151- (دوتار – سنتور- ارگ- گيتار- ويالون و...) در مدارس براي سرود دانش آموزان چه حكمي دارد؟
152- آيا دست دادن معلم مرد با دانش آموزان دختر(چهارم و پنجم ابتدايي) گناه دارد؟
153- معلمان واقعه ي عاشورا را از قبيل سر بريدن امام حسين و... را چگونه براي كودكان تعريف كنند كه بر روحيه آنها تاثير بد نگذارد؟
154- آيا سيبي كه حضرت مريم خورد در آن اسپرم وجود داشت كه حضرت عيسي متولد شد يا از طريق ديگري اين اتفاق افتاد؟
155- آيا علي بلاغ (مكان مقدسي در خراسان شمالي) كه مي گويند امام رضا و امام علي در آنجا بوده اند حقيقت دارد يا خرافه است؟
156- كدام يك از موارد زير در مورد آيت الله بهجت صحيح است 1- طي الارض2- چشم برزخي3- موت اختياري
157- شهرداري تهران هر بچه اي كه به دنيا مي آيد يك حساب ده هزار توماني براي آن باز مي كند و دفترچه حساب آن را با پست به در خانه آنها مي فرستد مگر فقط تهراني ها آدمند چرا در شهرستان ها اين گونه نيست؟
158- چرا با اينكه مردم ما اين همه فقير دارد بايد به كشورهاي ديگر نظير سومالي كمك كنيم مگر نه اين است كه چراغي كه بر خانه رواست بر مسجد حرام است؟
159- آيا تيغ زدن موهاي زايد بدن(غير از صورت) نيز حرام است؟
160- آيا ژل زدن به مو مانع مسح مي شود؟
161- كساني كه مقلد آيت الله صانعي بودند اكنون كه ايشان مرجع نيستند آيا ديگر نمي توانند از توضيح المسايل ايشان استفاده كنند؟ مگر حوزه علميه خودش ايشان را مرجع نكرد مگر مردم مسخره اينها هستند؟
162- شما يك دختر 7 ساله را در نظر بگيريد خيلي معصوم و كوچك است چطور پيامبر با يك دختر 7 ساله(عايشه) ازدواج كرد؟
163- آيا بستن لوله توسط زنان يا مردان براي عدم بارداري صحيح است؟
164- آيا گوشت هاي يخ زده اي كه از خارج آورده مي شود ذبح شرعي شده اند؟ آيا ايران ماموراني براي ديدن ذبح آن در خارج دارد؟
165- ميگويند وقتي به باغي وارد مي شوي خوردن حلال است و بردن حرام است آيا اين حرف صحيح است؟
166- آيا درست است مي گويند سيدها در چهارشنبه اعصاب ندارند؟ چرا
168- آيا فال حافظ حقيقت دارد؟ فال قهوه چطور؟ فال كف دست چطور؟
169- آيا درخت مرخ(به زبان محلي اين منطقه) كه مردم براي حاجات خود به آن پارچه هاي سبز مي بندند تقدس خاصي دارد؟
170- اگر در گوش نوزاد اذان و اقامه نگوييم آيا مسلمان نمي شود؟
173- آيا اشتباهات داوري در فوتبال (اشتباهات غير عمدي) جز گناهان او محسوب مي شود؟
174- چرا فوتبال مردان در تلوزيون پخش مي شوند و زنان هم به آن نگاه مي كنند اما فوتبال زنان را نشان نمي دهند تا مردان نگاه كنند؟ مگر نگاه كردن زنان به بدن مردان گناه نيست؟
175- آيا شيربها در زمان پيامبر بوده است؟ حديثي در اين مورد وجود دارد؟ حكم زني كه اين پول را مي گيرد چيست؟
177- وقتي روزنامه مي خوانيم حرف هايي در مورد بعضي از افراد گفته شده كه ممكن است صحيح نباشد آيا خواندن اين مطالب در حكم استماع غيبت است؟ و گناه دارد؟
178- آيا برداشتن ناخن در شب بد است؟ جارو كردن خانه در شب چطور؟ چرا
