با سلام-برخي از كوته فكران و كج انديشان در بين مردم شايعه درست ميكنند كه امام خامنه اي (دام العظّه) هنوز به درجه ي اجتهاد نرسيده وكسي نميتواند از او تقليد كند، و به همين دليل است كه رساله ندارد، واستفتائات دارد. وبا هركسي كه بحث ميكنند ميگويند رهبر عزيز پس از اينكه به رهبريت ايران انتخاب شده چه زماني وقت كرده درس بخواند و به درجه ي اجتهاد برسد؟ لذا خواهشمندم به سؤالات جواب كامل دهيد تا اين كوردلان از اين ياوه گوييها دست بردارند.
1- رهبر عزيز چه سالي واز كدام حوزه به درجه اجتهاد رسيده اند؟
2- چرا معظم له اجازه ي چاپ رساله را نمي دهند؟
3- آيا درست است كه پسران معظم له مدرس حوزه هستند و به درجه اجتهاد رسيده اند؟

پرسش 1:
اجتهاد رهبر معظم انقلاب
شرح : با سلام-برخي از كوته فكران و كج انديشان در بين مردم شايعه درست مي كنند كه امام خامنه اي (دام العظّه) هنوز به درجه ي اجتهاد نرسيده و كسي نمي تواند از او تقليد كند، و به همين دليل است كه رساله ندارد، و استفتائات دارد. وبا هركسي كه بحث مي كنند مي گويند رهبر عزيز پس از اينكه به رهبريت ايران انتخاب شده چه زماني وقت كرده درس بخواند و به درجه ي اجتهاد برسد؟ لذا خواهشمندم به سؤالات جواب كامل دهيد تا اين كوردلان از اين ياوه گوييها دست بردارند. 1- رهبر عزيز چه سالي و از كدام حوزه به درجه اجتهاد رسيده اند؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
مجتهد و اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت :
اول آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد .
دوم آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ،مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند ، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند .
سوم آن كه عده‌اى از اهل علم مجتهد و اعلم را تشخيص دهند .(1)
اجتهاد رهبري هم از طريق خبرگان و هم از طريق افراد عادل به اثبات رسيده است ، چنان که افراد عادل و مجتهدان به اجتهاد ايشان تصريح نموده اند . قرائن و دلايل نيز در اين خصوص وجود دارد . يکي از دلايل درس‌هاي خارج ايشان است که تعداد زيادي از طلاب و روحانيت در درس‌هاي خارج ايشان شرکت مي‌کنند و اظهار مي‌دارند که مقام رهبري از نظر علمي جايگاه بس بلند دارد.
يکي از دلايل ديگر ديدگاه و اظهار نظر برخي از شخصيت ها و مجتهدان در اين خصوص مي باشد ، از جمله: امام راحل که از ايشان به عنوان خورشيد انقلاب ياد و بارها به لياقت و شايستگي ايشان اشاره نمود . حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد احمد آقا خمينى (ره) مي گويد: حضرت امام بارها از جناب عالى- مقام رهبري- به عنوان مجتهدى مسلم و بهترين فرد براى رهبرى نام بردند.
آيت الله العظمى اراكى (رحمة الله عليه) در پيامى به مقام معظم رهبرى فرمود: انتخاب شايسته حضرت عالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ايران، مايه دلگرمى و اميدوارى ملت قهرمان ايران است.
آيت الله العظمى بهاء الدينى (رضوان الله عليه) : از همان زمان، رهبرى را در آقاى خامنه ‏اى مى‏ديدم، چرا كه ايشان ذخيره الهى براى بعد از امام بوده است. بايد او را در اهدافش يارى كنيم.
آيت الله مهدوى كنى، درباره انتخاب خبرگان رهبرى نيز گفت :اين الهامى بود از الهامات الهى و هدايتى بود از هدايت معنوى روح حضرت امام (رضوان الله عليه) كه هنوز اين ملت را رها نكرده و اين رحمتى بود از طرف خداوند كه در كوران اين مصيبت جانكاه، با تعيين آيت الله خامنه‏ اى كه از ياران صديق امام و از ياران خوشنام و خوش سابقه بوده و مجتهد و عادل است، به عنوان رهبرى نظام جمهورى اسلامى ايران، آرامشى توام با اعتماد و اطمينان بر كشور و امت فداكار حاكم گرديد.
