201- مگر نمي گوييم خدا بر هر كاري تواناست( و الله كل شي قدير) آيا خدا مي تواند دو دو تا را پنج تا كند يا يك فيل را داخل يك تخم مرغ جا دهد؟
202- امام زادگاني كه با خواب ساخته مي شوند يعني كسي خواب مي بيند و به سبب خواب او قبري را تبديل به امام زاده مي كنند آيا اين امام زادگان اعتبار دارند؟
203- آيا سهميه اي كه براي فرزندان شهدا و ايثارگران براي ورود به دانشگاه در نظر گرفته مي شود ظلم به ديگران نيست به جاي اين كار بهتر نيست از نظر مالي آنها را تامين كنيد تا مردم هم راضي تر باشند؟
204- در حديثي از امام صادق داريم كه ايشان فرمودند: (هركس به خاطر ثروت و زيبايي با زني ازدواج كند هر دو آنها را از دست خواهد داد ولي هر كس به خاطر تقوا با زني ازدواج كند خدا هردوي آنها را به او مي دهد) شخصي با دختري زشت به خاطر تقواي دختر ازدواج مي كند فرض كنيم خدا به واسطه لطف و كرم خود ثروت را به او مي دهد زيبايي و جمال را چگونه به او مي دهد آيا معجزه اي مي كند منظور امامصادق از اين حديث چيست؟
205- آيا راهي براي استفاده صحيح از ماهواره وجود دارد؟
206- آيا دعايي وجود دارد كه انسان بخواند و فرزندش پسر شود يا دختر شود؟
207- اگر پپسي و نوكيا كارخانه هاي صهيونيستي هستند و استفاده از كالا هاي آنها حرام است پس چرا در ايران شعبه دارند و به راحتي فعاليت مي كنند؟
208- چرا نمي گذارند زنان با چادر ملي( آستين دار) د وارد حرم امام رضا شوند مگر اين چادر چه اشكال فقهي دارد؟
209- نظر مقام معظم رهبري درباره تفكيك جنسيتي دانشگاهها چيست؟
210- آيا صحيح است كه اگر كسي آب روي دستت بريزد و تو وضو بگيري وضوي انسان باطل است؟ وضو گرفتن با آب گرم چه حكمي دارد؟
211- حجاب حضرت زهرا (س)چگونه بود؟ آيا غير از چادر روي صورتش نقاب داشت؟ آيا دستهايش هم پوشيده بود؟ چادر ايشان چه رنگي بود آيا مثل چادر هاي الان مشكي بود؟
212- شيخ محمود حلبي كيست؟
213- آيا فرزند يزيد(معاويه دوم) واقعا آدم خوبي بود؟
214- ابو مسلم خراساني آدم خوبي بوده يا بد؟ از بعضي روحانيون شنيدم كه ابومسلم را جنايتكار معرفي كرده اند؟ اما آقاي معتضد(تاريخ دان) از ايشان به نيكي ياد مي كند؟
215- چه مي شود كه شهيد آويني كه زماني كمونيست بود غرق در اسلام مي شود و محسن مخملباف كه حضوري فعال در جنگ داشته غرق منجلاب مي شود؟ دليل اين ريزش ها و رويش ها چيست؟ آيا در صدر اسلام هم چنين چيزي داشتيم؟
216- آيا كسي كه فقط مادرش سيد باشد سيد محسوب مي شود پس چرا آقاي احمدي نژاد در دوران انتخابات خود را به واسطه ي مادرش سيد معرفي كرد؟
217- آيا داستان(علي گندابي)،(رسول ترك)،(قاسم جيگركي) كه در محرم نقل مي كنند حقيقت دارد؟ مزار اين افراد كجاست؟
218- آيا صحيح است كه در قم از مزار شهيدي گلاب بيرون مي آيد؟
219- چرا قبلا خدا به انسان ها علم به تعبير خواب مي داد مثل ابن سيرين دانيال نبي كه به آنها اين علم را داد اما الان خدا به كسي چنين عنايتي نمي كند با اينكه انسان هاي پاك هم زياد داريم؟
220- چرا پشت هر فتنه اي در تاريخ يك زن است؟ حضرت آدم را حوا فريب داد تا گندم بخورد ابن ملجم را قطام فريب داد تا امام علي را بكشد يك زن باعث شد تا پادشاه حضرت يحيي را سر ببرد يك زن شيخ صنعا را فريب داد تا كارش به آتش زدن قرآن بيفتد يك زن باعث شد حضرت حمزه شهيد شود ؟ جنگ جمل با تحريك يك زن انجام شد ؟ تمام فسادهايي كه در جامعه ي امروزي ما وجود دارد زنان باعث آن شده اند؟ در پشت پرده تاريخ جنايات بزرگ توسط مردان اما به تحريك و كارگرداني زنان انجام شده است در گذشته با اينكه به زنان زياد بها نمي دادند اين همه جنايت در تاريخ انجام داده اند واي به حال الان كه زنان را در راس امور قرار ميدهند آيا نبايد زنان را محدود به همان خانه داري و بچه داري كرد و شغل هاي استراتژيك از قبيل وزارت(وحيدي دستجردي) را از آنان گرفت تا ديگر بيش از اين انسان شرمنده تاريخ نشود

