با سلام
آیا قصه زعفر جنی درست است ؟ و آیا این که میگویند مرحوم آقای بروجردی برای ایشان مجلس ختم گرفته است چگونه است ؟
لطفا منبع این روایت را نیز بیان بفرمایید ؟
با تشکر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
از آنجا که در مورد اصل وجود اجنه تردیدی نیست و به علاوه از منابع مختلف به دست می آید که ایشان دارای مومنین و طوایف مسلمان و حتی شیعه هستند؛در نتیجه استبعادی وجود ندارد که در درون خود دارای رهبر و سرپرستی هم باشند و نوعی تبعیت و فرمان پذیری از وی در بین اجنه مومن وجود داشته باشد. اما در خصوص اصل وجود زعفر جنی و این که اصولا چنین شخصیتی با این عنوان و مشخصات معرفی شده، وجود داشته یا خیر، چندان منبع و مرجع خاصی برای رسیدن به نتیجه قابل قبول در دست نیست .
به طور کلی و با تامل و تحقیقی که انجام شده می توان گفت:
در این ارتباط و در مورد اصل وجود زعفر جنی اتفاق نظر نیست. عده ای وجود زعفر جنی را قبول دارند و عده ای اصل وجود او را منكرند. مثلا، شهید مطهری در كتاب حماسه حسینی،‌ یكی از تحریفات نهضت عاشورا را جریان مربوط به زعفر جنی قلمداد می نماید؛(1) البته ایشان به صراحت اصل وجود چنین فردی را نفی نمی کند؛ اما مساله مراجعه وی به امام حسین و داستان هایی که در این خصوص نقل شده را تکذیب نموده و در زمره تحریفات عاشورا ذکر می نماید.
در تحقیقات مختصری که در این خصوص انجام شده ظاهرا هیچ منبع معتبری که وجود چنین شخصیتی را تایید کند، یافت نشده است ؛ كما این كه در مورد رابطه زعفر جنی با آیة الله بروجردی، هر چند داستان مجلس ختم آیه الله بروجردی برای وی و حواشی این مساله بسیار مشهور است و در سایت های گوناگون نقل شده، اما با مراجعه به كتب مربوط به شرح حال زندگی آیة الله بروجردی، از جمله كتاب "مفاخر اسلام"، تألیف آقای علی دوانی، مطلبی در این مورد یافت نشد .
پی نوشت :
1. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج 17، ص 78 و 94 و110.