باسلام خدمت شماعزیزان.
برای درمان افسردگی ونارحتی روحی ازطریق انس باقرآن وارتباط باخداچه راهی وجوددارد.
به پزشکان زیادی مراجع کرده ام اماجواب نگرفتم.برای عبادت باروحیه بالاوتوجه کامل.
امتحان کنکوردارم.وکارهای زیادی .اماروحیه وانرژی لازم راندارم.
خواهش می کنم ارشادفرمایید.متشکرم.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز
در پاسخ به سؤال شما مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. برای درمان افسردگی و یا هر مشکل دیگری، باید سعی نمود تا ریشه­ها و عوامل ایجاد کننده آن را از بین برد تا زمینه­ پیدایش مشکل به وجود نیاید. این که می فرمایید: برای درمان افسردگی به پزشکان زیادی مراجعه کرده­ام، ولی جواب نگرفته­ام، نشانگر این است که یا شما فرایند درمان را تا انتها دنبال نکرده­اید و یا این که درمان­های اتخاذ شده، بیش تر سطحی بوده و همانند مُسکّن عمل کرده­اند و نتوانسته­اند، افسردگی شما را ریشه­ای برطرف کنند. بنابراین، ممکن است بعد از رها نمودن فرایند درمان، دوباره بیماری افسردگی شما عود کرده باشد.
2. برای این که ما بتوانیم شما را راهنمایی کنیم، لازم بود مقداری در مورد پیشینه افسردگی خود و عوامل پیدایش آن، مدت ابتلا و شدت آن، علایم و نشانه­های بالینی و غیر بالینی افسردگی خود، نوع افکار و علایق و راهکارهای درمانی که تا به حال استفاده نموده­اید، بیان می کردید تا ما دقیق تر در جریان افسردگی شما قرار می گرفتیم و راحت تر راهنمایی می کردیم. به هر حال، تا این گونه اطلاعات در اختیار ما قرار نگیرد و نوع و شدت افسردگی شما برای ما آشکار نگردد، ما نمی توانیم درمان متناسب با شما را پیشنهاد بدهیم. توجه داشته باشید که درمان افسردگی بر اساس نوع و شدت آن کاملاً از هم متفاوت بوده و شیوه­های مختلف درمانی متناسب با خود دارد. بر فرض مثال، در موارد افسردگی حاد یا مزمن نیاز به مراجعه به روان پزشک و مصرف داروهای ضد افسردگی تحت نظر پزشک و سپس مداخله روان شناس و اعمال سایر راهکارهای درمانی مثل روان درمانی، شناخت درمانی و... می باشد.
3. اگر چه برقراری ارتباط عميق با خدا از طریق گفتن ذكر و یا انس با قرآن، باعث توجه ذهنى و قلبى به پروردگار و اشتغال ذهنى به ذات خدا و توجه به حضرت حق و الطاف او می گردد و تأثيرات مطلوبى بر نگرش­ها و عواطف فرد افسرده مى گذارد و كمك مناسبى براى درمان و بهبودى افسردگی مى نمايد و یکی از راهکارهای درمانی به حساب می آید، اما باید توجه داشت که استفاده از این شیوه درمانی، بیش تر در درمان افسردگی­های خفیف، کاربرد دارد و در درمان افسردگی­های حاد و مزمن، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها ممکن است، اثر تسکین بخش داشته باشد و بهبود موقتی ایجاد کند؛ ولی در رفع عوامل ایجاد کننده افسردگی و زمینه­های پیدایش آن، تأثیر چندانی نخواهد داشت.
4. با این وصف، تا نوع و شدت افسردگی شما مشخص نشود، نمی توان راهکار مناسبی برای درمان شما در نظر گرفت. به همین دلیل، توصیه می شود که از مراجعه به پزشک متخصص ناامید نگردید و بار دیگر با انگیزه بهتر، به روان پزشک یا روان شناس باتجربه مراجعه کنید و راهکارهای درمانی ارائه شده توسط آنان را با جدیت و پشتکار بیش تر و البته مقداری صبر و حوصله در پیش بگیرید و تا آخر انجام دهید تا بتوانید با شناختی که از عوامل پیدایش افسردگی خود پیدا می کنید، در رفع آن ها قدمی بردارید و به درمان ریشه­ای افسردگی خود بپردازید. البته در کنار این کار می توانید از همه فعالیت­های فرح بخش و نشاط آوری که متناسب با شما است، استفاده کنید و همچنین ارتباط با پروردگار و انس با قرآن و ادعیه داشته باشید تا فرایند درمان با سرعت و شتاب بیش تری دنبال شود تا به درمان قطعی نایل گردید.
5. مسلماً با انجام کارهایی که در آن روحیه و انرژی لازم را دارید، باعث تقویت اعتماد به نفس خود می گردید که به تدریج باعث می شود روحیه شما نیز تقویت گردد و انرژی شما فزونی یابد و در کارهایی که در آن روحیه و انرژی ندارید، روحیه و انرژی پیدا کنید. بنابراین، اگر به خواندن قرآن و انجام عبادات، روحیه دارید، سعی کنید در حدی که نشاط شما حفظ گردد، انجام دهید تا به تدریج در کارهای دیگر هم روحیه پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که این راهکار، تنها راهکار درمان افسردگی شما تلقی نمی گردد و همان طور که گفتیم، نیاز به تشخیص نوع و شدت آن می باشد تا راهکار متناسب آن ارائه گردد. بنابراین، فرصت را غنیمت شمارید و از مراجعه مجدد به متخصصین مربوطه غافل نگردید.
6. برای راهنمایی بیش تر می توانید با سامانه «09640» تماس تلفنی داشته باشید و با مشاورین ما گفتگو کنید و یا با این مرکز مکاتبه نمایید.