه ان ها را کشت و ازبین برد و یا اینکه همه ان ها را عوض کرد و یا حاکمان جدید جایگزین ان ها کرد پس خواهشمندم در مورد این سوال نیز توضیحات کامل و دقیق بدهید. با تشکر از شما

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- . .
: با سلام و عرض احترام خدمت شما خواهشمندم به سوالات زیر پاسخ کامل و دقیق بدهید می خواهم بدانم ایا موقعی که عبدالله بن زبیر به دلیل کارهای مختار از قبیل ازاد کردن محمد حنفیه در مکه و نیز دیگر کارهای او از مختار دلگیر شد ایا ابن زبیر چندین سپاه مجهز و لشکرعظیم را به بصره برای کمک به مصعب بن زبیر برای رودرویی مستقیم با مختار روانه کرد و یا اینکه مصعب بن زبیر فقط با کمک شورشیان کوفه و زبیریان بصره این کار را انجام داد و نیز اگر این طور باشد پس چرا خود مختار و یا شامیان فرصت طلب از موقعیت خالی بودن قلمرو عبدالله بن زبیر از سپاه و نیروی کافی استفاده ای نکردند و تلاشی برای نابودی کامل ابن زبیر نکردند و نیز به عنوان سوال دیگر اینکه شیعیان بصره با توجه به حضور و حکومت زبیریان در بصره چگونه توانستند برای کمک به مختار خودشان را به کمک مختار برسانند. و نیز به عنوان سوال بعد موقعی که عبدالله بن زبیر لشکری را به همراه فرستادن استانداری معین برای کوفه انجا داد و نیز مختار زائده بن قدامه را به همراه لشکری مجهز به مصاف استاندار تعیین شده ابن زبیر فرستاد ایا در گیری و زد و خوردی بین لشکریان دو طرف رویداد یا که نه ؟ نیز اینکه نام ان استاندار مشخص شده ابن زبیر برای کوفه را نیز به بنده بفرمایید . پس خواهشمندم در مورد این سوالات نیز توضیحات کامل و دقیق و شفاف بدهید . با تشکر از شما
با سلام و عرض احترام خواهشمندم به تمام سوالات زیر پاسخ کامل و دقیق و جامع بدهید که در بین سال های 64 تا 75 هجری قمری زبیریان در مناطق مختلف تحت حکومتشان چه تعداد حکمران را عزل و نصب نمودند و نیز اینکه مناطق متصرف شده شان چه مناطقی در این بازه بوده و نیز اینکه نام تمام حکمرانان و فرماندران عزل و نصب شده زبیریان در این بازه زمانی همراه سرنوشت و نحوه مرگ تک تک شان را هم می خواستم بدانم و نیز اینکه چه وقایع و اقدامات و چه اعمالی در این بازه زمانی در تمام مناطق تحت حکومتی شان انجام دادند . و به عنوان سوال دوم چه تعداد تلفات و کشته هایی را سپاه زبیری مختار در مکه بر سپاهیان خوناشام شامی به رهبری حصین بن نمیر وارد کردند و نیز اینکه بعد که حصین بن نمیر و سپاهش تصمیم به متارکه جنگ به دلیل وقایعی که ان را هم ذکر کنید تصمیم گرفتند مکه را ترک کنند ایا سپاهیان ال زبیر ان جنایتکاران را تعقیب کردند و به سزای اعمالشان رساندند یا که نه؟ و اگر این طور باشد نام تمام ان افراد همراه با نحوه مرگشان و نیز جنایات و اقدامات و کارهای خود حصین بن نمیر و سپاهیانش را در مکه را به بنده بگویید. با تشکر از شما .
می خواستم بدانم در مورد افراد زیر تحقیقات گسترده و کاملی را در منابع تاریخی موجود انجام دهید. و برایم در مورد نحوه دقیق به هلاکت رسیدن وی توضیح بدهید
همسر منذر بن زبیر - صفیه خواهر مختار ثقفی و همسر عبدالله بن عمر خطاب

