سندیت دعای عکاشه ، حزب البحر ، چهل کلید، هفت هیکل ، شش قفل و نظایر آن چگونه است؟ اثرات و خواص آن معتبر است؟ خواصی که برای آیات و سوره های قرآن بیان میشود معتبر است؟ کتابها و منابعی که در این خصوص نگاشته شده اند قابل اعتماد و معتبر هستند؟ به غیر از مفاتیح الجنان و زادالمعاد آیا منبع معتبر دیگری مبتنی بر احادیث و روایات صحیح در باب ادعیه و اذکار نافع و سریع الاجابه وجود دارد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید؟ aliazadi1973@gmail.com

پرسش 1:
سنديت دعاي عکاشه ، حزب البحر ، چهل کليد، هفت هيکل ، شش قفل و نظاير آن چگونه است؟ اثرات و خواص آن معتبر است؟ خواصي که براي آيات و سوره هاي قرآن بيان مي شود معتبر است؟ کتابها و منابعي که در اين خصوص نگاشته شده اند قابل اعتماد و معتبر هستند؟
شرح : سنديت دعاي عکاشه، حزب البحر، چهل کليد، هفت هيکل ، شش قفل و نظاير آن چگونه است؟ اثرات و خواص آن معتبر است؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و تشکر از ارتباطتان با مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني.
1- عکاشه : دعايي به اين نام در منابع روايي و کتاب هاي ادعيه از معصومين روايت نشده و در هيچ کتابي دعايي بدين نام نيافتيم تا در مورد صحت و قوت و ضعف و آثار و فوايد آن سخن بگوييم.
2- حزب البحر : در روايات اسلامي ما، راجع به اين دعا اشاره اي نشده است؛ بلکه طرفداران سحر و جادو بر اساس بيان يک عارف نماي عارف مسلک، به نام شاذلي، آن را ساخته و در اينترنت پخش نموده اند و اين، مورد تأييد ما نيست. بهتر است حضرت عالي براي رفع مشکلات و بر آورده شدن حاجات و...، به دعاهاي معروف موجود در مفاتيح الجنان حاج شيخ عباس قمي مراجعه نماييد و از دعاهاي ساختگي و سفارشي چنين افرادي، به طور جدي پرهيز نماييد.
3- چهل کليد: اين دعا هم سند ندارد و در منابع روايي معتبر چنين دعايي نيست. خواص عجيب و غريبي که به آن نسبت داده اند، هيچ مبنا و اساسي ندارد.
اين دعا در اينترنت به وفور يافت مي شود، ولي در هيچ سايت و وبلاگي براي آن سند ذکر نشده و ظاهرا از ساخته هاي خناسان است تا بدين وسيله کم کم دين و اعتقاد مردم را سست جلوه دهند.
خوب است از دعاهاي معتبر و دعاهاي مفاتيح الجنان و صحيفه سجاديه و دعاهايي که سند معتبر داشته و به تاييد عالمان حديث شناس رسيده، استفاده فرماييد.
4-شش قفل:چنين دعايي در منابع معتبر نيامده است و صرفا در برخي از منابع دسته چندم بيان شده كه قابل استناد و اعتبار نيستند. و خواصي هم که برايش مي آورند کاملا ساختگي است
5- هفت هيکل: اين دعا هم در منابع معتبر نيامده است و صرفا در اينترنت آمده است كه قابل استناد و اعتبار نيستند و خواصي هم که برايش آوردند کاملا ساختگي است. متاسفانه جهت استفاده فرقه هاي انحرافي ساخته شده است و چيزهاي عجيب و غريبي برايش نوشته اند
در کل تمام دعاهايي که شما به آن اشاره کردبد هيچ ستد واعتباري ندارد و بيشتر جهت منافع شخصي و سرگرم کردن کردن مردم و دور شدن از دعاهاي اصيل نگاشته اند. لذا سعي کنيد به دعاهاي اصيل و معتبر مراجعه کنيد.

پرسش 2:
خواصي که براي آيات و سوره هاي قرآن بيان مي شود معتبر است؟ کتابها و منابعي که در اين خصوص نگاشته شده اند قابل اعتماد و معتبر هستند؟
پاسخ:

در کتب تفسيري شيعه، روايات زيادي در مورد فضيلت سوره هاي قرآن، خصوصاً قبل از بيان تفسير هر سوره، بيان شده است.
نظر مشهور دانشمندان علوم قرآني در مورد اعتبار اين گونه روايات اين است که برخي (نه همه) سند صحيحي ندارند؛ ولي اگر کسي براي رجا، يعني قصد ثواب به روايات عمل کند، به او ثواب مي رسد. گفته اند كه اسناد همه روايات، روي هم رفته، چندان قابل اعتماد نيست. (1)
همچنين ثواب زيادي که براي اعمال در روايات ‌آمده، از باب تفضل الهي است. چنين نيست که هر کس سوره اي را خواند، حتماً به خواص و آثار آن برسد.
اما ثواب­ها و فضايلي که براي برخي عبادات، اذکار و ادعيه و خاصه قرائت سوره­هاي قرآن در مفاتيح الجنان يا تفاسير و يا ساير کتب و روايات ذکر شده، ناظر به عباداتي است که به شکل اکمل و اتم انجام گيرد و آداب و شرايط آن محقق گردد.
بنابراين، مقصود از رواياتي‏ که آثار خاصي را براي برخي از اعمال از جمله قرائت بعضي از سوره ها ذکر کرده‏اند، اين نيست که فلان عمل «علت تامه» آن اثر است؛ بلکه مقصود، اقتضاي اثر است. ولي اگر مانعي بر سر راه آن قرار گيرد، توان تأثير را نخواهد داشت.
آيت الله مکارم شيرازي در اين زمينه مي گويند: اين فضيلت ها براي کساني نيست که تنها الفاظ آن را بخوانند و مفاهيم آن را فراموش کنند.
اما در مورد نمونه هايي که بيان کرديد، فضيلت ها براي سوره هاي نامبرده در تفاسير معتبر نيامده است؛ مثلاً در مورد سوره نور آمده:
از آن جا که در اين سوره سفارش هاي بسيار در مورد رعايت عفت و پاکدامني توسط عموم مؤمنان و خصوصاً زنان صورت گرفته، در روايات نسبت به آموزش و قرائت اين سوره توسط زنان، تأکيد بسيار آمده است. (2)
در اين زمينه نمي شود کتاب خاصي را تأييد يا تکذيب کرد. البته صحت يا عدم صحت خواصي که براي قرآن ذکر کرده اند، کاري به اصل وجودي قرآن ندارد و ثواب واقعي سر جاي خودش وجود دارد و نيز رتبه سفارشات اهل بيت نسبت به تلاوت و قرائت قرآن پايين نمي آيد.
شما در اين زمينه مي توانيد به کتاب «تفسير مجمع البيان» علامه طبرسي يا «تفسير نمونه» آيت الله مکارم در آغاز سوره ها مراجعه نماييد.

پي نوشت ها:
1. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 9، ص 297، ناشر دار الكتب الإسلامية، چاپ تهران، سال 1374 ش، نوبت اول.
2. قرائتي، محسن، تفسير نور، مرکز فرهنگي درس هايي از قرآن، تهران، 1383 ش، چاپ يازدهم، ج 8، ص 141.
پرسش 3:
به غير از مفاتيح الجنان و زادالمعاد آيا منبع معتبر ديگري مبتني بر احاديث و روايات صحيح در باب ادعيه و اذکار نافع و سريع الاجابه وجود دارد؟ لطفا راهنمايي بفرماييد؟

پاسخ:

دعا نيز مانند اذکار، آداب مخصوص به خود را دارد. اگر چه خدا را به هر زبان و درهر زمان مي توان ياد کرد و نيازهاي روحي و معنوي و مادي خود را از او درخواست کرد، اما بهترين خواسته ها، دعاهايي هستند که از ائمه معصومين ذکر شده اند. البته بسته به اثر دعا و نيز نوع نيازي که داريم، دعاي مخصوصي توصيه شده است. کتب ادعيه ما پر از دعاهاي مأثوره است و براي هر زماني، دعاي ويژه اي گفته شده است؛ مثلاً در ماه مبارک رجب، دعاهاي ماه مبارک رجب مناسب ترين محسوب مي شود. لازم است بدانيد هر دعايي را در زمان خودش مي توان به قصد ورود خواند؛ ولي در غير زمان خودش، بايد به قصد ثواب و رجا خواند.
خلاصه پاسخ ما اين است که بهترين دعاها، دعاهايي است که از ائمه معصومين نقل شده و در کتاب هاي معتبر دعا ذکر شده‌اند.‌
بنابراين، خوب است از دعاهاي مستندي که در منابع معروف و معتبر آمده، استفاده نماييد، مانند کتاب هاي ذيل:
مفاتيح الجنان، مصباح المتهجد (شيخ طوسي)، مصباح (كفعمي)، بلد الامين (كفعمي)، مهج الدعوات (سيد بن طاووس)، صحيفه سجاديه، مفاتيح نوين (آيت الله مكارم)، المراقبات (ميرزا جواد ملكي تبريزي)، زاد المعاد، ‌جمال الاسبوع (سيد بن طاووس) و ... .
البته خواندن دعاهايي كه مضمون خوبي دارند، اگرچه داراي سند قوي نباشند، به قصد رجا و به اميد مطلوبيت، اشكال ندارد.