1- آیا زیر ابرو برداشتن ، لباس تنگ پوشیدن، تی شرت آستین کوتاه پوشیدن برای پسران حرام است چرا اسلام با مد و زیبایی مخالف است؟
2- آیا مسیحیان ، یهودیان ، زرتشتیان و بقیه ادیان که شیوه ازدواج آنها با ما فرق دارد یعنی مثل ما محرم نمی شوند و عقد نمی شوند آیا اسلام آنها را به عنوان زن و شوهر قبول دارد؟
3- آیا شکار کردن برای تفریح حرام است؟
4- اگر دختران موهای خود را تیغ بزنند آیا باز نیازی به پوشیدن روسری و رعایت حجاب دارند؟
5- آیا این مطلب صحیح است :(خوک وقتی بچه اش به دنیا می آید بعد مدتی که از تولد بچه اش می گذرد به بچه ی خود تجاوز می کند و یکی از دلایلی که گوشت خوک در اسلام حرام است همین مطلب است)
6- می گویند حیوانات عقل و شعور ندارند و کارهایشان غریزی است و به همین دلیل به بهشت می روند اما وقتی تاریخ را بررسی می کنیم می بینیم اینگونه نیست مثلا هدهد حضرت سلیمان به قصر بلقیس رفت و کفر مردم آنجا را دید و برای حضرت سلیمان تعریف کرد آیا این نشان دهنده عقل و شعور حیوانات نیست بنا براین می توان گفت چون آنها هم عقل و شعور دارند بنا براین مثل انسان باید در قیامت مواخذه شوند آیا این استدلال صحیح است؟
7- استمنا چه تفاوتی با آمیزش جنسی ناشی از ازدواج دارد در حالی که در هر دو منی از انسان خارج می شود آیا منی با منی فرق دارد؟
8- آیا خوردن (آب جو) حرام است ؟
9- رقصیدن محلی چه حکمی دارد؟ در اینجا (خراسان شمالی) زنان بدون هیچ قصد بدی در پیش چشم مردان رقص محلی انجام می دهند و این از گذشته رسم بوده و مردان و زنان هم هیچ قصد بدی از این کار ندارند آیا این کار حرام است؟
10- آیا پیامبر و امامان ما زن صیغه ای هم داشته اند؟
11- آیا در اسلام راه حلی برای ارضای جنسی جوانی که شرایط ازدواج را ندارد وجود دارد؟
12- آیا این عدالت اسلام است که اجازه داده دختر 14 ساله را به عقد زن 70 ساله در آورند آیا این ظلم به قشر زن نیست؟
13- آیا این داستان صحیح است( در زمان یکی از پادشاهان برای سادات پولی در نظر گرفته بودند که ماهانه به آنها می دادند به همین دلیل بعد از مدت زمانی هر کسی ادعای سید شدن می کرد و برای خود شجره نامه می ساخت تا پول بگیرد پادشاه که متوجه این کار شد دستور داد که تمام کسانی که ادعای سید بودن را می کنند جمع کنند سپس به همه ی آنها دستور داد که یا پا روی قرآن بگذارند یا آنها را گردن می زند جز عده ی کمی که واقعا سید بودند بقیه پا روی قرآن گذاشتند)
14- آیا می شود زنان را با پیامک صیغه کرد شنیده ام در بعضی شهرها این کار را می کنند؟
15- آیا درست است که کسی که گناه کرده خواب نمی بیند یا خوابش را موقع بیدار شدن یادش می رود؟
16- آیا چارلی چاپلین آدم خوبی بوده است؟ من شنیدم امام خمینی از ایشان تمجید کرده است؟
17- آیا امروز در جهان پاک تر از مقام معظم رهبری شخصی وجود دارد؟
19- آیا وضعیت حجاب و فساد الان از دوران شاه بدتر نشده است؟ چرا حجاب را اختیاری نمی کنند؟
20- مردها باید جلوتر از زنها نماز بخوانند آیا اگر پسری جلوتر از مادرش نماز بخواند و به او پشت کند بی احترامی به مادر محسوب نمی شود؟