پرسش 1:
سوالات فرهنگيان و دانش آموزان 5
شرح : 201- مگر نمي گوييم خدا بر هر كاري تواناست( و الله كل شي قدير) آيا خدا مي تواند دو دو تا را پنج تا كند يا يك فيل را داخل يك تخم مرغ جا دهد؟
پاسخ:

در برداشت شما از قدرت اشکالي وجود دارد که موجب اين پرسش مي شود و آن تبيين دقيق حقيقت قدرت و امور مقدور است ؛ در واقع وقتي مي گوييم خداوند توانايي انجام هرکاري را دارد در اينجا به يقين توانايي خداوند مطلق است و واژه "هرکاري" شامل همه مصاديق ممکن در موضوع قدرت مي شود ، اما اين به معناي داخل دانستن کارهايي غير از موضوع اصلي قدرت نيست .
مثلا بر اساس مثالي که خود مطرح نموديد آيا مي شود به يک رياضي دان برجسته گفت: اگر رياضي داني قوي هستي، طوري محاسبه کن که 2+2بشود 5 ! آيا اگر بگويد: نمي توانم ، من قدرت اين كار را ندارم، صحيح است به او نسبت عدم توانايي بدهيم؟! مسلما خير، زيرا توانايي او در انجام همه محاسبات رياضي به معناي انجام کارهايي خارج از دائره ضوابط رياضي و به تعبير روشن تر امور ناممکن نيست ؛ به همين نسبت اين عمل از غير او نيز ساخته نيست زيرا ناتواني او در محدوديت قدرت او نبوده بلکه در ناممکن بودن موضوع پيشنهاد شده نهفته بود .
حال با توجه به اين مسئله در پاسخ سؤال از قدرت خدا در ابتدا مي گوييم :
قدرت يعنى «توانايي فاعل مختار براى کارى که ممکن است از او سر بزند» پس قدرت مربوط به فاعل است. فاعل به گونه اي است که فعلى را که ممکن است انجام شود، مى‏تواند انجام بدهد و مى‏تواند انجام ندهد، اما چيزي که قدرت به آن منتسب مي شود يا همان متعلق قدرت چيست؟
متعلق قدرت، کارى است که ذاتاً امکان تحقق داشته باشد و چيزى که ذاتش محال يا مستلزم محال باشد، مورد تعلق قدرت واقع نمى‏شود؛ زيرا مقدور نيست. پس اين که مى‏گوييم خداوند بر هر کارى تواناست و قدرت او مطلق است ، منظور اين نيست که بر چيزهايى که محال هستند نيز تواناست. زيرا آن ها کار ممکن نيستند تا قدرت به آن ها تعلق بگيرد.(1)
با اين توضيح روشن مي شود که فروض مختلف و پرسش هاي مشابهي که در اين زمينه مطرح مي شود همه و همه در زمره موضوعات ناممکن هستند نه در زمره امور ممکن و غير مقدور براي قادرهاي محدود ، مثلا ايجاد سنگي که خدا نتواند خودش آن را حرکت دهد يا داخل کردن يک فيل يا حتي همه عالم درون يک تخم مرغ ، ايجاد خدايي ديگر يا امکان نابود کردن خود توسط خدا و.... همه از اين قبيل هستند .
مثلا فرض فرض داخل کردن يک فيل درتخم مرغ محال است زيرا هميشه ظرف بايد بزرگ تر از مظروف باشد و اگر فيل و تخم مرغ هر دو در همين اندازه معين خود باشند ، امکان ندارد تخم مرغ ظرف فيل شود و اگر شود بايد ديگر تخم مرغ نباشد يا فيل ، فيل نباشد و اين يعني هم اين تخم ، تخم مرغ باشد و هم نباشد و آن فيل ، فيل باشد و نباشد که اجتماع نقيضين و محال است .
در نتيجه خداوند خالق است اما خالق امور ممکن و شدني و قدرت بر انجام هر خلق و فعلي دارد. اما در حوزه امور ممکن و شدني نه امور محال و ناممکن و عدم انجام امور ناممکن نقصي به دنبال نخواهد داشت.

