با سلام لطفا به سوالا ت زیر قسمت به قسمت جواب دهید هرچند مقداری زخمت دارد ببخشید یه مقداری وسواسم البته وسواسی که ریشه در ندانستن من دارد البته با مراجعه به رساله حل نشد وفکر میکنم با جواب دادن قسمت به قسمت ومفصل حل بشه ممنونم خدا خیرتان دهد. در ضمن 24 سالمه وپسرم ونسبت به مسایل احکام حساسم الان در موارد زیر زیاد جانب احتیاطو رعایت میکنم که اسرافه

1)منظور از اینکه گفته میشودبرای پاک شدن ادرا با آب کر یک مرتبه وقلیل دو مرتبه چیه؟یعنی اول عین نجاست برطرف بشه بعد دستور فوق رو انجام بدیم؟
2)در دستشویی برای طهارت آلت یکبار آب شیر رو باز کنیم وروی آلت بگیریم آیاعین نجاست برطرف میشه؟ یا برای برطرف کردن کار دیگری باید انجام بدیم؟ البته بنده از استبرا که در رساله ها هست مطلعم وتا حدودی آن را انجام میدهم نمیدونم درست انجام میدهم یا خیر و روش کارم اینگونه هست که با انگشت از یک کم جلوتر ازمخرج مدفوع با انگشت تازیر کیسه اسکروتوم وبیضه ها چندبار رو به جلوفشار وهول میدم بعد با یک دست سر آلت رو میگیرم وبا یک دست از اول تا آخر آلت میکشم تا تماما خارج شود بعد هم سر آلت را دو سه مرتبه فشار میدهم تا اگر چیزی مونده خارج بشه/
الف)حالا که این کاررو انجام دادم یکبار شیلنگ رو روی سر آلت بگیرم نجاست برطرف شده ویکبار دیگر بگیرم کافی لست؟
ب) اگر بعد از اون کار استبرا گونه ای که در قسمت دو گفتم یکبارفقط آب قلیل متل آفتابه بگیرم چی نجاست پاک میشه
اون وقت برای طهارت دو مرتبه دیگه بریزم درسته؟
ج) اگه وقتی برای مرتبه اول آب میریزم برای از بین رفتن عین نجاست ازآبی که کف دستشویی میریزه ترشحاتی به ما بپاشه چه حکمی داره درمورد قلیل وکر جداگانه توضیح بفرمایید؟
د)اگه وقتی برای مرتبه اول آب میریزم برای از بین رفتن عین نجاست ازآبی که کف دستشویی ترشحات اصابت نکنه
اما از آبی که به سر آلت میریزیم به ما برسه چه حکمی داره؟
گ) اگه یک مرتبه با آب شیر یا آفتابه قبل از نظافت توی کاشی مستراح بریزیم که ادرار نمونه اون وقت تمام ترشحات کف مستراح دیگه پاکه؟
3)روش نظافت مخرج مدفوع چگونه است؟من همزمان آب شیلنگ رو باز میکنم وبادست میشورم وقتی که چیزی از مدفع باقی نماندبعد چند مرتبه باید آب بریزم باشیلنگ؟ بعداز از بین رفتن مدفوع اون وقت با آفتابه چندتا بریزم وهمزمان با دست تمیز کنم تا طهارت صورت بگیره چون متل شیر نیست که بعد از تمیز شدن مستقیم آب آفتابه رو هدایت کنیم؟
ه)در این حین آبی که روی دست میریزه واز انگشتان جاری میشه حکم آب کر رو داره اگه باشیر انجام بشه؟ وپاکه؟
ع) اگه با آفتابه باشه چی آن آب پاکه؟
4) اینکه میگویند برای ادرار با قلیل دو مرتبه؟ برای منی نیز همینگونه است؟ مدفوع چطور؟
5)برای پاک شدن خون باقلیل یکبار آب بریزیم که نجاست برطرف بشه پاکه؟ یا خیر منظور از یک مرتبه این است اول آنقدر آب بریزی که خون برطرف شه سپس یک مرتبه؟
6)راستی چه جور میگن که به غیر از بول یک مرتبه کافیه ولی تو رساله ها نوشته برا ظرف سه مرتبه پر وخالی؟
7)اگه برای نظافتچیزی دو مرتبه یابیشتر نیازه باید آب رو قطع ووصل کنیم یا نه یکسره بریزیم همین که تمام عضو رو در بر بگیره یک مرتبه وبه دنبال آن خود به خود مرتبه دوم و... حساب میشه؟
8)اگه قسمتی از فرش متلا با ادرا نجس شده میخواهیم همون جا پاکش کنیم چگونه است؟ آیا میشود آب شیر رو همون جا بگیریم وبدون اینکه آبشو خارج کنیم پاک بشه؟ یا خیر؟ با آب قلیل چگونه میشود پاک کنیم؟
9) آیا لباسشویی های خانگی لباس نجس رو پاک میکنه؟ کف و آبی که دور در و واشر لباسشویی میمونه چه حکمی داره؟