21- یکی از علما((حسن زاده آملی)) در کتابش نوشته اگر کسی در نماز سلام بدهد و صدای جواب سلام پیامبر و فرشتگان را نشنود نماز او قبول نیست(نقل به مضمون) پس اگر این طور باشد که همه ی نمازهای انسان قبول نمی شود؟
22- استفاده از داروهای قوای جنسی و حجیم کننده آلت تناسلی چه حکمی دارد؟
23- آیا درست است می گویند پیامبر به موهایش ژل می زد پس چرا ما ژل می زنیم مدرسه گیر می دهد؟
24- من به عنوان یک فرد عادی اگر بخواهم از لباس پیامبر((که لباس امروز روحانیون و طلبه ها است)) استفاده کنم بدون اینکه در حوزه درس خوانده باشم آیا اجازه دارم یا خیر؟
25- حضرت آدم یک اشتباه کرد و به حرف خدا گوش نکرد ما چرا باید به آتش او بسوزیم آیا این عدالت خداوند است که به خاطر اشتباه پدر تمام فرزندان از بهشت محروم شوند؟
26- خواب دیدم با مقام معظم رهبری روبوسی می کنم تعبیرش چیست؟
27- چرا به گلی که از آن گلاب می گیرند گل محمدی می گویند آیا این وجه تسمیه از زمان پیامبر بوده است؟
28- آیا شافعی شیعه شد و بیان نکرد؟
29- آیا این صحیح است که این همه جوان به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانند ازدواج کنند و به گناه روی بیاورند و عده ای از آقایان چندین بار به حج بروند آیا این حج صحیح است؟
30- ازدواج یساری چیست؟
31- من در بین نماز یادم می رود چند رکعت نماز خواندم و چندمین رکعت هستم چه کار کنم؟
32- در مورد مسائل جنسی معلم باید در چه سنی برای دانش آموز صحبت کند؟ ابتدایی یا راهنمایی یا دبیرستان
33- اگر دانش آموز یک سوال جنسی پرسید معلم چگونه پاسخ دهد که دانش آموز پر رو نشود؟
34- اگر معلم پی به استمنا دانش آموز برد چگونه می تواند به او کمک کند؟
35- اگر معلم یک حرکت غیر اخلاقی(از نوع جنسی) از دانش آموز دید چه عکس العملی باید انجام دهد؟
36- چرا پدر و مادر تمام کارهای ما را اشتباه می دانند و فقط کارهای خود را صحیح می دانند این نسل دوست دارد این جور لباس بپوشد چرا نمی گذارند ما راحت باشیم؟
37- قبلا در مدارس در جشن ها از ارگ استفاده می کردند چرا الان استفاده نمی کنند آیا اسلام مخالف شادی است؟
38-(یکی از همکاران فرهنگی اهل تسنن) من می خواهم عروسی بگیرم پدر و مادرم اصرار دارند به شیوه ی به قول خودشان اسلامی آنها عروسی بگیریم یعنی نه رقص باشد نه آهنگ. قران بخوانیم مسابقه قرآنی در عروسی راه بیندازیم من قبلا این شیوه عروسی را دیده ام خیلی بی مزه و کسل کننده است من شنیدم موقع عروسی حضرت فاطمه دف می زدند و می رقصیدند پس چرا ما کاسه ی داغ تر از آش شده ایم؟
39- محدوده آزادی بیان در ایران تا کجاست آیا انتقاد از رهبری هم در این محدوده قرار می گیرد؟
40- آواز خواندن مرد نامحرم برای زن چه حکمی دارد؟
42- من به خانه ی یکی از برادران اهل تسنن رفتم و بعد از خوردن شام فهمیدم که گوشتی که خورده ام گوشت خرگوش بوده است با توجه به اینکه شیعه خوردن گوشت خرگوش را حرام می داند آیا باید کفاره بدهم؟
43- آیا خواندن جوک ها و لطیفه های جنسی گناه دارد؟
44- آیا درست است که می گویند علامه فلسفی تا آخر عمرشان زن نگرفتند اگر این طور باشد با توجه به اینکه نصف دین ایشان کامل نیست آیا به بهشت می روند؟
