پرسش:

سلام من 3 سال پیش عاشق پسری بودم که به دلیل قبول نکردن پیشنهاد سکس ازم دوبار جدا شد و من خیلی عذاب کشیدم تادفعه سوم که گفت اگه قبول نکنم بازم میره من دیوانه می شدم باکلی اصرار اون مجبور شدم قبول کنم نمی دونم چی شد که قبول کردم و 3 بار این کارو انجام دادم اصلا انگار اون موقع خدا یادم رفته بود بازم رفت و از اون وقت به بعد هر وقت یاد اون کارم میوفتم از خدا خجالت می کشم و عذابش می کشم. نمی دونم چرا قبول کردم خیلی عذاب دارم میکشم خواهش می کنم بگید چیکار کنم تا این گناه بخشیده بشه؟ 

پاسخ:
ناراحتی از انجام گناه در دل هر انسان بی جوهری تحقق پیدا نمی کند. این عذاب وجدانتان نشان از وجود کرامت و جایگاهی است که خدای متعال بر شما قایل است. شما آن قدر از کار صورت گرفته پشیمانید که حتی اسم خود را شرم گذاشته اید. این حالات، نام دیگرش توبه است. زیرا توبه صیغۀ خاصی ندارد، بلکه ندامت و پشیمانی برگذشته باعزم ترک در آینده را توبه گویند.
دستور خدا در دومين قدم اين است كه جلوي ضرر و گناه را بگيريد كه الحمدلله شما چنين كرده ايد و ارتباط را قطع كرده ايد، منفعت است؛ قدم بعد اين است كه - در صورتی که ازدواج نکرده اید - حتما بفكر ازدواج باشيد و خدا را كمك كار خود بدانيد. و بدانيد كه اگر به خدا اميدوار باشيد و او را مالك و همه كاره خود بدانيد، محال است دستتان را نگيرد و از جايي كه فكرش را هم نمي كرديد برايتان همسري خوب نفرستد. شما به او تكيه كنيد و به وظيفه خودتان كه فكر در مورد ازدواج است عمل نمائيد، خواهيد ديد كه گره باز مي شود.
أما دوست داشتن و عشق ورزيدن، اگر از مسير معين، مشخص و صحيح استيفا نشود، ممكن است عوارض نامطلوبى را براى انسان ايجاد كند. شما خوب مى‏دانيد جاذبه بين دو جنس مخالف (زن و مرد) بسيار قوي است؛ مخصوصا در سنين جوانى، كه اين جاذبه و حساسيت در اوج خود مى‏باشد، در نتيجه هر چند جوان بخواهد رعايت مسايل شرعى و عرفى را در دوستى با جنس مخالف بنمايد، اما تمايلات نفسى و وسوسه‏هاى شيطانى قوى‏تر از آنند كه انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود. به همين جهت عقل اقتضا مى‏كند انسان خود را در معرض خطرى كه بسيارى از خوش باوران را گرفتار كرده قرار ندهد. روشن است كه هر فرد خود بهتر مى‏تواند تشخيص دهد كه كجا از مرز فراتر رفته است: "بل الانسان على نفسه بصيره."(1) آدمى بر نفس خود آگاه و بيناست.
أما نکات پایانی که توجه به آنها ضروری است:
1- یأس و نا امیدی از لطف و رحمت بی پایان و بی کرانة حق تعالی چرا؟
این سخن خدا است که به پیامبرش فرمود: "ای پیامبر! از قول من به مردم بگو: ای بندگان من! ای کسانی که (با بدی ها و گناهان) بر خود ستم روا داشتید، از حمت خداوند نا امید نشوید (و بدانید که در صورت توبه کردن) خدا همة گناهان را می آمرزد، چه این که او بسیار آمرزنده و مهربان است". (2)
2- هر گونه ارتباطی که شما با آن پسر داشتید و هر کاری کردید و هر گناهی را مرتکب شدید، بین خودتان و خدا باشد تحت هیچ عنوانی برای کسی نقل نکنید تا خدای ستار العیوب نیز آبروی شما را حفظ کند و شما را مورد محبت خود قرار دهد. در صورت افشای آن معلوم نیست که خداوند چتر ستاریت خود را همچنان بر سر تان نگه دارد. پس از نقل و افشای آن بترسید.
3- ناامیدی را از خود دور سازید و به این سخن حکیمانه توجه کنید: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له؛ (3) کسي که از گناه توبه کند، مثل کسي است که گناهي نکرده است». بعد از توبه و بخشش الهی، خود را ملتزم به انجام اعمال صالح و خیر کنید تا آثار و گرد و غباری که براثر گناه بر دل و جان انسان نشسته، از بین رفته و سیئات به حسنات تبدیل شود: «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات؛ (4) حسنات، سيئات و آثار آن ها را از بين مى‏برند».
4- سعی کنید در اولین فرصتی که خواستگار خوب برایتان آمد، ازدواج کنید که ازدواج، انسان را از این گونه مسائل حفظ می کند. سخت گیری و توقع بالا نسبت به خواستگار و شوهر آنچنانی خواستن، بلای دختران امروزی است که مشکلاتی مثل آنچه شما گفتید را به وجود می آورد. در این امر تامل کنید که مبادا دچار آن شوید؛ اگر خواستگاری آمد که خصوصیات اخلاقی و دینی لازم را داشت، از نظر مالی ایراد نگیرید. دعا هم برای ازدواج موفق بسیار موثر و مفید است و تا قبل از ازدواج سعی کنید از هر گونه نگاه و کلام یا ارتباطی که شما را از نظر جنسی تحریک می کند، دوری کنید و پس از ازدواج هم مبادا از ارتباط های قبلی تان با هیچ کسی حتی همسر آینده تان صحبت کنید. برای کنترل خود از فشار های جنسی سعی کنید با برنامه ریزی و مشغول بودن در تمام اوقات و با ورزش کردن و مخصوصا ارتباط با خدا و اهل بیت، خود را آرام کرده و از قوت نیروی جنسی بکاهید.
دختران آسیب دیده برای خاطرزدایی اشتباهات گذشته چه بسا نیازمند مشاوره با یک مشاور دلسوز و کارآشنا می‌باشند. توصیه می‌شود با مشاورین همین مرکز با شماره (096400) بدون کد و کاملاً سرّی، تماس بگیرید.
پی نوشت ها:
1. قیامت (75) آیه 14.
2. زمر (39) آیة 53.
3. علامه مجلسی،بحارالانوار، ج 16، ص 75، انتشارات اسلاميه‏، تهران‏.
4. هود (11) آیه 114.