با عرض سلام و خسته نباشید ایا مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در زمان ائمه معصومین ع مرسوم بوده است؟با درود و سپاس فراوان

به نظر می رسد روایت وسندی از معصو مان درباره سینه زنی ندار یم، آنچه که درسیره وگفتار معصومان (ع) وجود دارد اصل عزاداری است که این امر در قالب های مختلف ظهور وبروز نموده اند، مثلا زمان پيامبر و امامان(ع) در عزاي عزيزان به ويژه در شهادت حمزه سيد الشهدا و سپس در شهادت سالار شهيدان حسين بن علي(ع) و ساير شهيدان کربلا روضه مي خواندند گريه مي کردند. معروف است پيامبر و حضرت زهرا (س) برای امام حسین (ع) گریه می کردند در دوره امامان(ع) از امام سجاد به بعد در مصيبت امام حسين(ع) غالباً يك نفر مصيبت و مرثيه مي خواند و خود و ديگران گريه مي کردند. در زمان امام باقر (ع)، امام كاظم(ع)، امام سجاد(ع) نيز چنين بود.
در مورد امام رضا (ع) نقل کرده اند كه حضرت از دعبل خزاعي درخواست كرد مرثيه بخواند. (1)
بدینسان باید گفت:
علی رغم اینکه درباره سینه زنی روایت نداریم، اما این امر از مصادیق عزادای است،لذا اگر سینه زنی باشرایط اسلامی صورت گیرد مطلوب می باشد، افزون برآن سینه زنی جزء شعائر الهي (2) و نشان دهندة محبت افراد به اهل بيت (ع) و نوعی اظهار حزن و علاقه به امام حسین (ع) محسوب می گردد : به سر و سینه زدن در عزا و مصیبت بزرگى همچون مصائب امام حسین علیه السلام و اهل بیت پیامبر امرى طبیعی است همان‏گونه که متعارف است مردم در مرگ عزیزترین عزیزان خویش به سر و سینه مى‏زنند. هر چند لازم است از کارهاى موهن و نادرست پرهیز شود. (3)
استفاده از ابزار خاصی نظیر زنجیر، طبل، بر پا داشتن عَلَم ، بعد ها متداول گشت . اکنون به عنوان عزاداری سنّتی جایگاه خاصی نزد شیعیان دارد. وهریک به نوعی سرباز گیری جبهه حسینی به حساب می اید .(4 )
پینوشت ها :
1. سعید داودی ومهدی رستم نژاد، عاشورا ، انگیزه ها ، قم مدرسه الامام علی بن ابی طالب (ع)، 1384 چاپ اول ، ص51 به بعد.
2. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا،، قم، نشر معروف، 1389ش، ص 237.
3. ر.ک: عاشورا ریشه‏ها، انگیزه‏ها، رویدادها، پیامدها، ص 81.
4 . فرهنگ عاشورا،همان ،ص 314 .