45- آیا درست است که در مسجد الاقصی سنگی و جود دارد که در هوا معلق است؟
46- آیا صحیح است که امام زمان از طرف مادری ریشه ی اروپایی دارد؟
47- ((ابوبکر، عمر، عثمان، ابوحنیفه، ابن حنبل، شافعی و مالکی)) چگون مردند آیا درست است که عثمان در حال خواندن قرآن کشته شد؟
48- آیا نگهداری قناری یا فنچ یا طوطی در قفس گناه دارد؟
49- چرا حضرت علی با چاه دردو دل می کرد حضرت علی یاران مخلصی چون رشید هجری ، میثم تمار ،عمار یاسر و... داشت یعنی ارزش اینها نزد حضرت علی به اندازه چاه نبود؟
50- آیا نماز خواندن در مساجد اهل تسنن مشکل فقهی دارد؟

پرسش 1:
2- آيا مسيحيان ، يهوديان ، زرتشتيان و بقيه اديان که شيوه ازدواج آنها با ما فرق دارد يعني مثل ما محرم نمي شوند و عقد نمي شوند آيا اسلام آنها را به عنوان زن و شوهر قبول دارد؟
پاسخ:

ازدواج در اين اديان براساس آداب، شرايط ، و احکام خاص انجام مي گردد. اگر ازدواج بر اساس احکام و قوانين اديان الهي انجام گردد، صحيح مي باشد و اشکال ندارد. َلذا رسول خدا فرمود: فَإِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ نِكَاحاً . (1) براي هر قومي شيوه ازدواجي است. از ديد قانون اسلام شيوه ازدواج هر فرهنگي و ديني نسبت به خود آنها معتبر و قانوني تلقي مي شود (2) زيرا امت ها موظف هستند بر اساس آموزه ها و احکام دين زمان خود عمل کنند. جهت آگاهي بيشر به منبع ذيل مراجعه شود .(3)
پي نوشت ها :
1. شيخ طوسي، تهذيب نشر دار الکتب الاسلاميه تهران 1408 ق، ج7، ص472.
2. امام خميني، تحرير الوسله نشر اسلامي قم 1425 ق، ج2، ص 255 .
2. مصطفي زماني، به سوي اسلام يا آيين كليسا، انتشارات پيام اسلام، 1369 هـ‌ . ش، ص 298.

پرسش 2:
6- مي گويند حيوانات عقل و شعور ندارند و کارهايشان غريزي است و به همين دليل به بهشت مي روند اما وقتي تاريخ را بررسي مي کنيم مي بينيم اينگونه نيست مثلا هدهد حضرت سليمان به قصر بلقيس رفت و کفر مردم آنجا را ديد و براي حضرت سليمان تعريف کرد آيا اين نشان دهنده عقل و شعور حيوانات نيست بنا براين مي توان گفت چون آنها هم عقل و شعور دارند بنا براين مثل انسان بايد در قيامت مواخذه شوند آيا اين استدلال صحيح است؟
..
پاسخ:

در ابتدا بايد گفت بر اساس آموزه هاي وحياني حيوانات هم مثل انسانها حشر دارند. لذا در قران کريم آمده: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ(1) هيچ جنبنده‏اى در زمين و هيچ پرنده‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏كند نيست، مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند، ما هيچ چيز را در اين كتاب فروگذار نكرديم، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏گردند.
از اين آيه معلوم چند نکته مي شود:
يکي اين که هر يك از انواع حيوانات و پرندگان براى خود امتى هستند همانند انسانها، اما در اينكه اين همانندى و" شباهت" در چه جهت است؟ در ميان مفسران گفتگو است، بعضى شباهت آنها را با انسانها از ناحيه اسرار شگفت‏انگيز خلقت آنها دانسته‏اند. زيرا هر دو نشانه‏هايى از عظمت آفريدگار و خالق را با خود همراه دارند.
