خواهشا به صورت مبسوط تفاوت بین نکاح مسیار و نکاح موقت را بیان کنید

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ازدواج و نكاح مسيار که به تازگی در میان اهل سنت به وجود آمده است. هر چند نام آن را ازدواج موقّت نمى گذارند، ولى در عمل هیچ تفاوتى با ازدواج موقّت ندارد; به این ترتیب که اجازه مى دهند فرد نیازمند به ازدواج، با زنى ازدواج دائم کند در حالى که قصد دارد بعد از مدّت کوتاهى او را طلاق دهد و با او شرط مى کند که نه حقّ نفقه داشته باشد و نه شب خوابى و نه ارث! یعنى دقیقاً شبیه ازدواج موقّت، با این تفاوت که در این جا با طلاق از هم جدا مى شوند و در ازدواج موقّت با بخشیدن باقیمانده مدّت یا سرآمدن مدّت و هر دو از آغاز زمان محدودى را در نظر دارند. (1)
روشن شد که ازدواج مسیار با اتفاق بين زن و مرد بر سر اسقاط حقوق زن از نفقه و تقسيم شب بين هر دو و انتهاي آن به طلاق يا استمرار، تحقق مي يابد.
ولي در ازدواج متعه و موقت بين زن و شوهر عقدي خوانده مي شود با مهري معلوم كه در صورت منتهي شدن زمان عقد،ازدواج و نكاح نيز وقتش به پايان مي رسد، و ديگر احتياجي به طلاق ندارد. بين زن وشوهر توارث نيست (يعني هر كدام از يكديگر در صورت مرگ ارث نمي برند ، گرچه فرزندان اين نكاح از هر كدام از پدر و مادر ارث مي برند، و بعد از انتهاي مدت نكاح ، زن وظيفه دارد، در صورتي كه حيض مي بيند به اندازه دو حيض تمام عده بگيرد و بعد از عده مي تواند با مرد ديگري ازدواج كند.
خلاصه نكاح مسيار در ظاهر همان نكاح دائم است كه توسط خود زن و مرد با توافق هم، حقوق زن يا شوهر يا هر دو اسقاط مي شود.(2)
پی نوشت:
1. http://persian.makarem.ir/pages/prin...14500&gro=2733
2. علي اصغر رضواني ، فقه مقارن ، ص664و663.