باسلام و خداقوت. سوالی داشتم درخصوص حجاب داشتن خانمه های درهنگام نماز درحالیکه خداوند رعایت نمود باتوجه به اینکه خداوند به تمام مخلوقات خود محرم است چرا بایستی درهنگام نماز حجاب رارعایت نمود؟ باتشکر

طبق نظر مراجع تقلید که برگرفته از منابع دینی است، زن باید در موقع نماز ، تمام بدن حتّى سر و موی خود را بپوشاند. (1) در مورد فلسفه این دستور ، در روایات، به دلیل و روایت خاصی که حکمت آن را بیان کند برخورد نکرده ایم، در حالی که اصل وجوب پوشش زنان در آن ها بیان شده است و فقها هم بر همان اساس بر لزوم این امر فتوا داده اند . در عین حال که می­دانیم و اطمینان داریم احکام دین اسلام بر اساس مصالح واقعی است که خداوند عالَم به تمام اسرار آن­ها آگاهی داشته ، بر بندگان مقرر و معین کرده تا به مصالح واقعی احکام دست یافته و به سعادت و کمال برسند.
همچنین به عنوان یک حکمت عام در احکام دین اسلام می­دانیم که مقررات الهی سنجشی برای میزان تعبد و تسلیم انسان در مقابل پروردگار است که چقدر اهمیت و ارزش به رضای الهی می­نهد. اگر خواسته دل بر خلاف رضای الهی باشد، چگونه عمل خواهد کرد و میزان تعبد و تسلیم او در مقابل آفریدگار جهان و عالِم به تمام اسرار هستی چگونه خواهد بود.
در هر صورت مسلم است حکمت پوشش بدن و رعایت حجاب اسلامی بر زن در حال نماز، پنهان کردن و مستور نمودن خود از خدا نیست؛ زیرا چیزی از علم خدا پنهان نیست . خداوند بر همه چیز در همه حالات آگاه است. لکن حکمت های دیگری در کار است که ممکن است موارد زیر نیز از حکمت های حجاب در هنگام نماز باشد :
رعایت ادب:
یکی از حکمت های این حکم رعایت ادب است، یعنی همان گونه که رعایت پوشش زن در برابر دیگران و در محافل رسمی حتی در برابر والدین نوعی حفظ حرمت محسوب می شد ؛ نماز خواندن با پوشش لازم و کامل هم نوعی حفظ حرمت به ارتباط با خداوند یا به جایگاه نماز به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. این مسئله در ادیان دیگر هم در هنگام عبادت وجود داشته و حفظ حجاب برای زنان بخصوص در وقت عبادت دارای اهمیت ویژه بوده است (2) .
حضور قلب :
حکمت دیگر این است که رعایت حجاب و آداب دیگر در نماز مانند پاک بودن بدن و لباس در تحصیل حضور قلب مؤثر است . رعایت این برنامه ها موجب توجه به قرار گرفتن در محضر خداوند بوده و شخص را از حال غیبت از محضر حق به حال حضور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند . پرده ها و حجاب هایی را که میان بنده و خدا ایجاد شده است کنار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند.
در دین اسلام برای نماز و ایستادن در مقابل پروردگار و راز و نیاز با او، آداب و احکامی قرار داده شده تا انسان آمادگی لازم برای حضور در مقابل پروردگار را پیدا کند. مانند طهارت، رعایت قبله .
حجاب نیز یکی از آداب لازم برای نماز است که با رعایت و توجه به حجاب آمادگی لازم برای نماز خواندن را پیدا نماید.
پی بردن به ارزش و اهمیت حجاب:
حکمت دیگری که برای پوشش در هنگام نماز می تواند مد نظر قرار گیرد ، تأکید در موضوع پوشش و حجاب بانوان است، و این که حجاب و پوشیده بودن بدن زن در شرایط خاص پسندیده و محبوب خدا است . این حکم به زنان مسلمان می فهماند که حجاب مطلوب خداوند است به گونه ای که حتی در نماز از زن مسلمان خواسته با حفظ حجاب با خداوند سخن گوید. چون او بنده اش را این گونه می پسندد . چه بسا این دستور تمرینی باشد برای حفظ حجاب .

پی‌نوشت‌ها:
1 . توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 789.
2. تاریخ تمدن ویل دورانت ، ج 9، ص 242، به نقل از مجله پیام زن، ش 20، ص 80 - 83.