و بعضى از جهت نيازمنديهاى مختلف زندگى يا وسايلى را كه با آن احتياجات گوناگون خود را بر طرف مى‏سازند، مى‏دانند.
در حالى كه جمعى ديگر معتقدند كه منظور شباهت آنها با انسان از نظر درك و فهم و شعور است، يعنى آنها نيز در عالم خود داراى علم و شعور و ادراك هستند، خدا را مى‏شناسند و به اندازه توانايى خود او را تسبيح و تقديس مي گويند، اگر چه فكر آنها در سطحى پائين‏تر از فكر و فهم انسانها است.
نکته دوم اين که در آخر آيه آمده: (ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ). تمام آنها بسوى خدا در رستاخيز جمع مى‏شوند.
از ظاهر اين آيه بدست مي آيد که قرآن براى حيوانات نيز قائل به رستاخيز شده است و در تبين مسله بايد گفت:
شك نيست كه نخستين شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و بدنبال آن تكليف و مسئوليت است، طرفداران اين عقيده مى‏گويند مداركى در دست است كه نشان مى‏دهد حيوانات نيز به اندازه خود داراى درك و فهمند، از جمله:
زندگى بسيارى از حيوانات آميخته با نظام جالب و شگفت‏انگيزى است كه روشنگر سطح عالى فهم و شعور آنها است كيست كه درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجيب آنها و نظام شگفت‏انگيز لانه و كندو، سخنانى نشنيده باشد، و بر درك و شعور تحسين آميز آنها آفرين نگفته باشد؟ گرچه بعضى ميل دارند همه اينها را يك نوع الهام غريزى بدانند، اما هيچ دليلى بر اين موضوع در دست نيست كه اعمال آنها به صورت ناآگاه (غريزه بدون عقل) انجام مى‏شود.
چه مانعى دارد كه اين اعمال همانطور كه ظواهرشان نشان مى‏دهد ناشى از عقل و درك باشد؟ بسيار مى‏شود كه حيوانات بدون تجربه قبلى در برابر حوادث پيش‏بينى نشده دست به ابتكار مى‏زنند، مثلا گوسفندى كه در عمرش گرگ را نديده براى نخستين بار كه آن را مى‏بيند به خوبى خطرناك بودن اين دشمن را تشخيص داده و به هر وسيله كه بتواند براى دفاع از خود و نجات از خطر متوسل مى‏شود.
علاقه‏اى كه بسيارى از حيوانات تدريجا به صاحب خود پيدا مى‏كنند شاهد ديگرى براى اين موضوع است، بسيارى از سگهاى درنده و خطرناك نسبت به صاحبان خود و حتى فرزندان كوچك آنان مانند يك خدمتگزار مهربان رفتار مى‏كنند.
داستانهاى زيادى از وفاى حيوانات و اينكه آنها چگونه خدمات انسانى را جبران مى‏كنند در ميان مردم شايع است كه همه آنها را نمى‏توان افسانه دانست.
و مسلم است آنها را به آسانى نمى‏توان ناشى از غريزه دانست، زيرا غريزه معمولا سرچشمه كارهاى يك نواخت و مستمر است، اما اعمالى كه در شرائط خاصى كه قابل پيش‏بينى نبوده بعنوان عكس العمل انجام مى‏گردد به فهم و شعور شبيه‏تر است تا به غريزه.
