گفته اند اسامي وصفاتي از حضرت حق مجوز استفاده ندارد وحرام است

پرسشگرگرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
نامگذاری فرزند به نام محمد سبحان اشکالی ندارد و نام گذاری فرزندان به نام هایی مانند رحمان وجبار و الله و...که مخصوص ذات خداوند هستند ،خوب نیست، اما نام گذاری به اسم هایی مانند حمید و علی و... اشکالی ندارد. البته اگر در ابتدای نام های مخصوص خداوند کلمه عبد را اضافه نمایید تا معنای بندگی خداوند را برساند ، مثل « عبدالله ، عبد الجبار ، و... ، نام گذاری بر فرزند به آن نه تنها اشکالی ندارد بلکه مورد سفارش اهل بیت می باشد.
شخصی از امام صادق(ع) پرسید و مشورت کرد که چه اسمی را برای فرزندان خود انتخاب کنیم ، فرمود: "اسم‌هایی انتخاب کنید که بیانگر بندگی خدا باشد، مثل عبدالله و عبدالرحمن". (1) یا اسم کسانی را روی فرزندان خود بگذارید که بندگی خدا به مراتب عالی رسیده باشند، همانند نام پیامبران و جانشینان و یاران خاص آنان، به ویژه نام چهارده معصوم.
پیامبر فرمود: "هیچ خانه‌ای نیست که نام افرادش از اسمای پیامبری به ویژه محمد انتخاب شده باشد مگر آن که فرشته‌ای هر شب و روز دو بار آن خانه را مورد ستایش قرار می‌دهد". (2)
در حدیث دیگری آمده است: "خانه‌ای که یکی از اسم‌های احمد، محمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله یا فاطمه را برای فرزندان خویش انتخاب کرده باشند، فقر از آن خانه برداشته می‌شود".
بنابراین همانگونه که در روایات آمده نام گذاری فرزند به نام محمد سبحان و علی و حمید و.... اشکالی ندارد
از آیت الله گلپایگانی (ره) سوال کرده اند : گذاشتن كدام اسماء خدا بر فرزندان حلال و كدام نادرست هستند.
در جواب فرموده اند : اسماء مختصه بذات الهى مثل (اللّه) احتياط واجب ترك آن است و اما نام گذارى به اوصاف خداوند مانند رحمن و رحيم و كريم كراهت دارد و بهترين اسم‌ها اسمايى است كه مشتمل بر عبوديت خدا باشد؛ مانند: عبدالله و عبد الكريم و ... . (3)
و از آیت الله تبریزی پرسیده اند :
آيا نام گذارى اسم عادل، حكيم، رحيم اشكال دارد يا نه؟
در پاسخ فرموده اند : بسمه تعالى‌
- مانعى ندارد، و اللّه العالم. (4)
پی‌نوشت‌ها:
1. وسایل الشیعه، ج 15، ص 125.
2. همان، ص 125 و 127.
3. آیت الله گلپایگانی ، مجمع المسائل ، ج‌5، ص 305‌ و سوال از دفتر رهبری به شماره 7112467 .
4. آیت الله تبریزی، استفتاات، جدید، ج1، س 1915‌.