پرسش 1:
احکام طهارت
شرح : با سلام لطفا به سوالا ت زير قسمت به قسمت جواب دهيد هرچند مقداري زخمت دارد ببخشيد يه مقداري وسواسم البته وسواسي که ريشه در ندانستن من دارد البته با مراجعه به رساله حل نشد وفکر مي کنم با جواب دادن قسمت به قسمت و مفصل حل بشه ممنونم خدا خيرتان دهد. در ضمن 24 سالمه و پسرم و نسبت به مسايل احکام حساسم الان در موارد زير زياد جانب احتياط و رعايت ميکنم که اسرافه 1)منظور از اينکه گفته ميشودبراي پاک شدن ادرا با آب کر يک مرتبه وقليل دو مرتبه چيه؟يعني اول عين نجاست برطرف بشه بعد دستور فوق رو انجام بديم؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
شستن محل ادرار با آب کر همان بار اول که ادرار برطرف مي شود پاک مي شود و لزومي ندارد شيلنگ را وا داريد و بعد دو باره آب بريزيد و با آب قليل وقتي عين بول برطرف شد يک مرتبه ديگر آب بريزيد کافيست. (1)
لطفا در ارتباط بعدي نام مرجع خود را ذکر کنيد .
پي نوشت ها :
1. امام خميني توضيح المسايل، م 66 و سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .

پرسش 2:
دستشويي براي طهارت آلت يکبار آب شير رو باز کنيم وروي آلت بگيريم آيا عين نجاست برطرف ميشه؟ يا براي برطرف کردن کار ديگري بايد انجام بديم؟ البته بنده از استبرا که در رساله ها هست مطلعم وتا حدودي آن را انجام ميدهم نميدونم درست انجام مي دهم يا خير و روش کارم اينگونه هست که با انگشت از يک کم جلوتر ازمخرج مدفوع با انگشت تازير کيسه اسکروتوم وبيضه ها چندبار رو به جلوفشار وهول ميدم بعد با يک دست سر آلت رو مي گيرم وبا يک دست از اول تا آخر آلت مي کشم تا تماما خارج شود بعد هم سر آلت را دو سه مرتبه فشار مي دهم تا اگر چيزي مونده خارج بشه/ الف)حالا که اين کاررو انجام دادم يکبار شيلنگ رو روي سر آلت بگيرم نجاست برطرف شده ويکبار ديگر بگيرم کافي لست؟ ب) اگر بعد از اون کار استبرا گونه اي که در قسمت دو گفتم يکبارفقط آب قليل متل آفتابه بگيرم چي نجاست پاک ميشه اون وقت براي طهارت دو مرتبه ديگه بريزم درسته؟ ج) اگه وقتي براي مرتبه اول آب ميريزم براي از بين رفتن عين نجاست ازآبي که کف دستشويي ميريزه ترشحاتي به ما بپاشه چه حکمي داره درمورد قليل وکر جداگانه توضيح بفرماييد؟ د) اگه وقتي براي مرتبه اول آب مي ريزم براي از بين رفتن عين نجاست از آبي که کف دستشويي ترشحات اصابت نکنه، اما از آبي که به سر آلت ميريزيم به ما برسه چه حکمي داره؟ گ) اگه يک مرتبه با آب شير يا آفتابه قبل از نظافت توي کاشي مستراح بريزيم که ادرار نمونه اون وقت تمام ترشحات کف مستراح ديگه پاکه؟
پاسخ:

استبرا به نحوي كه شما انجام مي دهيد صحيح است و يك بار كه با شيلنگ آب بريزيد پاك مي شود و يك بار كافي است و اگر با آفتابه و با آب قليل آب بريزيد بعد از برطرف شدن عين بول يك بار ديگر آب بريزيد كافيست و ترشحاتي كه به لباس و به بدن شما ريخته مي شود چون يقين به نجاست آن ها نداريد جايي را نجس نمي كند؛ بدين معنا كه با ورپاش آب به لباس و بدن شك مي كنيد كه بدن و لباس شما نجس شده يا نجس نشده ؛ بايد پاك حساب كنيد و در فرضي كه كف مستراح با آب شسته شود و بعد آبي از آنجا ورپاش بشود پاك است. (1)
پي نوشت ها :
1. امام خميني، توضيح المسايل، م 66 و 72 و سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .

پرسش 3:
روش نظافت مخرج مدفوع چگونه است؟من همزمان آب شيلنگ رو باز مي کنم وبادست مي شورم وقتي که چيزي از مدفع باقي نماندبعد چند مرتبه بايد آب بريزم با شيلنگ؟ بعد از از بين رفتن مدفوع اون وقت با آفتابه چندتا بريزم وهمزمان با دست تميز کنم تا طهارت صورت بگيره چون متل شير نيست که بعد از تميز شدن مستقيم آب آفتابه رو هدايت کنيم؟ ه)در اين حين آبي که روي دست ميريزه واز انگشتان جاري ميشه حکم آب کر رو داره اگه باشير انجام بشه؟ وپاکه؟ ع) اگه با آفتابه باشه چي آن آب پاکه؟
پاسخ:

همانطور كه مي شوييد درست است و نيازي نيست چند مرتبه آب بريزيد؛ بلكه با همان دفعه اول كه آب مي ريزيد و محل مدفوع تميز مي شود مخرج مدفوع و دست پاك مي شود و نيازي نيست چند بار آب بريزيد حتي با آب قليل و با آفتابه هم يكبار به طور مستمر آب بريزيد و بشوييد پاك مي شود و دست هم به همراه پاك شدن محل پاك مي شود و اگر قطراتي از غساله به بدن و لباس ايشان ورپاش بشود، پاك است. (1)
پي نوشت ها :
1. همان، م 67.
پرسش 4:
اينکه مي گويند براي ادرار با قليل دو مرتبه؟ براي مني نيز همين گونه است؟ مدفوع چطور؟
پاسخ:

شستشوي چيزي که با ادرار نجس شده با شستشوي محل ادرار فرق دارد. شستشوي محل ادرار را توضيح داديم، ولي اگر چيزي به وسيله ادرار نجس شده باشد، بايد بعد از برطرف شدن ادرار با آب قليل دو بار آب ريخته و شستشو شود؛ ولي با آب کر يک بار کافيست. (1)
و حکم شستن محل مدفوع را گفتيم و در شستن چيزي که با مني يا با مدفوع نجس شده است بعد از برطرف شدن مني يا مدفوع يک بار آب قليل ريخته شود پاک مي شود و با آب کر با همان شستن اول پاک مي شوند مثلا اگر دست با خون يا با مدفوع يا با مني نجس شده باشد، همين که زير شير آب شسته شود و عين نجاست که برطرف شد، پاک مي شود و نيازي نيست دو باره زير شير آب برده شود. (2)
پي نوشت ها :
1. امام خميني، توضيح المسايل، م 157.
2. همان، م 160 و 162 .
پرسش 5:
براي پاک شدن خون باقليل يکبار آب بريزيم که نجاست برطرف بشه پاکه؟ يا خير منظور از يک مرتبه اين است اول آنقدر آب بريزي که خون برطرف شه سپس يک مرتبه؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
همانطور که در پاسخ سوال قبلي گفتيم ، اگر بعد از برطرف شدن عين خون يک بار با آب قليل شسته شود پاک مي شود و اگر با آب کر شسته شود با همان بار اول بعد از برطرف شدن خون پاک مي شود .(1)
پي نوشت ها :
1 . همان، م 162.
پرسش 6:
راستي چه جور ميگن که به غير از بول يک مرتبه کافيه، ولي تو رساله ها نوشته برا ظرف سه مرتبه پر وخالي؟
پاسخ:

حکم شستن ظرف با ساير چيزها فرق مي کند و علتش اين است که دليل خاص داريم :
1- ظرف نجس، را با آب قليل، بايد سه مرتبه شست.
2- بلكه در كر و جارى هم احتياط سه مرتبه است، اگر چه ارجح در كر و جارى يك مرتبه است. (1)
ظرف نجس را به دو صورت با آب قليل مى‌توان شست:
1- سه مرتبه پر از آب شده و خالى شود.
2- سه مرتبه در آن مقدارى آب بريزند و هر دفعه فوراً با حركت دادن آن، آب را به جاى نجس برسانند و سپس خالى كنند. (2)
پي نوشت ها :
1 . همان مسأله 150.
2 . همان م 155.

پرسش 7:
اگه براي نظافتچيزي دو مرتبه يابيشتر نيازه بايد آب رو قطع ووصل کنيم يا نه يکسره بريزيم همين که تمام عضو رو در بر بگيره يک مرتبه وبه دنبال آن خود به خود مرتبه دوم و... حساب مي شه؟
پاسخ:

در مواردي که دو مرتبه بايد شسته شود، بايد دو بار جدا جدا آب ريخته شود . (1)
پي نوشت ها :
1. همان، م 150 و 155.
پرسش 8:
اگه قسمتي از فرش متلا با ادرا نجس شده مي خواهيم همون جا پاکش کنيم چگونه است؟ آيا مي شود آب شير رو همون جا بگيريم وبدون اينکه آبشو خارج کنيم پاک بشه؟ يا خير؟ با آب قليل چگونه مي شود پاک کنيم؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
تطهير با آب قليل
اگر بخواهند چيزى مانند لباس و فرش و مانند اينها كه به بول نجس شده است، با آب قليل آب بكشند بايد بعد از هر دفعه، فشار دهند تا غسال? آن بيرون آيد (و غساله آبى است كه معمولًا در وقت شستن و بعد از آن، از چيزى كه شسته مى‌شود خود بخود يا به وسيل? فشار مى‌ريزد).(1)
تطهير با آب كرّ و جارى‌
احتياط واجب در شستن با آب کر آن است كه فرش، لباس و مانند آن را، طورى فشار يا حركت داده شود كه آب داخل آن خارج شود.
بنا بر اين اگر مثلا فرشي نجس شده بخواهند با آب کر مانند آب شيلنگ بشويند، اگر شيلنگ را روي جايي که نجس شده نگه دارند و با دست يا با چيزي به طوري آن را فشار دهند که غساله اش بيرون بيايد يا غساله اش جابجا شود پاک مي شود. (2)
پي نوشت ها :
1. همان، م 160.
2. همان، مسأله 159. و سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .

پرسش 9:
آيا لباسشويي هاي خانگي لباس نجس رو پاک مي کنه؟ کف و آبي که دور در و واشر لباسشويي ميمونه چه حکمي داره؟
پاسخ:

اگر بعد از زوال عين نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشين لباس شويى به لباسها و هم? قسمت‌هاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، محكوم به طهارت است.
اگر لباس ها پاک شده باشد کف و آبي که اطراف مي ماند پاک است؛ البته تشخيص پاک شدن و نشدن لباس ها به عهده خود مکلف است. (1)
پي نوشت ها :
1. امام خميني، استفتاات، ج 1، ص 119 ، س 327 از احکام طهارت.