سلام .
1 – رطوبتی که باعث انتقال نجاست می شود چه میزان است . آیا رطوبت خیلی کمی که مثلا باعث اثر انگشت می شود باعث انتقال است یا این که منظور از رطوبت ، خیسی مشهود است .
2- آبی که ابتدا توسط گودی کف دست از شیر پر می کنیم (مثل وضو) و سپس برای طهارت استفاده می کنیم حکم آب جاری دارد یا قلیل ؟
3 – اگر در وسط اتاقی که زمینش نجس شده و یا فرش نجس شده ، و عین نجاست برطرف شده را بخواهیم با آب قلیل پاک کنیم . وقتی گفته می شود آب قلیل در برخورد با نجاست نجس می شود با این کار که خود آب باعث زیادی و پخش نجاست می شود .اگر آن آب به جاهای دیگر پاشید جاهای دیگر نجس نمی شود ؟.
4- آیا اگر لباس زیر نجس و لباسی که روی آن پوشیده ایم پاک باشد ، با این حال برای نماز اشکال دارد ؟
5- بعد از وضو متوجه شدم سر سوزنی خون خشک شده روی انگشتم بوده (که تقریبا جرم نداشت) و با آن وضو گرفته ام . وظیفه من چیست ؟ آیا اعضای و ضو مانند صورت و پا نیز نجس شده اند یا فقط دستم . وضو صحیح است یا خیر . و این که کلا در نجس شدن شی پاک ، اتقال نجاست ، شرط است یا ، برخورد همراه رطوبت ؟
6- زخم در حال خوب شدن که با خون آمیخته و خون و یا گوشت بودن آن معلوم و متمایز نیست چه حکمی دارد ؟
6 – گفته می شود که عین نجس تا سه واسطه را بیشتر نمی تواند نجس کند (عین نجس به اولی و اولی به دومی و... بدون انتقال عین نجاست) این نظر دربین مراجع مختلف از حیث تعداد واسطه فرق می کند یا خیر . و این که اگر فردی مثل من دچار وسواس در نجاست شده ، می توانم به جای سه واسطه ، به یک یا دو واسطه اکتفا کنم تا به زحمت نیفتم . چرا که واقعا دچار مشکل و سختی شده ام . زیرا می دانم یقین فرد وسواسی جز در موارد به عینه سندیت ندارد . عرف جامعه چندان به مسائلی مانند این اهمیت نمی دهند . من بین عرف جامعه (راه اعتدال) و دقت در گزاره های درون توضیح المسائل مانده ام . البته در این موارد تحقیق کردم و موارد زیادی وسواس خودم را برطرف کردم و هنوز پاره ای موارد مانده که ان شا ء الله با توضیح شما بر طرف شود .

پرسش 1:
احکام
شرح : سلام . 1 – رطوبتي که باعث انتقال نجاست مي شود چه ميزان است . آيا رطوبت خيلي کمي که مثلا باعث اثر انگشت مي شود باعث انتقال است يا اين که منظور از رطوبت ، خيسي مشهود است .

پاسخ:

ملاك رطوبت مسريه اين است كه به مقدارى باشد كه رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم ديگر سرايت كند. (1)
در فرض سئوال نمي که موجب اثر انگشت مي شود ناقل نجاست نيست.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتائات س 290 .

پرسش 2:
آبي که ابتدا توسط گودي کف دست از شير پر مي کنيم (مثل وضو) و سپس براي طهارت استفاده مي کنيم حکم آب جاري دارد يا قليل ؟
پاسخ:

آب کف دست بعد از قطع اتصال از آب شير در حکم آب قليل است(1).
پي نوشت:
1. امام خميني توضيح المسائل مسئله 25.(مطابق با نظر آيت الله خامنه اي) .
پرسش 3:
اگر در وسط اتاقي که زمينش نجس شده و يا فرش نجس شده ، و عين نجاست برطرف شده را بخواهيم با آب قليل پاک کنيم. وقتي گفته مي شود آب قليل در برخورد با نجاست نجس مي شود با اين کار که خود آب باعث زيادي و پخش نجاست مي شود. اگر آن آب به جاهاي ديگر پاشيد جاهاي ديگر نجس نمي شود ؟
پاسخ:

آب قليل بعد از رسيدن به نجس اگر به جايي بپاشد آن جا نجس مي شود. بنابراين مي توان بگونه اي آب ريخت که به جاي ديگر نپاشد.
ولي وسواس نبايد اعتنا کند.
اما نحوه آب کشيدن:
فرش را مي شود در ظرفي قرار داد تا غساله در آن جمع شود و به دور ريخته شود.
در وسط اتاق بعد از زوال عين نجس وقتي آب روي جاي نجس ريخته شود اگر به چاه ريخته شود که محل جريان آب هم پاک است و اگر چاه نباشد و آب جاري شود(بايد از جاي نجس جاري شود به جاي ديگر) وبه جاي ديگر برسد آگر آب را بوسيله پارچه جمع کينم آن جا هم پاک مي شود. ولي پارچه را بايد آب کشيد.
البته اگر با ادرار نجس شده باشد دوبار آب ريخته و غساله جمع مي شود.(1)
پي نوشت:
1.امام خميني توضيح المسائل مسئله 180 و تحريرالوسيله ج1، ص 18.(مطابق با نظر آيت الله خامنه اي).
پرسش 4:
آيا اگر لباس زير نجس و لباسي که روي آن پوشيده ايم پاک باشد ، با اين حال براي نماز اشکال دارد ؟
پاسخ:

اگر لباس زير نجس باشد نماز با آن باطل است. هر چند لباس رو پاک باشد.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني توضيح المسائل مسئله 798.(مطابق با نظر آيتالله خامنه اي).
پرسش 5:
بعد از وضو متوجه شدم سر سوزني خون خشک شده روي انگشتم بوده (که تقريبا جرم نداشت) و با آن وضو گرفته ام . وظيفه من چيست ؟ آيا اعضاي و ضو مانند صورت و پا نيز نجس شده اند يا فقط دستم . وضو صحيح است يا خير .
پاسخ:

وضو باطل است وفقط جايي که خون وجود داشته نجس است نه بقيه جاها.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني توضيح المسائل مسئله 278.(مطابق با نظر آيتالله خامنه اي).
پرسش 6:
زخم در حال خوب شدن که با خون آميخته و خون و يا گوشت بودن آن معلوم و متمايز نيست چه حکمي دارد ؟
پاسخ:

اگر خون بودنش معلوم نيست پاک است.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني توضيح المسائل مسئله 104.(مطابق با نظر آيت الله خامنه اي) .
پرسش 7:
گفته مي شود که عين نجس تا سه واسطه را بيشتر نمي تواند نجس کند (عين نجس به اولي و اولي به دومي و... بدون انتقال عين نجاست) اين نظر دربين مراجع مختلف از حيث تعداد واسطه فرق مي کند يا خير . و اين که اگر فردي مثل من دچار وسواس در نجاست شده ، مي توانم به جاي سه واسطه ، به يک يا دو واسطه اکتفا کنم تا به زحمت نيفتم . چرا که واقعا دچار مشکل و سختي شده ام . زيرا مي دانم يقين فرد وسواسي جز در موارد به عينه سنديت ندارد . عرف جامعه چندان به مسائلي مانند اين اهميت نمي دهند . من بين عرف جامعه (راه اعتدال) و دقت در گزاره هاي درون توضيح المسائل مانده ام . البته در اين موارد تحقيق کردم و موارد زيادي وسواس خودم را برطرف کردم و هنوز پاره اي موارد مانده که ان شا ء الله با توضيح شما بر طرف شود .
پاسخ:

اگر وسواس هستيد مي تواني.(1)
پي نوشت:
1 آيت الله خامنه اي، أجوبة الاستفتائات سوال 283 .