هم امروز بسيارى از حيوانات را براى مقاصد قابل توجهى تربيت مى‏كنند، سگهاى پليس براى گرفتن جنايتكاران، كبوترها براى رساندن نامه‏ها، و بعضى از حيوانات براى خريد جنس از مغازه‏ها، و حيوانات شكارى براى شكار كردن، آموزش مى‏بينند و وظائف سنگين خود را با دقت عجيبى انجام مى‏دهند، (امروز حتى براى بعضى از حيوانات رسما مدرسه افتتاح كرده‏اند!) از همه اينها گذشته، در آيات متعددى از قرآن، مطالبى ديده مى‏شود كه دليل قابل ملاحظه‏اى براى فهم و شعور بعضى از حيوانات محسوب مى‏شود، داستان فرار كردن مورچگان از برابر لشگر سليمان، و داستان آمدن هدهد به منطقه" سبا و يمن" و آوردن خبرهاى هيجان‏انگيز براى سليمان شاهد اين مدعا است.(2)
در روايات اسلامى نيز احاديث متعددى در زمينه رستاخيز حيوانات ديده مى‏شود، از جمله:
از ابو ذر نقل شده كه مى‏گويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم كه در پيش روى ما دو بز به يكديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مى‏دانيد چرا اينها به يكديگر شاخ زدند؟ حاضران عرض كردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مى‏داند چرا؟ و به زودى در ميان آنها داورى خواهد كرد.(3)
سؤال مهمى كه در اينجا پيش مى‏آيد اين است كه آيا مي توانيم قبول كنيم كه حيوانات تكاليفى دارند با اينكه يكى از شرائط مسلم تكليف عقل است و بهمين جهت كودك و يا شخص ديوانه از دايره تكليف بيرون است؟ آيا حيوانات داراى چنان عقلى هستند كه مورد تكليف واقع شوند؟ و آيا مي توان باور كرد كه يك حيوان بيش از يك كودك نابالغ و حتى بيش از ديوانگان درك داشته باشد؟ و اگر قبول كنيم كه آنها چنان عقل و دركى ندارند چگونه ممكن است تكليف متوجه آنها شود.
در پاسخ اين سؤال بايد گفت كه تكليف مراحلى دارد و هر مرحله ادراك و عقلى متناسب خود مى‏خواهد، تكاليف فراوانى كه در قوانين اسلامى براى يك انسان وجود دارد بقدرى است كه بدون داشتن يك سطح عالى از عقل و درك انجام آنها ممكن نيست و ما هرگز نمى‏توانيم چنان تكاليفى را براى حيوانات بپذيريم، زيرا شرط آن، در آنها حاصل نيست، اما مرحله ساده و پائين‏ترى از تكليف تصور مى‏شود كه مختصر فهم و شعور براى آن كافى است، ما نمى‏توانيم چنان فهم و شعور و چنان تكاليفى را بطور كلى در باره حيوانات انكار كنيم.(4)
پي نوشت ها :
1. الأنعام (6)،آيه 38.
2. نمل(27) آيه 23و24.
3. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 ه ق ، ج 61 ، ص 6.
4. ناصر مکارم ، تفسير نمونه، نشر دار الکتب الاسلاميه تهران، بي تا ، ج‏5، ص221.
