با سلام خدمت شما
من میخواستم بدونم که چرا سه شنبه ها به مسجد جمکران میروند و ایا اینکه در این شب امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف انجا هستند صحت دارد؟
ممنونم

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و مذهبی
در هیچ روایت یا سند تاریخی ذکر نشده که امام زمان(ع) برای حضور مردم در مسجد جمکران و نماز و عبادت در آن، شب چهارشنبه را سفارش کرده باشد، بلکه روز جمعه متعلق به حضرت دانسته شده، چون هم زیارت مخصوص حضرت در روز جمعه آمده، هم روز ظهور در روایات این روز دانسته شده است.
اما اینکه مردم در شب چهارشنبه در جمکران جهت عبادت و نماز جمع می‌شوند، شاید به خاطر آن است که برخی انسان‌های صالح در این شب در مسجد حضور یافته، به عنایاتی دست پیدا کرده، به دیگران سفارش کرده‌اند و این امر به صورت عادت میان مردم درآمده است، یا اینکه چون در مسجد سهله در کوفه که مانند مسجد جمکران به امام زمان(ع) نسبت دارد، مردم در شب چهارشنبه جهت عبادت جمع می‌شوند، مسجد جمکران نیز به پیروی از آن، همین برنامه و عادت جریان یافته است.
درخصوص مسجد سهله (که هم از جهت تاریخی و هم از جهت دارا بودن مقام پیامبران و هم از جهت سندیت، اعتبار بیشتری از مسجد جمکران دارد) بعضی از عالمان بزرگ مانند سید ابن طاووس سفارش کرده‌اند که: چون خواستی به مسجد سهله وارد شوی، بهتر است که بین مغرب و عشای شب چهارشنبه جهت عبادت وارد مسجد شوی؛ زیرا این شب در بین شب‌های دیگر با فضیلت‌تر است. (1)
پی‌نوشت‌ها:
1. مصباح الزائر، ص145، بي تا بي جا.