179- آيا هنگام هجرت پيامبر به مدينه ابوبكر يار غار او بود يا شخص ديگري بود؟
180- زير ميزي كه دكترها مي گيرند چه حكمي دارد؟ آيا كسي كه زير ميزي هم مي دهد(اگر چاره اي نداشته باشد) گناه كرده است؟
181- آيا تزريق سرم و آمپول روزه را باطل مي كند؟
182- من تا به حال فكر مي كردم شستن دو دست جز وضو است و براي همين هنگام شستن دو دست از آرنج تا قوزك مچ دستم را مي شستم(چون دو دست را اول شسته بودم) آيا نمازهاي من كه با وضوي اشتباه خواندهام باطل است؟
183- اگر در وضو اشتباه كني آيا بايد دستهايت را خشك كني و دوباره وضو بگيري يا با دستهاي خيس هم مي شود؟
184- آيا مخاطب مقام معظم رهبري از گفتن(اين عمار) فقط خواص هستند يا مردم نيز شامل آن مي شوند؟
185- چرا پيامبر از ازدواج سياه پوست با سفيد پوست نهي كرده است؟
186- جنس فرشتگان از چيست نور هستند مثل ما جسم هستند؟ جبرييل چه شكلي بود؟ درست است وقتي پيامبر به آسمان هفتم رسيد حضرت علي (ع) را در آنجا ديد؟
187- آيا سخن امام صادق در مورد نسب عمر بن خطاب صحيح است؟
188- بعد از خديجه كدام يك از همسران پيامبر از نظر تقوا بعد از خديجه قرار مي گيرد؟ بي تقواترين آنها كدام است؟
189- آيا لطيفه هايي كه آقاي ماهي صفت از اقوام ايراني تعريف مي كند( با اينكه خودش مي گويد از اين اقوام اجازه دارد) باز هم گناه دارد؟
190- گوش كردن به آهنگ هاي غمگين كه گاهي اوقات اشك انسان را جاري مي كند چه حكمي دارد(جز حالت غم هيچ حالتي هم در انسان به وجود نمي آورد؟
191- مجرد ماندن بهتر است يا زير بار مهريه سنگين رفتن؟ الان وقتي مي گويي به نيت چهارده معصوم 14 سكه مهريه شود طرف دختر مي گويد به نيت هر معصوم صد سكه مهر مي كنيم تا ارزش آنها نيز بالا تر رود؟
192- گرفتن كادو هايي كه دانش آموزان براي روز معلم مي دهند چه حكمي دارد؟ گرفتن كادويي كه مدير از سرانه مدرسه براي معلم مي خرد چه حكمي دارد؟
193- آيا خانه ي عفاف وجود دارد؟ آيا اين خانه باعث كسر شان زنان نيست؟ اين مكان مثل مغازه اي مي شود كه مردان در آن ارضاي جنسي مي شوند؟ پس حقوق زنان كجاست؟
194- طرح جديد حفظ قرآن كه توسط دفتر مقام معظم رهبري برگزار شده است باعث شده كه معلمان براي حفظ قرآن دانش آموزان را تحت فشار قرار دهند و تنبيه كنند(براي گرفتن تشويقي) آيا نبايد آموزش و پرورش و دفتر آقا براي اين مورد كاري انجام بدهد؟
195- زير ابرو برداشتن مردان و كارهايي از اين قبيل چه حكمي دارد؟ آيا رنگ كردن مو مانع مسح است؟
196- آيا در بهشت و قيامت هم براي انسان ها امكان انجام گناه و صواب وجود دارد؟
197- ارفاق نمره به دانش آموز صحيح است؟ خدا را چگونه مي توان براي دانش آموز و كودك تشريح كرد؟
198- سرنوشت جعده بعد از مسموم كردن امام حسن چه شد؟ چرا او را قصاص نكردند؟ چرا امام حسن(ع) با جعده ازدواج كرد؟
199- آيا در قرآن وقوع انقلاب اسلامي ايران پيش بيني شده است؟ و آيه اي وجود دارد كه به اين امر اشاره كند؟
200- آيا چشم زخم واقعيت دارد؟ آيا آيه (و ان ايكا الذين كفرو) آيه نظر و چشم زخم است؟

