علم سیمیا چیست؟
آیا این علوم واقعیت دارند؟
نظر اسلام در این مورد علوم چیست؟
آیا منابع و ماخذ برای این علم است؟
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
علم سیمیا یکی از علوم غریبه است. علومى که از عجائب و غرائب آثار بحث مىکند، متعدد است، به طورى که نمی توان در تقسیم آن ها ضابطهاى کلى داد. در این بحث معروف ترین آن ها را که در میان متخصصان شهرت دارد، نام مىبریم.
1- علم سیمیا، که موضوع بحثش هماهنگ ساختن و خلط کردن قواى ارادى با قواى مخصوص مادى است،براى دست یابى و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعى که یکى از اقسام آن تصرف در خیال مردم است، که آن را سحر دیدگان می نامند. این فن از تمامى فنون سحر مسلمتر و صادقتر است.
2- علم لیمیا ، که از کیفیت تاثیرهاى ارادى، در صورت اتصالش با ارواح قوى و عالى بحث مىکند، که مثلا اگر اراده من متصل و مربوط شد با ارواحى که موکل ستارگان است، چه حوادثى مىتوانم پدید آورم؟ اگر اراده من متصل شد با ارواحى که موکل بر حوادثند، و بتوانم آن ارواح را مسخر خود کنم و یا اگر ارادهام متصل شد با اجنه، و توانستم آنان را مسخر خود کنم، و از آن ها کمک بگیرم، چه کارهایى می توانم انجام دهم؟ این علم را علم تسخیرات نیز مىگویند.
3- علم هیمیا، که در ترکیب قواى عالم بالا، با عناصر عالم پائین، بحث مىکند، تا از این راه به تاثیرهاى عجیبى دست یابد، و آن را علم طلسمات نیز می گویند، چون کواکب و اوضاع آسمانى با حوادث مادى زمین ارتباط دارند، همان طورى که عناصر و مرکبات و کیفیات طبیعى آن ها این طورند، پس اگر اشکال و یا نقشه آسمانى که مناسب با حادثهاى است، با صورت و شکل مادى آن حادثه ترکیب شود، آن حادثه پدید مىآید، مثلا اگر بتوانیم در این علم به شکل آسمانى که مناسب با مردن فلان شخص، یا زنده ماندنش و یا باقى ماندن فلان چیز مناسب است، با شکل و صورت خود این نامبردهها ترکیب شود، منظور ما حاصل می شود ،یعنى اولى می میرد، دومى زنده می ماند، سومى بقا مىیابد، و این معناى طلسم است.
4- علم ریمیا و آن علمى است که از به کارگیری قواى مادى بحث مىکند تا به آثار عجیب آن ها دست یابد، به طورى که در حس بیننده آثارى خارق العاده در آید و این را شعبده هم می گویند.
این چهار فن با فن پنجمى که نظیر آن ها است، و از کیفیت تبدیل صورت یک عنصر، به صورت عنصرى دیگر بحث مىکند، یعنى علم کیمیا همه را علوم خفیه پنجگانه مىنامند که مرحوم شیخ بهایى در باره آن ها فرموده:
بهترین کتابى که در این فنون نوشته شده، کتابى است که نامش کلّه سر: همهاش راز است، که حروف آن از حروف اول این چند اسم ترکیب شده، یعنى کاف کیمیا و لام لیمیا، و ها هیمیا، و سین سیمیا و راء ریمیا.
(1) در این باب کتابهای گوناگون نوشته شده است. نیاز به سال ها تعلیم و تعلّم و استاد دارد، اما تعلیم و تعلم این علوم غیر از علم سحر، از نظر مراجع در صورتی که مفسده برآن مترتب نشود، اشکالی ندارد. (2)
اما در باره منابع و ماخذ این علوم به کتاب «مفاتیح المفالیق و زبدة الالواح» محمود دهدار عیانی و یا «شرح کنوزالاسما» عیانی که استاد علامه حسنزاده آملی در کلمه 343 هزار و یک کلمه به طور مبسوط آن اشعار را توضیح داده است، مراجعه کنید.
در یک تقسیم بندی علوم را به دو بخش تقسیم نموده اند: علوم خفی (علوم غریبه) و علوم جلی (علوم مانند علوم نظری و تجربی).
خفی به معنی پنهان و جلی به معنی آشکار است.
بنابراین علوم غریبه جزء علومی است که اربابان این فن و یا علم، آن را همواره از دید نامحرمان و ناشناسان پنهان داشته، در تعلیم و تعلم شرایطی را مورد نظر قرار داده اند.
روشن شد که هدف علوم غریبه، رسیدن به مطلوب و کشف مجهول است . دیگر این که این علوم، مانند بسیاری از علوم تجربی و نظری، دارای شاخه های گوناگونی است. هر شاخه ای نیز عهده دار وظیفه ای خاص.
یادگیری این علوم برای استفادههای مشروع، اشکال ندارد ،مثل ارشاد و تبلیغ افراد و تشخیص حق از باطل؛ مثلاً اگر کسی ادعای پیغمبری نماید ،همان طور که در گذشته افراد شیادی با فراگرفتن این علوم چنین ادعاهایی کردهاند، چنان که در مورد مبارزه مرحوم شیخ بهایی با مردی که ادعای نبوت داشته، نقل شده است . از طریق این علوم بخواهد مردم را اغفال کند، یاد گرفتن این علوم برای مبارزه با مدعی اشکال ندارد، ولی برای استفاده های غیر مشروع و کسب مال جایز نیست.(3)
پینوشتها:
1. علامه طباطبایی ، تفسیر المیزان ، نشر جامعه مدرسین قم، 1377 ش ،ج 1 ، ص367و368.
2. آیت الله خامنه ای ،استفتاءات ، س 1230. نشر پیام عدالت 1289 ش .
3. دایرةالمعارف فارسی، نشر امیرکبیر، تهران 1381ش. ج 2، ص 1759؛ استفتاءات تلفنی از دفتر آیت الله وحيد خراسانی، و آیت الله سیستانی.