بهترین وبرترین تفسیر قران توسط اهل بیت (ع) صورت گرفته است لطفا توضیحات بیشتری ارایه فرمایید

جایگاه و نقش اهل‏بیت (ع) در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی همزمان با نقش تاثیرگذار رسول خدا (ص) در تفسیر آیات قرآن و تربیت مفسران گران‏قدری از صحابه، از حضرت علی (ع) به عنوان صدرالمفسرین و آگاه‏ترین اشخاص به ظاهر و باطن قرآن، شروع می‏شود. علی‏بن ابی‏طالب (ع) به عنوان یک شاگرد ویژه رسول خدا، چنان که خود فرمود :« عَلَّمَنِی رَسُولُ اللَّهِ أَلْفَ بَابٍ مِنَ الْعِلْمِ فَتَحَ لِی کُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَاب‏ (1) ؛ پیامبر هزار باب علم به من آموخت که از هر باب، هزار باب دیگر گشوده مى‏شود» .
که تمام مسائل وحی و شریعت را از رسول خدا (ص) آموخته بود، به تربیت مفسران پرداخت و به گونه‏ای در فرهنگ و دانش آن عصر نفوذ نمود که هیچ‏ یک از صحابه دارای هر دانش و منصبی که بودند، خود را بی‏نیاز از وی نمی‏دیدند.
بزرگ‏ترین مفسران صحابه پس از حضرت علی (ع) مانند ابن عباس، ابن مسعود و ابی بن کعب، به علم بی‏نظیر آن حضرت اعتراف کرده‏اند، بلکه در بسیاری از موارد، علم تفسیر خود را وامدار ایشان می‏دانند.
ابن عباس می‏گوید: تمام آنچه را از تفسیر فرا گرفتم، از علی بن ابی‏طالب (ع) است.(2)
ابن مسعود با اتصال معنوی و رابطه فکری با علی (ع)، آموزه‏های خود را متاثر از دانش و معلومات او می‏داند و می‏گوید: «من تفسیر را از علی (ع) برگرفتم و از او استفاده بردم و معلوماتم را بر او خواندم. بی‏شک علی (ع) بهترین و دانشمندترین مردم پس از پیامبر خداست.»(3)
افزون بر آن، این شیوه در خاندان اهل‏بیت (ع) ادامه یافته و پس از عصر صحابه، در دوران‏های بعد نیز این تلاش‏ها ادامه می‏یابند و پیشوایان اهل‏بیت (ع) به گسترش فرهنگ قرآنی می‏پردازند. خانواده علی بن ابی‏طالب نیز این کار را انجام می‏دادند و حتی حضرت زینب (س) به بانوان قرآن می‏آموخت. امام سجاد و امام باقر و سایر امامان (ع) ادامه‏دهنده این راه بوده‏اند، نمونه هایی ازتفسیرهای معتبر نقل شده از اهلبت (ع) می پردازیم که شیعیان بخصوص به آن استناد می کنند،مثل،233سوره بقره که می فرماید: وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ ، و آیه 15 سوره احقاف، که می فرماید: وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً ، امیر مؤمنان بین این دو آیه جمع کرده و استفاده کرده که حداقل دوران بارداری بانوان شش ماه است ، و بر همین اساس حکم رجم راکه براثر اتهام به بزهکاری به آن متهم شده بود برداشتند، وهمچنین حضرت جواد(ع) با ضمیمه کردن آیه، وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ .... (4) به آیه وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ (5) حد سارق را قطع انگشتان دست دانسته اند در حالی که افراطیون از خوارج با استناد به خصوص آیه دوم استناد می کردند و معتقد بودند که دست دزد را باید از شانه قطع شود. و نیز آیه وضو، آیه قصر در سفر، آیه خمس، آیه تحریم خمر، آیه کیفرقتل مؤ من، سه طلاقه کردن زن، متعه حج، رجعت وبداء، از این امور است. (6)
گفتنی است چند تفسیر هم کنون منسوب به امامان معصوم (ع) از جمله امام صادق(ع) به ما رسیده است که به دلیل طولانی شدن جای ذکر آن نیست. برای اطلاع بیشتر به ترجمه تفسیر المیزان ج 1 ص 19. و تفسیر تسنیم ج 1 ص 69 مراجعه نمایید .
پی نوشت ها:
۱. ↑ مناقب آل ابیطالب، ابن شهرآشوب، ج ۱، ص۲۰۴
۲. ↑ محمد هادی معرفت، تفسیر و مفسران،قم ، ذوی القربی،سال ۱۳۸۵. ج ۱، ص ۴۶۷
۳. ↑ المتقی الهندی، کنز العمال،بیروت، مؤسسه الرساله ،سال ۱۴۰۹. ج ۱۳،ص ۱۱۴
۴. ↑ جن،(۷۴) آیه ۱۸
۵. ↑ مائده (۵) آیه ۳۸
۶. ↑ عبدالله جوادی، تفسیر تسنیم ، قم ، نشر اسراء ج ۱، ص