آیابرگزاری نمایشگاه با موضوعیت بیان مظلومیت حضرت زهرا و موضوعاتی نظیر چرا فدک را پیامبر به حضرت زهرابخشیدند و موقعیت سیاسی و جغرافیای فدک و چرا به حضرت زهرا ام ابیها می گویند، نحوه شهادت آن حضرت و ...
در دانشگاه و شهری که در آن اهل تشیع و اهل تسنن با هم زندگی می کنند.با توجه به تأکید بر وحدت شیعه و سنی جایز است یا خیر؟
نظر رهبر را در این مورد بیان کنید.

با عرض سلام و سپاس به خاطر ارتباطتان با اين مركز
یکی از ضرورت های جامعه اسلامی همگرایی جهانی است، لذا در آیات و روایات مسلمانان به وحدت اسلامی سفارش شده اند.(1) امام علی(ع) یکی از علل 25 سال سکوت خود در برابر خلفا را حفظ وحدت اسلامی دانست(2)
مصلحان و آزادی خواهان جهان اسلام مانند سید جمالالدین اسدآبادی و امام خمینی مسلمانان را به همگرایی فراخوانده و از آنان خواستند از طرح مسایل اختلافی دوری کنند. نتیجه اختلاف، عقبماندگی و سلطهپذیری است. در قرآن آمده است: «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم».(3)
در جاي ديگر نیز قرآن مسلمانان را برادر خوانده(4) و به وحدت سفارش میکند: «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا...»(5)
بر اساس این آیه شریفه و روایات متعدد دیگر، باید مسلمانان اتحاد داشته باشند.
متأسفانه برخی از مسلمانان مصالح جهان اسلام را نادیده گرفته، به اختلاف دامن میزنند، غافل از این که طرح مسایل اختلافی جامعه اسلامی را دچار مشکل و عقبماندگی مینماید. البته معنای وحدت اسلامی آن نیست که شیعه وسنی از اصول وعقاید خود دست بردارند. این امر مشکل و حتی غیر ممکن میباشد. معنای وحدت اسلامی آن است که مسلمانان و در برابر دشمنان در صفوف فشرده متحد شوند. وحدت به این معنا هم امکانپذیر است و هم از ضروریات جامعه است. در جامعه اسلامی عوامل و مؤلفههای متعددی وجود دارد که با بهرهگیری از آن ها میتوان وحدت ایجاد کرد. مسلمانان به خدا و پیامبر(ص) واحد عقیده دارند که از عوامل مهم وحدت است. از سوی دیگر قرآن و اسلام نیز به عنوان دو عامل محوری میتوانند عامل وحدتساز باشند. بدینسان مسلمانان میتوانند ضمن حفظ باورها و مسایل اعتقادی خود، از طرح مسایل اختلافی پرهیز کنند. بنا بر این بر گزاری نما یشگاه ها وبحث از مسایل مانند، بحث فدک، شهادت حضرت زهرا (س)اگر مشکل ایجاد نکند اشکال ندارد ، زیرا این مباحث در کتاب ها موجود می باشد، اما آنچه که مشکل ساز است این است که این مسایل را بهانه قرار دهیم و بین فرقه های اسلامی تفرقه ایجاد کنیم ، لذا انتظار می رود که عالمان شیعه وسنی موضوعات مانند بحث فدک را درمجامع علمی طرح کنند . رهبر معظم انقلاب نیز بارها به ضرورت وحدت شیعه وسنی تاکید واز فرقه ها خواست که به شحصیت هاورهبران فرقه های دیگر اهانت نکنند:
آن کسانی که نا دانسته ... به مقدسات یکدیگر توهین می کنند، نمی فهمند چه می کنند خط قرمز از نظر نظام اسلامى و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانى که نادانسته، از روى غفلت، گاهى از روى تعصبهاى کور و بیجا، چه سنى و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین می کنند، نمی فهمند چه می کنند. بهترین وسیله براى دشمن همین‌ها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین‌ها هستند؛ این خط قرمز است(6) در ضمن بحث از جایگاه اهل بیت ، با وحدت شیعه وسنی منافات ندارد ، زیرا اهل بیت پیامبر (ص) را فرقه های اهل سنت نیز قبول دارند، لذا ضرورت وحدت اسلامی معنایش این نیست ، که ما از تاریخ اهل بیت سخن نگویم ، لازم است هرچیزی در جای خودقرار گیرد، ما دربرابر دشمنان مشترک متحد ، اما در عرصه علمی - بابردران اهل سنت- - به گفتگو می پردازیم، نمونه ای آن گفتگوی علامه شرف الدین با یک سلیم بشری است که صادقانه درباره اهل بیت پیامبر(ص) ومسایل دیگر به بحث می پر دازند ونتیجه این گفتگو کتاب المراجعات است
پینوشت ها :

1. فیض الاسلام ، نهج البلاغه، تهران ، چاپ آفتاب خطبه 5 ، 47
2. همان، خطبه 119
3. انفال (8) آیه 46.
4. حجرات (49) آیه 10.
5. آل عمران (3) آیه 103.
6.بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مردم سقز،سال 1388