پرسش 3:
اجراي طرح پاسخ به سوالات دانش آموزان
شرح : سلام . ضمن آرزوي سلامتي و خسته نباشيد خدمت شما،و همچنين عذرخواهي به خاطر مزاحمت هاي خود، بايد خدمت شما عرض نمايم اين شماره اي که برايم پيامک کرديد تا با شما تماس بگيرم اشغال است اگر زحمتي نيست يا خود با من تماس بگيريد يا پاسخ خود و آقاي قرائتي را به ايميلم بفرستيد اميدوارم با اين طرح موافقت نماييد.//ضمنا تعدادي ديگر از سوالات و شبهات فرهنگيان و دانش آموزان را براي شما ايميل مي کنم تا پاسخ دهيد: 1- آيا زير ابرو برداشتن ، لباس تنگ پوشيدن، تي شرت آستين کوتاه پوشيدن براي پسران حرام است چرا اسلام با مد و زيبايي مخالف است؟
پاسخ:

در باره مد و علاقه به مدل هاي متنوع بايد گفت اسلام با مد و به روز بودن مشکلي ندارد ، به شرطي که اين امر به برخي انحرافات و مشکلات خاص منتهي نشود ؛ مثلا در نوع و مدل آرايش با حفظ اصول و ضوابط شرعي برخي از انواع اصلاح سر و صورت هيچ منعي ندارد ، حتي برخي آرايش ها مانند استفاده از برخي روغن ها و ... حتي کارهايي مانند ابرو گرفتن چون با فرهنگ ما تناسب ندارد و موجب هتک حرمت فرد و برخي مشکلات مي شود در مواردي عنواني جديد مي يابد و بهه مين جهت برخي از مراجع فرموده اند :
اگر پسر با گرفتن ابرو، شبيه زن مي شود ، ابرو گرفتن برايش جايز نيست.(1)
در مد لباس هم اگر اين مد موجب شهرت شود پوشيدنش حرام است وگرنه مانعي ندارد ؛ منظور از لباس شهرت لباسي است که از جهت جنس يا رنگ يا دوخت براي کسي که مي خواهد آن را بپوشد ، در نزد مردم معمول نباشد ، به گونه اي که با پوشيدن آن بين مردم انگشت نما شود . کلمه شهرت نيز بر همين معنا دلالت دارد .
از آن جايي که اين گونه لباس پوشيدن يا جنبه ريا کاري دارد يا موجب هتک حرمت وخواري مي گردد و بين جامعه انگشت نما مي شود و شخصيت انسان را لکه دار مي کند ؛حرام شده است.- لذا گفته شده : پوشيدن لباس هاي رنگ روشن در صورتي که عرفا زننده باشد و لباس شهرت حساب شود و يا جلب توجه نامحرم شود جايز نيست ، اما اگر عرفا زننده نباشد و جلب توجه نامحرم هم نشود، اشکال ندارد.(2)
اما در باره زيبايي بايد گفت : اسلام نه تنها با آن مخالف نيست بلکه به آنها توصيه نموده است به عنوان مثال در سيره پيامبر اسلام (ص) وارد شده که وقتي کسي به ملاقات ايشان مي­آمد، ايشان، سر و وضع خود را مرتب مي­کرد و با ظاهري آراسته و زيبا با آن شخص ديدار مي­کرد. امام صادق(ع) روايتي را از امام باقر(ع) نقل مي‌کند که:
«وَقَفَ رَجُلٌ عَلَى بَابِ النَّبِيِّ(ص) يَسْتَأْذِنُ عَلَيْهِ قَالَ: فَخَرَجَ النَّبِيُّ فَوَجَدَ فِي حُجْرَتِهِ رَكْوَةً فِيهَا مَاءٌ فَوَقَفَ يُسَوِّي‏ لِحْيَتَهُ وَ يَنْظُرُ إِلَيْهَا فَلَمَّا رَجَعَ دَاخِلاً قَالَتْ لَهُ عَائِشَةُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَنْتَ سَيِّدُ وُلْدِ آدَمَ وَ رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَقَفْتَ عَلَى الرَّكْوَةِ تُسَوِّي لِحْيَتَكَ وَ رَأْسَكَ قَالَ: يَا عَائِشَةُ! إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ إِذَا خَرَجَ عَبْدُهُ الْمُؤْمِنُ إِلَى أَخِيهِ أَنْ يَتَهَيَّأَ لَهُ وَ أَنْ يَتَجَمَّل»(3)
روزي شخصي به در خانه پيامبر(ص) آمد و مي­خواست پيامبر(ص) را ملاقات کند پيامبر(ص) بيرون آمد و در داخل اتاق، ظرف آبي را ديد، پس در مقابل آن ظرف آب ايستاد، در ظرف آب نگاه کرد و محاسن خود را مرتّب کرد، زماني‌که پيامبر به خانه برگشت، عايشه به پيامبر عرض کرد: يا رسول الله! شما سرور فرزندان آدم و فرستاده پروردگار عالم هستيد؛ در مقابل ظرف آب مي­ايستيد و موي سر و صورت خود را مرتب مي­کنيد؟ پيامبر(ص) در جواب عايشه فرمودند: خداوند دوست مي­دارد وقتي بنده مؤمنش به‌سوي برادرش مي­رود خود را براي او آماده و مرتّب کند و خود را آراسته و زيبا سازد.
