اسلام به عنوان کاملترین دین آسمانی، برای بهداشت و سلامت روانى افراد اهمیت زیادى داده است. لذا در تمام احکام و قوانین خود از جمله، لزوم پوشش و حفظ عفّت فردى و عمومی، به نقش آن‏ها در روح و روان افراد توجه کرده و بهترین نسخه را براى سلامتى و سعادت جوامع بشرى ارائه داده است.
حال اصل آرایش کردن تنها در ایامی خاص برای زنی که شوهرش فوت کرده، و برای محرم در حج، حرام است(1) و در هیچ مورد دیگر اصل آرایش برای زن حرام نیست؛ آنچه حرام است ارائه زینت به نامحرم و تبرج است نه اصل آرایش، آن چنانکه خداوند در قرآن می فرماید"... لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولی ..."(2) همچون دوران جاهليّت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد."
اما حرمت تبرج در چنین مواردی بدان دلیل است که زنان به عنوان نیمى از پیکره جامعه نقش بسیار مهمى در ایجاد و گسترش عفّت، پاک‏دامنى و اخلاق دارند، اسلام همواره به زنان دستور می دهد برای حفظ این عفت و...در جامعه از هر گونه آرایش و خود نمایی برای مرد نامحرم خوداری کنند لذا در اسلام حجاب و عدم تبرج برای نامحرم از یک امر مهم و اساسی نشات گرفته که بر اساس آن علاوه بر استفاده صحیح از زیبایی ها، انواع التذاذهای جنسی، به محیط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص یابد.
این امر زمانی میسر است که از طرفی حس تبرج زن در حد طبیعی ارضاء و از طرفی دیگر هر گونه مسیر برای سوء استفاده احتمالی از جانب دیگران بسته شود و از آنجا که آرایش زن برای نامحرم، مرد را از حالت طبیعی خارج کرده و مسیر احتمالی سوء استفاده را فراهم می آورد،اسلام به شدت از آن نهی کرده است.
مسلماً هیچ زنی نمی پذیرد شوهر وی در خیابان با مشاهده انوع و اقسام زنان آرایش کرده و میل به آنها ، آرامش خود را از دست داده و در نتیجه به همسرش دلسرد شود یا به انحرافات گوناگون بیفتد و یا در صورت غیرت و ایمان دینی و...مجبور باشد در نهایت به شدت خود را کنترل کرده و از نگاه به چنین زنانی پرهیز نماید و طبیعی است پیشگیری از چنین اموری به هر حال بهتر از درمان آن است .
بنابراین اگر چه حضور زنان را در اجتماع و در برخی موارد کنار مردان نامحرم، امری لازم و مفید می دانیم اما معتقدیم این امر زمانی به هدف مطلوب خود می رسد که در چهار چوب صحیح و منطقی صورت گیرد.
در نتیجه اصل آرایش، نه تنها جزء در موارد خاص حرام نبوده، بلکه حتی در برخی از موارد مانند آرایش زن برای شوهر و یا زن در مجالس زنانه در صورت عدم مفسده، مستحب است. آن چنانکه روایتی از رسول اکرم (ص) درباره زنان نقل شده است که فرمود"طَوِّلْنَ أَظَافِيرَكُنَّ فَإِنَّهُ أَزْيَنُ لَكُن‏"(3) ناخنهاتان را دراز كنيد كه زيباتر است برایتان‏"
پی نوشت ها:
1. امام خمینی، مناسک حج، چ مشعر، 1375 ه ش، ص 142،بحث محرمات حج.
2. احزاب (33)آیه 33 .
3. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، چ اسلامیه، تهران، بی تا، ج 73 ص 125.