با سلام
من مدتی بعضی از ذکرها را بصورت روزانه و با تکرار می گفتم ، تا اینکه در جایی دیدم که بعضی از ذکرها دارای عوارض می باشند ، حقیقتا ترسیدم و قطع کردم
آیا واقعا گفتن ذکر یا بعضی ذکرها برای آدمهای عادی دارای عوارض می باشد ؟
مثلا اذکار زیر
- لا حول ولا قوه الا بالله
- لا اله الا الله
- لا اله الا الله انت سبحانک انی کنت من الظالمین
- صلوات
- یا رحیم
- حسبنالله و نعم الوکیل
- افوض امری الی الله ان الله بصیربالعباد
- لا اله الا الله الملک الحق المبین
- ماشاء الله لا حول ولا قوه الا بالله

اگر پاسخ مثبت است ، از کجا باید بدانیم که کدام ذکر را بگوییم و کدام ذکر را نگوییم و به چه تعداد . یا اصلا ذکر بگوییم یا نگوییم ؟
یا اگر دارای عوارض می باشد ، چرا بعضی از اذکار را معصومین توصیه کرده اند ؟
یا چه ذکری برای افراد عامی و عادی مناسب است که فاقد عوارض بوده و دارای فوائد دنیوی و اخروی باشد
لطفا توضیح بفرمائید
با تشکر و احترام

برادر گرامی! ذکر به دو گروه تقسیم می شود:
1. اذکار خاص
برای گفتن اذکار خاص که دارای عدد و وقت مشخص می باشد، باید از استاد اهل فن و راه پیموده اجازه گرفت. علتش این است که:
أ-با گفتن این اذکار حالاتی برای انسان پیش می آید که باید این حال به استاد عرضه شود تا انسان را از آن حال عبور دهد و مانع توقف شاگرد و بروز مشکل نشود.
ب-چون این اذکار جنبۀ داروی خاص دارند، با توجه به روحیات و نیاز و نقص شاگرد تجویز می شود.از تجویز خود سرانه باید پرهیز نمود تا گرفتار عواقب آن نشود.
ج-معمولاً اذکاری که در کتب بیان شده،کامل نیست. نویسنده تمام شرایط را بیان نمی کند. گفتن آن مطابق کتاب، به جای سود، زیان آور خواهد بود.
د- بعضی اذکار اثر خود را به صورت فقر یا بیماری یا مشکل در زندگی و یا از دست دادن عزیزی نشان می دهد که ما توان تحمل آن را نداریم. چه بسا باعث از دست دادن ایمان کم ما هم بشود.
ه-چه بسا ما سرخود ذکری را شروع کنیم و وسط راه بنا به عللی(کار مهم،مسافرت، پشیمان شدن از ذکر و...)ذکر قطع شود که همین عامل ضربه و ضرر برای ما باشد.
و-ممکن است انسان در اثر این اذکار به افراط و تفریط و انحراف کشیده شود. از ادامه راه باز ایستد. بسیاری از ماندگان راه،آن هایی هستند که در دام افراط و تفریط افتاده اند.
2. اذکار عمومی
این ذکرها جنبۀ داروی عمومی دارند و گفتن آن بدون تجویز استاد جایز و اثر بخش است.
معمولاً ذکرهایی که از اهل بیت (ع) در کتاب هایی مثل مفاتیح الجنان و ثواب الأعمال شیخ صدوق وارد شده، و اذکار ایام هفته، گفتنش ایرادی ندارد. اما از ذکر هایی که از علما و عرفا نقل شده با عدد خاص، باید پرهیز کنید.
برای توضیح بیشتر با بخش تلفنی (09640) تماس بگیرید.