زنان قبیله حمدان می خواستم نام زنان قبیله حمدان همراه با نحوه مرگشان که به عمر بن سعد ملعون سنگ انداختند را بدانم

شیرین همسر کیسان ابوعمره از سرداران ایرانی مختار

راحله، همسر ابراهیم بن مالک اشتر نخعی

عمره بنت نعمان بن بشیر،
ناریه بنت سمره بن جندب، ام ثابت،
همسر خولی

سعید بن مسعود ثقفی (فرماندار مدائن و عموی مختار)
حنانه خاله جاریه، خواهرخوانده مختار ثقفی

جاریه (خواهرخوانده مختار ثقفی
هارون بن منصور نعلبند، همبند عمر بن سعد
ابوبصیر عرب حضرمی

بهرام رنگرز از ایرانیان مقیم مدائن در زمان قیام مختار

حره دختر مختار ثقفی
زربی، غلام مختار ثقفی
ام وهب مادر شهید مسیحی دشت کربلا
معقل، غلام عبیدالله زیاد
ابراهیم بن محمد بن طلحه الخیر

عبدالله بن عمر فرزند عمر بن خطاب

عمرو بن حجاج از سرداران عمر سعد در کربلا
مسیب بن نجبه از سران قیام توابین

صفیه، خواهر مختار و همسر عبدالله عمر
با سلام و عرض احترام خواهشمندم که ایا این روایت تاریخی در ست است که می گوید موقع و زمانی که کوفه در حصار و محاصره زبیریان بود و این محاصره نسبتا مدتی طول کشید در سریال مختار نامه نمایش داده شد که مردم شهر کوفه از این محاصره خسته شده بودند و در هر لحظه امکان می رفت که زبیریان به این محاصره شان شکسته شود و عقب نشینی کنند که یکی از یاران صمیمی مختار ثقفی که در قصر کوفه همراه با او و تعداد کثیری از سربازان مختار محصور بودند و نیز که بعدا به این فرد به مختار خیانت کرد از این موضوع مطلع شد و به مختار پیشنهاد داد که اگر کمی بیشتر صبر کنیم محاصره قصر کوفه شکسته و زبیریان عقب نشینی میکنند پس می خواهم که شما با داشتن منابع تاریخی کامل و معتبر این روایت برای بنده درباره راست یا کذب بودن این روایت تاریخی بررسی های کامل و دقیق و به این سوال پاسخ کامل و دقیق و جامع و شفاف بدهید. با تشکر از شما
با سلام و احترام خدمت شما خواهشمندم بدانم که در مورد علل شکست مصعب بن زبیر از لشکر مروانیان چرا با وجود اینکه اکثر سرزمین های اسلامی ان زمان در تصاحب ال زبیر بود پس چرا اشراف و بزرگان کوفه که در حکومت مصعب بن زبیر به پیشنهادات و نامه هایی که عبدالملک مروان برای ان ها فرستاده بود توجه کردند یعنی به نظر شما ان ها از حکومت مصعب و رویه