پي‌نوشت‌ :
1. محمد سعيدي مهر ، آموزش کلام اسلامي، نشر طه، قم 1377ش، ج 1، ص 233- 234.

پرسش 2:
202- امام زادگاني كه با خواب ساخته مي شوند يعني كسي خواب مي بيند و به سبب خواب او قبري را تبديل به امام زاده مي كنند آيا اين امام زادگان اعتبار دارند؟
پاسخ:

خير، چنين امام زادگاني، اعتباري ندارند .
پرسش 3:
203- آيا سهميه اي كه براي فرزندان شهدا و ايثارگران براي ورود به دانشگاه در نظر گرفته مي شود ظلم به ديگران نيست به جاي اين كار بهتر نيست از نظر مالي آنها را تامين كنيد تا مردم هم راضي تر باشند؟
پاسخ:

اختصاص بعضي از سهميه‌ها مانند سهميه دانشگاه براي جانبازان و خانواده شهدا تبعيض نيست، زيرا تبعيض در جايي است که افراد با شرايط مساوي، سهم نا مساوي داده شود؛ در حالي که شرايط جانبازان و خانواده شهدا با افراد ديگر مساوي نيست.
در زماني که همة افراد به کارهاي خود مشغول بودند و دانش‌آموزان تحصيل مي‌کردند، آنان وقت خود را براي دفاع از کشور صرف کردند. برخي جان خود را از دست دادند. برخي عضوي از اعضاي بدن خود را از دست دادند. اين مسئله مطمئناً از امکانات آن ها کم کرده است، پس بايد به نوعي جبران شود. از طرف ديگر از نظام جمهوري حقي دارند. آنان با فداکاري، سهم عمده در حفظ نظام و تماميت ارضي کشور داشته‌اند.
اگر فداکاري جانبازان و رزمندگان نبود،‌ امروز شاهد اقتدار ملي و عظمت در عرصه‌هاي مختلف
نبوديم، بدين‌سان به پاس خدمات و فداکاري جانبازان، اختصاص برخي از سهميه‌ها، امر معقول و منطقي است.
يکي از وظايف دولت نيز حمايت همه جانبه از افراد آسيب‌پذير جامعه از جمله خانواده شهدا و جانبازان کشور مي‌باشد. برخي از خانواده هاي شهدا با از دست دادن سرپرست خانواده دچار مشكلات عديده گشته، برخي از جانبازان توان کار و فعاليت را ندارند و زندگي آنان تأمين نمي‌شود و سخت رنج مي‌برند. مشکلات و سختي‌ها به گونه‌اي است که خانواده آنان نيز رنج مي‌برند. برخي از فرزندان آنان از وضع زندگي خسته مي‌شوند و با مشکلات متعددي روبرو مي‌شوند.
اگر از فرزندان آنان حمايت شود و زندگي مناسب براي شان تهيه گردد، از رنج‌ها و نااميدي‌هاي آنان کاسته مي‌شود.
از سوي ديگر حمايت ازشهدا ، قهرمانان و جانبازان ريشة عقلاني و بين‌المللي دارد. امروزه در کشورهاي ديگر نيز از جانبازان و قهرمانان خود تجليل و در ابعاد گسترده از آنان حمايت مي‌کنند. از اين رو است که مجسمة بعضي از جانبازان و قهرمانان جنگ و انقلاب را در چهارراه‌ها نصب مي‌کنند. حمايت از جانبازان امري پسنديده و معقول مي‌باشد.
همچنين حمايت از جانبازان و خانواده شهدا سبب مي‌شود اگر در آينده خطرات کشور را تهديد کند،ديگران با اطمينان کامل به حمايت از نظام پرداخته و از کشور و نظام دفاع کنند.

