گفته می شود اگر در این دنیا مستجاب نشود خداوند در دنیای دیگر عطا می فرماید.شاید یکی در این دنیا برای به دست اوردن کار و شغل دعا کرد و مستجاب نشد.کار در دنیای دیگر که معنی ندارد به چه درد فرد می خورد؟میگوییم خیر ما در ان نبوده .خوب خدا خیر ما را در ان بگذارد و مستجاب کند.گفته می شود زیاد بخواهید اما هر چه می خواهیم مستجاب نمی شود و حتی در بعضی افراد به گناه و نا امیدی می انجامد.می گوییم خدا می خواهد امتحانمان کند خوب ما اعتراف می کنیم خدایا ضعیف و کم صبریم.حتمأ باید خون دل بخوریم تا دعا مستجاب شود؟من که تمام ذکرها را انجام دادم.تمام دعاها را خواندم.نماز هم می خوانم.در حق کسی بدی نمی کنم و به دستورات خدا عمل می کنم.این چه رفاقتی است خدا دارد.یعنی اگر از خود من کسی این همه درخواست کند اگر بتوانم انجام میدهم حتی اگر دشمنم باشد.چرا خدای بزرگ و بخشنده اجابت نمی کند؟شما را به خدا اگر می توانید مرا از این سردرگمی نجات دهید چونکه دارم از دعا نا امید میشوم.مطمین باشید پاسخ درست و قانع کننده به سوال بنده در حد کمک به مسلمان شدن یک فرد غیر مسلمان است.چون کم اوردم

از نوشتۀ شما به یاد داستانی افتادم که مولوی در مثنوی بیان می کند :
آن يكى اللَّه مى‏گفتى شبى ‏تا كه شيرين مى‏شد از ذكرش لبى‏
گفت شيطان آخر اى بسيار گو اين همه اللَّه را لبيك كو
مى‏نيايد يك جواب از پيش تخت ‏چند اللَّه مى‏زنى با روى سخت‏
او شكسته دل شد و بنهاد سر ديد در خواب او خضر را در خضر
گفت هين از ذكر چون وامانده‏اى ‏چون پشيمانى از آن كش خوانده‏اى‏
گفت لبيكم نمى‏آيد جواب‏ ز آن همى‏ترسم كه باشم رد باب‏
گفت آن اللَّه تو لبيك ماست ‏و آن نياز و درد و سوزت پيك ماست‏
حيله‏ها و چاره جويي هاى تو جذب ما بود و گشاد اين پاى تو
ترس و عشق تو كمند لطف ماست ‏زير هر يا رب تو لبيك هاست‏
آن گونه که از آیات و روایات فهمیده می شود،جایگاه دعا در عبادات جایگاه ویژه ای است. خداوند متعال به دعا کردن امر می کند.دعا کردن را به عنوان یک عبادت معرفی می نماید. بعد از تشویق به دعا، کسانی را که اهل دعا نیستند، مورد سرزنش قرار می دهد: «قال ربکم ادعونی استجب لکم، ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین؛(1) خدای شما می فرماید: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را؛ کسانی که از عبادت من (دعا کردن) سرپیچی می کنند، به زودی داخل آتش عذاب خواهند شد.
دعا کردن مطلوب و باعث قرب انسان می شود، چه مطلوب محقق بشود ،چه نشود. رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند: رحم الله عبدا" طلب من الله عز و جل حاجه فالح فی الدعاء, استجیب له او لم یستجب له ;
خدا بیامرزد بنده ای را که از خدا حاجتی را طلب کند، پس در دعا کردن پافشاری کند, چه (دعایش ) استجابت بشود و چه نشود. (2) به قدری اصل دعا کردن خوب و مطلوب است که رسول اکرم (ص)می فرمایند: ترک الدعاء معصیه ; ترک دعا معصیت است.(3)
آیات قرآن صراحتاً اجابت دعا را حتمی می داند و شکی در آن نیست اما بین اجابت دعا و تحقق مطلوب باید فرق قائل شد، زیرا اجابت دعا این است که به یارب یارب من جواب لبیک بیاید؛ یعنی هر وقت یا الله بگویم، از طرف خدا لبیک و ندای عبدی-بندۀ من- بیاید . این امر قطعی است و شکی در آن نیست؛ اما تحقق مطلوب من ممکن است بشود و ممکن هم است نشود،حال اگر نشود ،باید دید علت چیست؟
خیلی مسائل دخیل است، از جمله:
گناه ، به کار نگرفتن عوامل طبیعی، غفلت دل، ترک امر به معروف و نهی از منکر ، لقمۀ حرام ، بی‌اعتنایی به نماز، اسباب لهو و لعب و شراب در خانه نگاه داشتن ، ریا کاری ، مصلحت نبودن و... که همۀ این موارد در روایات بیان شده است.
در خصوص مشکل تان توصیه ای خدمتتان عرض می کنیم:
امير المومنين عليه السلام مي فرمايد:«الدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلَا تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِر؛
روزگار دو روز است ،روزى به سود تو مي باشد و روزى به زيانت، اگر به سود تو بود، خوشحالى نكن، و اگر به زيانت بود، شكيبائى داشته باش‏.(4)
براي شما روزگار چنین شده كه به نفع تان نيست، بايد صبر كنيد تا گشايشي حاصل شود كه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا»(5)؛آرى، با دشوارى، آسانى است. اما بدانید کلید وسعت رزق و روزی ،خوش اخلاقی و مدارا کردن با دیگران به ویژه خانواده و صله رحم است .
در عين حال بيكار نباشيد .به مراکز کاریابی رجوع نمایید و دنبال رزق و روزي خود باشيد. هر روز به اميد كسب روزي از منزل بيرون برويد،که خدا رزاق است. و از دعا هم نا امید نباشید حسن ظن به خدا داشته باشید.
اين اعمال را هم برای رفع مشکل ،توصيه مي كنيم انجام دهید:
1.دعاي توسل را هر روز بخوانيد تا مشكل تان حل شود.
2.در روايت آمده: فراوان استغفار نموده و سوره قدر را زياد بخوانيد.(6)
به توصيه آيت الله بهجت بعد از هر نماز:
أ-سه بار صلوات.
ب-سه بار دعاي «اللّهمّ أغنني بحلالك عن حرامك و بفضلك عمّن سواك».
ج-سه بار صلوات بفرستيد.
3. براي امام جواد (ع) نذري كنيد.
پی نوشت ها :
1. غافر(40) آیه 60.
2. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه ،دار الحدیث، قم،1375ش،ج 2، ص 880،ح 5666.
3. همان، ص880 ، ح 5518.
4.سید رضی،نهج البلاغة، ص 546، قم‏،1414 ق‏.
5..شرح(94)آیه6.
6.شيخ طبرسى،الآداب الدينية للخزانة المعينية با ترجمه احمد عابدى،زائر، قم‏، 1380ش، ص 289.