حکمرانی او ناراحت بودند زیرا خوب می دانیم قبل از پیروزی لشکر مروانیان بر زبیریان سرزمین های کمتری در دست مروانیان نسبت به زبیریان بود پس بزرگان کوفه با چه تضمینی و در واقع چه امیدی با وجود اینکه می دانستند هم سرزمین و قلمرو حکومتی مروانیان خیلی کمتر از زبیریان است و نیز اینکه مصعب فرمانده رشید و شجاعی به نام ابراهیم اشتر دارد که می تواند نتیجه هر جنگی در ان زمان را عوض کند و نیز اینکه تمام لشکریان مصعب به مصعب خیانت نخواهند کرد و به عبدالملک مروان نخواهند پیوست پس با چه امیدی و شانسی برای پیروزی لشکریان عبدالملک مروان قائل بودند و به کمک عبدالملک امدند و به مصعب بن زبیر خیانت نمودند ایا ان ها از حکومت مصعب نیز ناراضی بودند و نیز اینکه یکی از دلایلی که در مورد شکست مصعب از مروانیان به ان برخورد کردم این بود که لشکریان عبدالملک بسیار بیشتر از زبیریان بودند و لشکریان مصعب با دیدن این حمعیت کثیر شامی ترسیده و مصعب را رها نمودند ایا این روایت صحیح است یا که نه؟ و اگر این طور باشد می خواستم نام تمام این افراد فرار کرده از بزرگان کوفه و اشراف خائن کوفه و قاتلین فراری امام حسین و فرماندهان و سرداران مهم و کلیدی و اصلی لشکر مصعب و افراد عادی از سربازان مصعب که به عبدالملک مروان پیوستند همراه با نحوه مرگشان در همان موقع و یا در حین جنگ با مصعب و یا در سال های بعد را بدانم و همچنین اینکه چه تعداد و نام کامل و نیز نحوه دقیق مرگ سربازان مصعب و بزرگان خائن و اشراف خائن کوفه و بصره و نیز قاتلین فراری و باقیمانده امام حسین و نیز فرماندهان و سرداران اصلی و مهم و کلیدی و وفادار سپاه مصعب که تا اخرین لحظات در کنار مصعب بن زبیر بودند و در جریان این جنگ با عبدالملک مروان کشته شدند و نیز اینکه نام تمام این افراد را همراه با نحوه دقیق و کامل مرگشان را برای بنده حقیر توضیح بدهید. و هچنین محل دقیق این جنگ کجا بود؟ و نیز اینکه تعداد کل تلفات و کشته ها و زخمی ها از اول شروع جنگ تا زمان دقیق پایان ان از طرفین درگیر باقی ماند؟ پس در اخر مطالبم از شما خواهشمندم به تمام این سوالات و شبهات و موارد در خواستی بنده در این ایمیل با توضیحات کامل و دقیق و جامع پاسخ بدهید. با تشکر از شما
-----------------------------