پرسش 4:
204- در حديثي از امام صادق داريم كه ايشان فرمودند: (هركس به خاطر ثروت و زيبايي با زني ازدواج كند هر دو آنها را از دست خواهد داد ولي هر كس به خاطر تقوا با زني ازدواج كند خدا هردوي آنها را به او مي دهد) شخصي با دختري زشت به خاطر تقواي دختر ازدواج مي كند فرض كنيم خدا به واسطه لطف و كرم خود ثروت را به او مي دهد زيبايي و جمال را چگونه به او مي دهد آيا معجزه اي مي كند منظور امامصادق از اين حديث چيست؟
پاسخ:

حديث به شرح زير است :
عن الباقر عليه السّلام: حدّثني جابر بن عبد اللَّه أنّ النّبيّ (ص)قال: من تزوّج امرأة لمالها و كله اللَّه إليه، و من تزوّجها لجمالها رأى فيها ما يكره، و من تزوّجها لدينها جمع اللَّه له ذلك.(1)
امام باقر از رسول خدا روايت مي کند : کسي که با زني به خاطر مال او ازدواج کند، خدا او را با مالش وامي گذارد (و آن مال دردي از وي دوا نخواهد کرد و جز وزر و وبال براي او نخواهد بود) و کسي که با زني به خاطر زيبايي او ازدواج کند ، در (رفتار و شخصيت آن زن ) چيزي خواهد ديد که وي را ناخوشايند خواهد بود و کسي که با زني به خاطر دينش ازدواج کند، خدا زيبايي و مال را هم نصيب وي خواهد کرد.
ِعَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُكِلَ إِلَى ذَلِكَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِينِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ(2)
امام صادق فرمود: هر گاه کسي با زني به خاطر مال يا زيبايي اش ازدواج کند ، خدا او را به مال و زيبايي او وامي گذارد ( و اين مال و زيبايي براي او مفيد نخواهد بود)ولي اگر به خاطر دينش با او ازدواج کند ، خدا زيبايي و مال را هم به او خواهد داد.
در شرح و توضيح اين دو روايت ممکن است گفته شود:
زيبايي و جمال هم يک واقعيت خارجي است و هم يک تصور ذهني. بعضي افراد هستند که زيبايي آنها مورد اتفاق است و همه کس آنها را زيبا مي شمارد اما بعض چهره ها هستند که زيبايي آنها اتفاقي و مورد اجماع نيست و با توجه به سليقه هاي مختلف، متفاوت است. بسيار ديده ايم و ديده ايد افرادي که به نظر ما زيبا نيستند. اما معشوق همسر خود هستند و واقعا به او عشق مي ورزد و حاضر نيست او را با زيبا چهره ديگري عوض کند.
علاوه براي زيبا بودن فقط تناسب چهره و اندام کافي نيست. زيرا چه بسيار زيباهاي جسمي که به خاطر زشتي هاي اخلاقي و رفتاري اي که دارند ، اصلا مورد توجه نيستند. بلکه منفورند و چه بسيار افرادي که زيبايي جسمي و اندامي زيادي ندارند. اما زيبايي هاي روحي و اخلاقي و فکر و رفتاري آنها کاملا اين نقص را پوشانده و محبوب همگان ساخته است.
نکته سوم سنتي است که در آفرينش است که زيبارويان هرزه و بي قيد به زودي زيبايي خود را از دست مي دهند و زشت و کريه مي شوند. ولي با عفت و حيا و پوشيدگي زيبايي هم با گذشت زمان مي ماند و هم بيشتر مي شود. زيرا خود عفت و پوشش مناسب زيبايي آورند.
بنا بر اين شما وقتي با کسي به خاطر ايمان و حيا و عفتش ازدواج کردي ، اين ايمان و حيا و عفت او را محبوب شما مي گرداند و زشتي هاي جسمي اش براي شما کم اهميت شده و به چشم شما نمي آيد و چون محبوب شماست ، چشمتان فقط زيبايي هايش را مي بيند و او هم با حيا و عفت و پوشيدگي اش ، زيبايي اش را حفظ کرده و با گذر زمان و به قول معروف با جاافتادن، اين زيبايي ها بيشتر هم مي شود.
بنا بر اين معجزه خاصي رخ نمي دهد. بلکه معجزه هميشگي ايمان و تقوا و دينداري است که پيوسته اتفاق مي افتد و سنت تغيير ناپذير خداوند است.
البته منظور روايت اين نيست كه شما به ظاهر همسرتان اهميت ندهيد. بلكه مراد اين است كه تمام هم و غم شما زيبايي ظاهر نباشد. از اين رو ازدواج با دختري كه ظاهرش را نمي پسنديد اشتباه است.
پي نوشت ها:
1. شيخ طوسي، تهذيب‏الأحكام، تهران، اسلاميه، 1365 ش، ج 7، ص 39.
2. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1363 ش، ج 5، ص 333.