پرسش 1:
سوالات فرهنگيان و دانش آموزان 4
شرح 153- معلمان واقعه ي عاشورا را از قبيل سر بريدن امام حسين و... را چگونه براي كودكان تعريف كنند كه بر روحيه آنها تاثير بد نگذارد؟
پاسخ:

از آن جا كه بچه ها انسان هاي عاطفي هستند و زود تحت تاثير قرار مي گيرند، بايسته است تاريخ كربلا به گونه اي بيان شود كه برآنان تاثير منفي نداشته باشد، براين اساس مي توان تاريخ كربلا را با توجه دو نكته زير بيان كرد:
1. بهتر است وقايع كربلا درقالب قصه، شعر، و نقاشي بيان گردد
2. از بيان جزييات برخي وقايع كربلا پرهيز شود، يعني اينكه لازم نيست جزييات حوادثي كربلا، مانند چگونگي اصابت تير بر گلوي علي اصغر وچگونگي سربريدن امام حسين (ع) ذكر شود، در اين گونه موارد مي توان اين گونه سخن گفت: آري د شمنان، امام حسين (ع) و طفل خوردسال وي را مظلومان به شهادت رساندند. دشمنان چقدر جنايت كار بودند كه - حتي- بر بدن امام اسب دواندند و بر طفل خورد سال امام نيز رحم ننمودند.
دراين باره به كتاب حسين آيت شگفت، محمد رضا سنگري ، مراجعه نماييد.

پرسش 2:
آيا سيبي كه حضرت مريم خورد در آن اسپرم وجود داشت كه حضرت عيسي متولد شد يا از طريق ديگري اين اتفاق افتاد؟
پاسخ:

در قرآن چند جا از باردار شدن حضرت مريم سخن به ميان آمده و در هيچ کدام صحبت از سيب و ... نبوده، بلکه به امر خدا حضرت جبرئيل که ملک مقرب و ايجاد کننده از جانب خداست، بر مريم ظاهر شد و او را بشارت فرزند داد و در مريم دميده شد (مانندن دميدن روخ در کالبد خاکي حضرت آدم) و نطفه عيسي (ع) در رحم مريم مستقر شد از اين رو چون ايجاد حضرت عيسي مانند حضرت آدم ابتدايي و بدون وساطت پدر بوده، خدا آن دو را از يک سنح ايجاد شمرده است:
إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (1)
مَثَل عيسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد. (بنا بر اين، ولادت مسيح بدون پدر، هرگز دليل بر الوهيّت او نيست.)
فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا قالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيًّا قالَتْ أَنَّى يَكُونُ لي‏ غُلامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني‏ بَشَرٌ وَ لَمْ أَكُ بَغِيًّا قالَ كَذلِكِ قالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِنَّا وَ كانَ أَمْراً مَقْضِيًّا فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا (2)
او (سخت ترسيد و) گفت: «من از شرّ تو، به خداى رحمان پناه مى‏برم اگر پرهيزگارى! گفت: «من فرستاده پروردگار توام (آمده‏ام) تا پسر پاكيزه‏اى به تو ببخشم!» گفت: «چگونه ممكن است فرزندى براى من باشد؟! در حالى كه تا كنون انسانى با من تماس نداشته، و زن آلوده‏اى هم نبوده‏ام!» گفت: «مطلب همين است! پروردگارت فرموده: اين كار بر من آسان است! (ما او را مى‏آفرينيم، تا قدرت خويش را آشكار سازيم) و او را براى مردم نشانه‏اى قرار دهيم و رحمتى باشد از سوى ما! و اين امرى است پايان يافته (و جاى گفتگو ندارد)!» سرانجام (مريم) به او باردار شد و او را به نقطه دور دستى برد (و خلوت گزيد)
وَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمينَ (3)
و به ياد آور زنى را كه دامان خود را پاك نگه داشت و ما از روح خود در او دميديم و او و فرزندش [مسيح‏] را نشانه بزرگى براى جهانيان قرار داديم!
شايد شما جريان حضرت زهرا را با حضرت مريم اشتباهي گرفته باشيد. در مورد جريان حضرت زهرا در روايتي از رسول خدا آمده که حضرت جبرئيل سيبي بهشتي براي ايشان آورد و رسول خدا آن را خوردند و آن سيب بهشتي در وجود او تبديل به نطفه حضرت زهرا شد بدين صورت خمير مايه و ماده وجودي حضرت زهرا بهشتي بود. (4)
پي نوشت ها:
1. آل عمران (3) آيه 59.
2. مريم (19) آيه 18-22.
3. انبياء (21) آيه 91.
4. مجلسي، بحارالانوار، بيروت، الوفا، 1403 ق، ج 43، ص 4 ؛ در روايت ديگر دارد که در شب معراج حضرت از رطب بهشت خورد و به در وجودش به نطفه زهرا تبديل شد. (همان)
پرسش 3:
155- آيا علي بلاغ (مكان مقدسي در خراسان شمالي) كه مي گويند امام رضا و امام علي در آنجا بوده اند حقيقت دارد يا خرافه است؟
پاسخ:

چنين مطلبي در منابع معتبر نيامده و نمي توان آن را پذيرفت .