باسلام
طاعات وعباداتتان مورد قبول حق تعالی.
سوال من در موردماجرا وقضیه ی تابوت سکینه است . اینکه تابوت سکینه چیست؟ وچراالان ودر این زمانه برای صهیونیستها اینهمه مهم شدهو شدید مانور میدن روی این تابوت سکینه،البته توی فیلماشون؟و اینکه آیا به مهدویت مربوط میشود؟
ممنون

تابوت عهد يا تابوت سكينه يا تابوت شهادت:
تابوت سکینه، صندوقی است که حضرت موسی به امر حق تعالی، از چوب شطیم ساخت. طول آن 3 قدم و 9 قیراط و عرض و ارتفاعش 2 قدم و سه قیراط بود. بیرون و اندورنش را به طلا پوشیده کرد. آن تابوتی که به عدد هر پیغمبری خانه از زبرجد سبز در آن بود، آخرین خانه خانه حضرت رسالت (ص) بود. آن تابوت را «تابوت شهادت» و تابوت «تابوت عهد» هم گفته اند. (1)
صندوقچه مقدس يا تابوت سكينه، همان است كه در قرآن كريم (2) از آن ياد شده است. و مفسران در تفسير آن گفته اند كه اين صندوق، كه در آن ميراث پيامبران ( وجود دارد، دليل و نشانه اي است براي بني اسرائيل بر اينكه چه كسي شايستگي فرمانروايي دارد. از اينرو فرشتگان آن را آورده، از ميان جمعيت بني اسرائيل عبور داده، آنگاه در پيش روي طالوت قرار مي دهند. پس طالوت آن را به داوود، و او به سليمان، و او به وصيّ خود، عاصف بن برخيا تسليم مي كند. و بني اسرائيل بعد از وصيّ حضرت سليمان، به علت اينكه از او فرمانبرداري ننموده، ديگري را اطاعت مي كنند، آن صندوق را از دست مي دهند. (3)
در روايتي از پيامبر اكرم چنين آمده است : "حضرت موسي صندوقچه مقدس را از غاري در انطاكيه، و بخش هاي تورات را از كوهي در شام بيرون آورده، بوسيله آن كتاب با يهوديان به استدلال مي پردازد، و سرانجام بسياري از آن ها ايمان مي آورند". (4)
در روايتي ديگر از پيامبر اكرم آمده است : "صندوق مقدس از "درياچه طبريه" به دست وي آشكار مي شود. و آن را آورده، در پيشگاه او در بيت المقدس قرار مي دهند. و چون يهوديان آن را مشاهده مي كنند، به جز اندكي بقيه ايمان مي آورند". (5)
نيز در روایات اسلامی ذکر شده که آن تابوت هنگام ظهور قائم (عج) همراه ایشان خواهد بود، که از غاری در «انطاکیّه» بیرون آورده است. (6)
در هر صورت اين تابوت از نشانه هاي حضرت ولي عصر عليه السلام است كه براي فتح شهرهاي مختلف از آن استفاده مي كنند.
در باور یهودیان و مسیحیان، جعبه‌ای است چوبی، مزین و با روکشی از طلا که در آن دو لوح قانون که توسط خداوند به موسی پیامبر داده شده بود، نگهداری می شد. به عقیده آنان خداوند از طریق این صندوق با بنی‌اسرائیل سخن می‌گفت. این جعبه از مقدس‌ترین اشیاء برای یهودیان است. در زمان تصمیم گیری های مهم فرشته‌ای به نام سکینه یا به عبری شِکینَه از آن خارج می‌شد و در هاله‌ای از دود فرامین الهی را به مردم ابلاغ می‌کرد.
این تابوت در زمان سموئیل نبی توسط فلسطینیان به سرقت رفت؛ ولی به دلیل مصائبی که برای آن ها به وجود آورد آن را پس دادند. بعدا در زمان حمله بخت‌النصر به اورشلیم این تابوت مفقود شد. درون این تابوت نسخه اصلی تورات که بر روی سنگ حکاکی شده وجود داشته است. (7)
پي نوشت ها :
1. لغت نامه مرد دهخدا، ص4، ص 5335.
2. بقره (2) آيه 248.
3. عصر ظهور، علي كوراني، ناشر موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت (ع)، ص77 و 78
4. لطف الله صافي گلپايگاني، منتخب الاثر، قم ، موسسه حضرت معصومه ، 1419 ق ،چاپ اول ،ص 309.
5. السيد ابن طاووس،الملاحم والفتن،چاپ اول،سال چاپ 416، ناشر مؤسسة صاحب الأمر عجل الله فرج، ص 150.
6. المجالس السنیّه، ج 5، ص 710 ،بي تا.
7. ر.ك: http://fa.wikipedia.org/wiki/