خوابيدن به پهلوي راست مربوط به مومنين و پهلوي چپ مربوط به كفار و خوابيدن از پشت مربوط به شيطان و خوابيدن به پشت مربوط به اوليا.
سوال : من بيني ام داراي انحراف است و مجبورم به پهلوي چپ بخوابم, چه ضررهايي ممكن است شامل من شود.
در خيلي از مواقع هم به پشت مي خوابم, آيا اينكه اين نوع خواب كه مربوط به اوليا است به اين معني است كه فقط مختص اوليا است و ديگران نمي توانند اينگونه بخوابند, يا بهتر است به روش اوليا بخوابيم.

پرسشگر گرامي، با سلام و سپاس از ارتباط­تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
خوابیدن به پهلوی چپ اشکال ندارد . هر چند بهتر است انسان موقع خوابیدن، به پهلوی راست و یا به پشت بخوابد. اما این گونه دستوراتی که در شرع آمده، نظیر روایتی که مورد نظر شماست، ارشادی است نه مولوی.
البته این گونه نیست که خوابیدن به پهلوی راست مطلقا بهتر باشد. همان طوری که ظاهر برخی از روایات نیز با مطلقا به سمت راست خوابيدن منافات دارد و برخی از بزرگان نیز به آن اشاره کرده اند. از جمله روایتی است از امام رضا علیه السلام که می فرماید:
«و اعلم ان النوم سلطان الدماغ و هو قوام الجسد و قوته فاذا اردت النوم فليكن اضطجاعك اولا على شقك الايمن ثم انقلب على الايسر و كذلك فقم من مضجعك على شقك الايمن كما بدأت به عند نومك؛ (1) بدان كه خواب بر مغز مسلط مى‏شود ( خواب وجود انسان را فرا می گیرد) بدن را نيرو و استقامت مى‏بخشد؛ پس وقتى كه اراده خواب كردى اول بر پهلوى راست دراز بكش آنگاه بطرف چپ برگردد همچنين هنگام برخاستن از طرف راست شروع كن چنان كه موقع خوابيدن از همان طرف آغاز كردى».
علامه مجلسى ره مي فرمايد:
اين دستور با ظواهر اخبار زيادى منافات دارد. زيرا روايات بسيارى است كه دلالت مي كند بر اينكه مطلقا به سمت راست خوابيدن افضل است.
ایشان بین این اخبار این گونه جمع می کنند ممکن است بگوییم بهتر است اول به سمت راست و بعد به سمت چپ بخوابيم و هنگام بيدار شدن از سمت راست برخيزيم. (2)
پرسشگر گرامی!
براى اينكه از مزاياى طبيعى خواب بهتر بهره‏مند شويم خصوصا در كار هضم غذا از آن كمكى گرفته باشيم، نيكو است به دستورى كه در متن بيان شده رفتار كنيم.
وقتى به پهلوى راست بخوابيم غذا به انتهاى معده مي ريزد و چون به پهلوى چپ برگرديم كبد روى معده قرار گرفته سبب زيادى حرارت و تسهيل عمل هضم مي گردد. (3)
بنا بر این خوابیدن شما به پهلوی چپ اشکالی ندارد و ضرری نیز ندارد. می توانید برای اینکه به روایت مورد نظرتان نیز عمل کرده باشید، وقتی در بستر می روید ابتدا چند دقیقه ای به پهلوی راست بخوابید و سپس به پهلوی چپ برگردید.
نکته دیگر اینکه حالات خوابیدن مذکور در روایت ، مختص به افراد مذکور نیست یعنی خوابیدن به پشت كه در روایت می فرماید خوابیدن به پشت از اولیاء است، اين نوع خواب كه مربوط و مختص به اوليا نیست به اين معني كه ديگران نمي توانند اينگونه بخوابند. بلکه منظور همانگونه که خودتان نیز به آن اشاره کرده اید این است که بهتر است به روش اوليا بخوابيم.

پی نوشت ها :
1. امير صادقى، نصير الدين، ‏ طب الرضا- طب و بهداشت از امام رضا عليه السلام‏، انتشارات معراجى‏، تهران‏،1381 ش‏، چاپ ششم‏، ص 196.
2. كمره‏اى، محمد باقر ‏، آسمان و جهان- ترجمه كتاب السماء و العالم بحارالانوار، اسلاميه‏، تهران‏،1351 ش‏، چاپ اول‏، ج‏6، ص 267.
3. امير صادقى، نصير الدين، ‏ طب الرضا- طب و بهداشت از امام رضا عليه السلام‏،ص 197.