ولي در عين حال بايد توجه داشت که در مورد استفاده از انواع زينت­ها، اسلام مانند تمام موارد، حد اعتدال را انتخاب کرده است؛ نه مانند بعضي که خيال مي­کنند که استفاده از زينت­ها و تجمّلات هرچند به‌صورت اعتدال، مخالف زهد و پارسايي است و نه مانند تجمّل‌پرستاني که غرق در زينت و تجمّل مي­شوند و تن به هرگونه عمل نادرستي براي رسيدن به اين هدف نامقدس مي­دهند. اگر ساختمان روح و جسم انسان را در نظر بگيريم، مي­بينيم که تعليمات اسلام در اين زمينه درست هماهنگ ويژگي­هاي روح و ساختمان جسم او است؛ در اسلام استفاده از زيبايي­هاي طبيعت، لباس‌هاي زيبا و متناسب، به‌کار بردن انواع عطرها و ...، نه تنها ردّ نشده، بلکه به آن سفارش و توصيه نيز شده است.(4) البته انسان بايد در استفاده از زينت­ها، انگيزه­اي جز جلب رضايت خداوند و رعايت آداب و موازين اخلاقي نداشته باشد. اسلام در بعضي از موارد، توصيه و تأکيد دارد که مؤمن از زينت­ها به‌طرز ويژه استفاده کند و در اين صورت است که مؤمن با چنين انگيزه‌اي اگر با استفاده از زينت­ها به آرايش خود بپردازد و به سر و وضع خود برسد، کار او داراي ارزش مثبت است و عبادت شمرده مي­شود. مثلاً اسلام به اجتماعات مؤمنين اهمّيت زيادي داده است و به‌منظور انس گرفتن مؤمنين باهم دستورات زيادي دارد و از آنجاکه ظاهر مطلوب، آراستگي و پاکيزگي ظاهري موجب انس افراد مي­شود، به‌ويژه بر زينت و آراستگي مؤمنين براي يکديگر اهتمام مي­ورزد؛ تا از اين رهگذر، رغبت آنان را براي معاشرت باهم افزايش دهد. کسي که داراي وضع آشفته و ژوليده­اي است، ديگران علاقه­اي ندارند که با او معاشرت کنند و با او انس بگيرند؛ اگر مؤمنين، اين‌گونه به ظاهر خود بي­اعتنا باشند، اين وضع آشفته، خود، کم­کم موجب پراکندگي آنها از يکديگر خواهد شد. بنابراين با هدفي که اسلام در انس و ألفت مؤمنين با يکديگر دارد، سازشي ندارد. از اينجا است که از نظر اسلام زينت کردن مؤمنين به هنگام شرکت در اجتماعات، مطلوب و داراي ارزش اخلاقي مثبت است.(5)
در مورد احکام دقيق مد و مد گرايي مطالعه مقاله زير توصيه مي شود :
http://www.hawzah.net/fa/magart.html?MagazineID=0&MagazineNumberID=5928&...

پاورقي :
1.سوال از دفتر آيت الله خامنه اي.(02517112467).
2. آيت الله فاضل، جامع المسائل نشر امير ، قم 1376 ش ، ج1،سؤال 1711
3. طبرسي، رضي‌الدين حسن‌بن‌فضل؛ مکارم الاخلاق، قم، شريف رضي، 1412هق، ص96.
4. مکارم شيرازي، ناصر؛ تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه، چاپ هفدهم، 1374، ج6، ص150.
5. مصباح يزدي، محمدتقي؛ اخلاق در قرآن، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، چاپ 1380، سوم، ج2، ص299.