با سلام و تشكر از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مركز
ابراهیم فرزند مالک اشتر یار صمیمی و صحابی خاص امیرالمؤمنین، رئیس قبیله نخع و یکه تاز آنان از فرماندهان شریف و با سیادتی بود که به شجاعت و تدبیر مشهور بود. بسیاری از مورخان او را در شجاعت ستوده اند. از دیگر مواردی که مورخان در وصف شجاعتش گفته اند، حضور او در جنگ صفین است. او با وجود آن که نوجوانی کم سن و سال بود، در این جنگ حضور یافت .
علامه سید محسن امین نیز او را در کتابش اعیان الشیعه چنین می ستاید: « ابراهیم مردی شجاع، سلحشور، با شهامت، صف شکن و رئیس بود، او دارای طبعی عالی و همتی بلند و طرفدار حق بود . دارای طبع شعر و زبانی فصیح و هوادار و دوستدار خاندان عصمت و طهارت؛ همان گونه که پدرش مالک اشتر نیز دارای چنین صفات و امتیازات عالی بود . حق هم همین است که چنین فرزندی مجسمه چنین پدری باشد». (1)
چهره ای مانند ابراهیم موجبات اعتلای هر چه بیش تر مختار را فراهم آورده بود . موفقیت های بسیاری را نصیب قیام کرده بود. ابراهیم با مختار بیعت کرد . همراه او قیام بزرگ شیعیان عراق را به راه انداخت . او پس از آغاز قیام و به دست گرفتن امور کوفه به عنوان فرمانده کل سپاه مختار انتخاب شده، اقدامات بسیاری را در کوفه و عراق به انجام رسانید.
جنگ نهر خازر بارزترین عرصه ظهور و بروز قابلیت های فرماندهی این فرمانده شجاع بود. در این جنگ سپاه عراق که تعدادشان بسی کم تر از سپاه شام به فرماندهی عبیدالله بن زیاد بود ،بر سپاه شام چیره آمد و ابن زیاد نیز در نبردی تن به تن با ابراهیم کشته شد. (2)
ابراهیم بعد از اتمام کار جنگ به عنوان حاکم موصل در آن جا مستقر شد. (3) وی به دستور مختار منطقه را با اختیارات تام اداره می کرد. در زمان جنگ مختار با مصعب در محل ماموریت خود مشغول انجام وظیفه بود. (4)مدرک معتبری نداریم که مختار از او کمک خواسته و او در انجام وظیفه و کمک به مختار سستی کرده باشد. مختار فرماندهی جنگ با مصعب را به احمر بن شمیط که مرد شجاع و از محبان اهل بیت بود، واگذار کرد و از ابراهیم نخواست که فرماندهی این جنگ را به عهده بگیرد. شاید به جهت حساسیت و اهمیت منطقه موصل بود. شاید هم اشتباه مختار بود که فرماندهی این نبرد مهم را به ابراهیم واگذار نکرد. (5) شاید هم علل دیگری در کار بوده که ما اگاهی نداریم . هیچ کدام عهد شکنی نکردند و عهد و پیمانی در کار نبوده و از هر دو در تاریخ به عظمت یاد شده است .
بعد از شهادت مختار ، مصعب بن زبیر از یک سو و عبدالملک مروان از سوی دیگر در او طمع کردند تا ابراهیم را که مردی پر نفوذ و مدیر بود ،با خود همراه سازند ؛ از این رو مصعب نامه ای به ابراهیم نوشته، به او وعده داد که در صورتی که حکومت ابن زبیر را بپذیرد، امارت مناطق شمالی عراق را به او می سپارد. نامه مشابهی نیز از سوی عبدالملک مروان - خلیفه اموی شام - به دست ابراهیم رسید . ابراهیم با یاران و مشاورانش در این باب به مشورت پرداخت . سرانجام تصمیم گرفت با مصعب بن زبیر همراه شود ، پس نامه ای به مصعب نوشت و با گروهی از یاران خود از موصل یا نصیبین - مقر حکومت خود - حرکت کرد و به کوفه آمد و با مصعب ملاقات کرد. (6)
سرانجام ابراهیم در سال 72 هجری یا 71 در پی شکست مصعب و لشکر عراق از سپاهیان عبدالملک مروان که برای تصرف عراق به جنگ مصعب بن عمیر فرستاده شده بودند، کشته شد .سر بریده او را نزد عبدالملک مروان فرستادند . بدن او نزدیک سامرا به خاک سپرده شد که قبرش زیارتگاه و دارای قبه و بارگاهی می باشد. (7)
برای اگاهی بیشتر از جریان قیام مختار به کتاب .، ماهیت قیام مختار ، سید ابوفاضل رضوی اردکانی،مراجعه نمائید. ودر رابطه با سایر پرسش ها با اتاق اين مر كز - در الفور- ( اتاق دين، جوان و پرسمان) ارتباط برقرار وسوالات خود را مطرح نماييد .
پی نوشت ها:
1. اعیان الشیعه، سید محسن امین، تحقیق سید حسن امین ،بیروت ،دار التعارف للمطبوعات،1418 ه ق،چاپ پنجم، ج 3، ص 171.
2. ابن اثير، الکامل في التاريخ، بيروت، دار صادر، ج 4، ص 261 - 264 .
3. همان، ص 265.
4. سید ابوفاضل رضوی اردکانی، ماهیت قیام مختار ، ص 655 ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی.
5. همان، ص 604 - 605 .
6. الکامل، همان، ص 275 .
7. اعیان الشیعه، همان، ص 171 و 174.