فردی در یک جلسه ی دینی به نحوه ی گفتن ذکر حضرت زهرا سلام الله علیها از جمعیت ایراد گرفت ؛ ایشان مدعی بود که طبق روایات ( منبع را ذکر نکردند ) بایستی بلافاصله بعد دادن سلام نماز ؛ بدون اینکه ذکر دیگری را بگوییم و از حالت نماز خارج شویم ؛ بلافاصله مشغول گفتن ذکر تسبیحات آن حضرت شویم تا در نامه ی اعمال ما بابت هر رکعت نماز ؛ معادل 10000 رکعت نماز ؛ ثواب برای ما بنویسند .... آیا این درست است و باید همینطوری باشد ؟ و در غیر این صورت ؛ مثلاً بعد از سلام نماز بدون اینکه از حالت نماز خارج شویم ؛ اول سه تا استغفرالله بگوییم و بعد آیت الکرسی را بخوانیم و بعد تسبیحات را بگوییم ؛ آیا اینطوری هم همان ثواب را می بریم و یا باید حتماً بلافاصله بعد از سلام نماز ذکر آن حضرت را بگوییم ؛ لطفاً منبع آن را هم ذکر نمایید ... متشکرم

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

این تسبیح از عبادات ارزشمندی است که رسول خدا(ص) به امر خدا به دخترش تعلیم و هدیه داد و در همه حال ارزشمند است و آثار مادی و معنوی فراوانی دارد.
و یکی از مهم ترین تعقیباتی که بعد از هر نماز مستحب است و فضیلت و ثواب بسیار دارد، تسبيح حضرت زهراء (س) است؛ به اين ترتيب كه 34 مرتبه «اللَّهُ اكْبَرُ»، سپس 33 مرتبه «الْحَمْدُ لِلَّهِ» و بعد 33 مرتبه «سُبْحانَ اللَّهِ» بگويد. مستحب است، نمازگزار پیش از آن ‏كه از جاى خود حركت كند و وضوى او باطل شود، رو به قبله تسبیحات را بگوید. (1)
البته در مواقع و حالات زیادی بر ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س)سفارش شده است و فقط به بعد از نماز اختصاص داده نشده است که در ذیل چند نمونه از آن احادیث را برای شما ذکر می کنیم.
اما نکته مهمی وجود دارد که اگر قرار است طبق حدیث بعد از هر نماز این ذکر گفته شود و به تمام فضایل و ثواب آن به طور کامل برسید، این ذکر مقدم بر تمام اذکار مستحبه دیگر است و افضل و برتر از هزار رکعت نماز است.
شاید آن گوینده نخواسته بگوید که این مقدمات در احادیث وارد شده است و امامان گفته اند این چنین باید گفت. بلکه چون این تسبیحات دارای ثواب فراوانی است و روحیه معنوی خاصی به انسان در دنیا و آخرت می بخشد بهتر این است که این آمادگی ذکر تسبیح با صلوات و آیه الکرسی شروع شود.
البته در روايت حضرت كه فرمود از هزار ركعت نماز در هر روز بهتر است اشاره نشده كه بايد بلافاصله بعد از سلام نماز باشد.
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ (ع) فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ (2)
توصيه به اين ذكر :
1- بعد از هر نماز :
- عن أبي عبد الله(ع): من سبح الله في دبر الفريضة قبل أن يثني رجليه تسبيح فاطمة، و أتبعها ب «لا إله إلا الله» مرة واحدة، غفر له‏ (3) هر کس عقب هر نماز واجب قبل از آن که پایش حرکت دهد این تسبیح را گفته و بعد از آن یک بار "لا اله الاّ الله " بگوید ، آمرزیده می شود.
2- به هنگام خواب :
- من بات على تسبيح فاطمة(س) كان من الذاكرين الله كثيرا. (4) هر كه به هنگام خواب تسبيح حضرت فاطمه (س) را به جاى آورد از كسانى محسوب مى‏شود كه خداوند را ذكر كثير گفته‏اند.
3- در هر حالت :
-راوی می گوید امام صادق (ع) فرمود: چرا تسبيح حضرت زهرا (س) را نمى‏خوانى؟ آن مرد پرسيد: تسبيح زهرا (س)چيست؟
امام (ع) فرمود: سى و چهار مرتبه الله اكبر، سى و سه مرتبه الحمد للَّه، و سى و سه مرتبه سبحان اللَّه مى‏گويى كه مجموعا صد مرتبه مى‏باشد.
راوى گفته: پس از مدّتى كه اين كار را انجام دادم، سنگينى شنواييم از بين رفت و بهبود يافتم. (4)
پی نوشت :
1. رساله توضيح المسائل مراجع 13 گانه، مسئله 1001.
2. كليني، الكافي اسلاميه، تهران ج 3، ص 343
3. برقی، محاسن ، تهران، اسلامیه، 1330 ش ، ج 1، ص 36.
4. محمد روحانی علی آبادی، زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ، تهران، مهام، 1379 ش، ص 1012.
5. همان، ص 1012.