با سلام
1.خواهش می کنم بفرمایید که از مراجع فعلی چه کسانی مانند مرحوم آیت الله بهجت-رضوان الله تعالی علیه- اجازه عدول از یک مجتهد به مجتهد دیگر را می دهند وقتی که یقین به اعلم بودن مجتهدی پیدا نشود؟ 2.اگر من در جایی که مرجع تقلیدم احتیاط واجب کرده اند به حکم آیت الله سیستانی عمل کرده باشم و بعد متوجه شوم که مرجع دیگری مثلا آیت الله خامنه ای یا آیت الله مظاهری حکم ساده تری دارند که قبلا حکم ایشان را نمی دانسته ام و بخواهم از آن مرجع تقلید کنم آیا این عدول محسوب می شود؟ در حالی که وقتی طبق نظر آیت الله سیستانی عمل کرده ام هم در واقع کاری متناقض با نظر مرجعی که ترجیح می دهم از ایشان تقلید کنم(در همان مساله خاصی که مرجع تقلیدم احتیاط کرده اند)انجام نداده ام و فقط بنا را بر نجاست چیزی گذاشته ام که طبق نظر بعضی دیگر بزرگوران پاک است.

پرسش: عدول
شرح : با سلام 1.خواهش می کنم بفرمایید که از مراجع فعلی چه کسانی مانند مرحوم آیت الله بهجت-رضوان الله تعالی علیه- اجازه عدول از یک مجتهد به مجتهد دیگر را می دهند وقتی که یقین به اعلم بودن مجتهدی پیدا نشود؟
پاسخ:
اگر منظور شما رجوع و عدول از مرجع مساوی به مرجع مساوی دیگر است باید بگوییم که از میان مراجع زنده آیت الله سیستانی اجازه می دهند که در صورت تساوی بین دو مرجع از نظر علم و تقوا ، مقلد ، از هر کدام که خواست تقلید کند البته اگر مسئله از قبیل علم اجمالی نباشد مانند قصر و تمام خواندن در نماز که در این صورت رجوع جایز نیست.(1)
علم اجمالی یعنی اینکه اگر وظیفه انسان تمام باشد شکسته خواندن باطل است و اگر وظیفه انسان شکسته باشد تمام خواندن نماز باطل است،بخلاف جایی که در هر دو صورت، عمل باطل نباشد که در آن جا ، رجوع جایز است.
پی نوشت :
1. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل ،م 8.

پرسش: اگر من در جایی که مرجع تقلیدم احتیاط واجب کرده اند به حکم آیت الله سیستانی عمل کرده باشم و بعد متوجه شوم که مرجع دیگری مثلا آیت الله خامنه ای یا آیت الله مظاهری حکم ساده تری دارند که قبلا حکم ایشان را نمی دانسته ام و بخواهم از آن مرجع تقلید کنم آیا این عدول محسوب می شود؟ در حالی که وقتی طبق نظر آیت الله سیستانی عمل کرده ام هم در واقع کاری متناقض با نظر مرجعی که ترجیح می دهم از ایشان تقلید کنم(در همان مساله خاصی که مرجع تقلیدم احتیاط کرده اند)انجام نداده ام و فقط بنا را بر نجاست چیزی گذاشته ام که طبق نظر بعضی دیگر بزرگوران پاک است.
پاسخ:

در احتیاط واجب انسان یا باید به احتیاط واجب مرجع خود عمل کند و یا به مرجعی مراجعه کند که در آن مسئله فتوا دارد و از نظر علمی در رتبه دوم نسبت به مرجع خود قرار دارد.(1)
بنابراین در احتیاط واجب به هر مرجعی نمی شود رجوع کرد.
بله اگر به نظر مکلف همه مراجع مساوی باشند می شود به هر مرجعی مراجعه کرد و اگر انسان در احتیاط واجب، مدتی به یک مرجع رجوع کرده باشد می تواند مرجع خود را عوض کند و به مرجع دیگری رجوع کند.
پی نوشت :
1. آیت الله مکارم، استفتائات، ج 2، س 2 .