سلام.مدت بسیاری است که اصلا جنب نمیشوم وشرایط ازدواج راهم ندارم.واقعابایدچه کار کنم.

به نام خدا
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

جنب شدن امری الزامی نیست تا همه افراد باید با یک روند منظم جنب شوند و در غیر این صورت طبیعی نباشد. تغییر یا توقف در این چرخه گاهی ممکن است به دلیل تغییر در رژیم غذایی باشد.
دوست عزیز! چند سوال برایمان مبهم است که دانستن آن در جوابدهی موثر است:
1. آیا حالا که جنب نمی شوید، از نظر جنسی در فشار و اذیت هستید؟
2.چرا شرایط ازدواج را ندارید؟
اگر توضیح بیش تری درباره وضعیت خودتان ارایه می دادید، بی تردید می توانستیم در ارایه رهنمود کمک تان کنیم. منتظر نامه بعدی تان هستیم.
در هر صورت نکات زیر را توجه داشته باشید:
1.سه هفته جنب نشدن حتی 6 ماه جنب نشدن هیچ اشکالی ندارد . جای هیچ گونه نگرانی نیست.
زمان استانداردی برای این موضوع نمی توان تعیین کرد. به تناسب اوضاع جسمی افراد این میزان متغییر است .
احتلام (جنابت در خواب) بر اساس یک نظم فیزیولوژیک صورت می پذیرد. فرد نباید در این نظم جسمی دخالت نماید. سعی نمایید با خویشتن داری، زمان احتلام را به نظم درونی بدن تان بسپارید.
اگر وقتی که دچار جنابت نمی شوید، مشکلات جنسی شما را أذیت می کند، بهترین نسخه برای ارضای جنسی و تخلیه جسم، ازدواج است که با فطرت و کرامت انسانی تطبیق دارد. در غیر این صورت جای هیچ نگرانی نیست؛ البته در صورتی که مدت زمان آن خیلی زیاد شد، مثلا از 7 ماه بیش تر شد، خود را به دکتر متخصص نشان دهید تا مطمئن شوید.
2. یکی از نیرومندترین غرایز، نیروی شهوت و غریزة جنسی است. این نیرو از ابتدای تولد به صورت نهفته در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده است.
در صورت خوف وقوع در گناه، ازدواج به هر صورت ممکن واجب می‌شود.چنین کسی یا باید مقدمات ازدواج خود را از هر راه ممکن فراهم آورد یا خود را کنترل کند و دست به گناه نیالاید.
در زمان حاضر مشکلاتی برای ازدواج جوانان وجود دارد که مهم‌ترین آن ها مسائل اقتصادی است. اصل این مساله ساده‌تر و پاکیزه و مقدس‌تر از آن است که این همه بدبختی و دردسر در پیش یا به دنبال خود داشته باشد. برای رفع مشکلات ازدواج باید به چند نکته توجه داشته باشند تا بتوانند در این مرحله از زندگی موفق شوند:
1. توکل به خدا و اعتماد به او:
باید انسان ایمان خود را به خدا و وعده‌هایی که داده است، محکم و استوار کند. از بدگمانی و دو دلی نسبت به وعده‌های الهی به دور بوده و مطمئن باشد پروردگار بزرگ او را تنها نمی‌گذارد. به حال خود رهایش نمی‌کند. در همین رابطه برای رفع دل نگرانی نسبت به کاستی‌های معیشتی فرموده است: "اگر نیازمند باشند ،خدا از فضلش آنان را بی نیاز گرداند". (1)
2. کنار گذاشتن تشریفات زاید، هزینه‌های قابل حذف و پیشگیری و دوری کردن از مراسم پر سر و صدا و پر خرج.
3. قناعت:
علاوه بر دوری از تشریفات، زندگی را باید بر اساس قناعت پایه ریزی کرد . معنای قناعت آن است که در اداره زندگی به حداقل بسازد و همسری بگیرد که این فضا را درک کند.
4. انتخاب همسر موافق و هم شأن:
اگر همسر به معنای واقعی ، همسری هم شأن و هم سنگ در تمام زمینه‌های گوناگون عقیدتی و مذهبی ، اخلاق، فرهنگ خانوادگی ، اصالت و نجابت، شغل، تحصیلات و سایر موارد باشد، بسیاری از مشکلات با همدلی طرفین قابل برطرف شدن است.
نباید گمان کنیم که برای رسیدن به شرایط مطلوب و پیدا کردن شاهزاده خیالاتم فعلاً باید با روش‌های ناپسند مثل خودارضایی و روابط نامشروع و...به انتظار نشست.این‌ها همه دام راه و از مصادیق آرزوهای دراز است که نه تنها هرگز باری نخواهد داد که به سوی نابودی می کشاند .
کنترل میل جنسی :
اگر کسی قدرت ندارد مقدمات ازدواج را فراهم کند. بلکه مشکلاتی بر سر راه او است که نمی‌تواند ازدواج کند، باید غریزه جنسی خود را کنترل کند. غریزه جنسی اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‌ترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنه‌ها و کارهایی است که به تحریک این غریزه می انجامد.
اگر امکان ازدواج نباشد، برای کنترل میل جنسی باید موارد زیر را رعایت کرد:
1. پرهیز از فکر و ترسیم صحنه‌های محرک در ذهن و خیال.
2. دوری از نگاه‌های مسموم و مناظر تحریک آمیز که مقدمه و جرقه خیلی از گناهان می باشد. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که در این باره می فرمایند: «النَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ فَمَنْ تَرَكَهَا خَوْفاً مِنَ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ إِيمَاناً يَجِدُ حَلَاوَتَهُ فِي قَلْبِهِ؛ (2) نگاه به نامحرم تیری از تیرهای مسموم شیطان است، کسی که به خاطر خدا آن را ترک کند خداوند به او ایمانی عطا می­کند که شیرینی آن را در قلبش احساس می­کند».
3. اجتناب از دوستانی که نسبت به مسایل جنسی سست عنصربوده و مرتکب گناه می شوند.
4. اشتغال، ورزش و سرگرمی‌های مفید، که انسان را از بی کاری و فکرهای آلوده دور می کند.
خلاصه این که: راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه با غریزه جنسی نخست ازدواج و نکاح مشروع است. در صورت عدم امکان، کنترل مثبت آن، ولی هیچ گاه به بی بند و باری و افسارگسیختگی و آلودگی به گناه رضایت نمی‌دهد.
سعی نمایید که مقدمات ازدواج دائم را برای خود فراهم کنید حتی اگر به صورت نامزد شدن و طولانی کردن دوران نامزدی برای فراهم آمدن امکانات باشد.
پی نوشت ها:
1. نور (24) آيه 32.
2. مجلسی، بحار الانوار، موسسه الوفاء، ج101، ص38، باب34. بیروت: 1404ه ق.