آيت الله مشكينى، رياست مجلس خبرگان رهبرى: حضرت مستطاب آيت الله حاج سيد على خامنه‏اى - مد ظله العالى - واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احكام شرعيه كه تصدى مقام معظم رهبرى بدان نيازمند است، مى‏باشد.
آيت الله فاضل لنكرانى: ايشان (آيت الله خامنه ‏اى) اهل نظر و اهل اجتهاد هستند و به نظر من ايشان يك فقيه و يك مجتهد است.
آيت الله جوادى آملى: اجتهاد و عدالت‏ حضرت آيت الله جناب آقاى حاج سيد على خامنه‏ اى - دامت‏بركاته - مورد تاييد مى‏باشد.
آيت الله ابراهيم امينى: حضرت آيت الله خامنه ‏اى - دامت‏ بركاته - در فقاهت و اجتهاد، به مرتبه‏ اى است كه براى تصدى مقام ولايت و رهبرى، صلاحيت كامل دارد.
آيت الله يوسف صانعى: آيت الله خامنه ‏اى، نه تنها مجتهد مسلم مى‏باشد، بلكه فقيه جامع الشرايط واجب الاتباع مى‏باشد.
حجت الاسلام و المسلمين هاشمى رفسنجانى: راه امام، با انتخاب آيت الله خامنه ‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، بيمه و تضمين گرديد . (2)
با توجه به اجتهاد و جايگاه علمي رهبري است که مجلس خبرگان وي را به عنوان رهبر جامعه تعيين نمود. جامعه مدرسين ـ که بعضي از آن ها مجتهد هستند ـ نيز مقام معظم رهبري را به عنوان يکي از مراجع تقليد اعلام نمودند.
در مورد تحصيل مقام معظم رهبري بايد گفت : رهبرانقلاب از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سيد محمد به مکتب سپرده شد تا قرآن را ياد بگيرند. سپس در مدرسه تازه تأسيس اسلامى «دارالتعّليم ديانتى» ثبت نام و دوران تحصيل ابتدايى را در آن مدرسه گذراندند.
در حوزه علميه مشهد
مقام رهبري پس از دوره دبيرستان وارد حوزه علميه مشهد شد و کتب ادبى از قبيل «جامع المقدمات»، «سيوطى»، «مغنى» را نزد مدرّسان مدرسه «سليمان خان» و «نوّاب» خواند و پدرش نيز بر درس فرزندانش نظارت مى کرد. کتاب «معالم» را نيز در همان دوره خواند. سپس «شرايع الاسلام» و «شرح لمعه» را در محضر پدرش و مقدارى را نزد مرحوم «آقا ميرزا مدرس يزدى» و رسائل و مکاسب را در حضور مرحوم حاج شيخ هاشم قزوينى و بقيه دروس سطح فقه و اصول را نزد پدرش خواند . دوره مقدمات و سطح را به طور کم سابقه و شگفت انگيزى در پنچ سال و نيم به اتمام رساند.رهبر بزرگوار انقلاب، در زمينه منطق و فلسفه، کتاب منظومه سبزوار را ابتدا از «مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقا تهرانى» و بعدها نزد مرحوم «شيخ رضا ايسى» خواند
درحوزه علميه نجف اشرف
آيت الله خامنه اى در سال 1336 به قصد زيارت عتبات عاليات، عازم نجف اشرف شد. با مشاهده و شرکت در درس هاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سيد محسن حکيم، سيد محمود شاهرودى، ميرزا باقر زنجانى، سيد يحيى يزدى، و ميرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدريس و تحقيق آن حوزه علميه را پسنديد، ولى پدر موافقت نکرد که در آن جا بماند، لذا پس از مدّ تى به مشهد باز گشت.
در حوزه علميه قم
آيت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علميه قم به تحصيلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول گرديد. از محضر بزرگان چون مرحوم آيت الله العظمى بروجردى، امام خمينى، شيخ مرتضى حائرى يزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کرد.(3)
بر اين اساس آناني که اجتهاد رهبري را زير سوال مي برند ، دشمنان هستند که با اين کار افکار عمومي را منحرف مي نمايند، يا دوستاني هستند که جايگاه علمي ايشان را نمي دانند .
پي نوشت ها :
1.توضيح المسائل مراجع ، مسئله 3 .
2. (http://www.aviny.com/Bozorgan/Ayatollah_Khamenei/Zendegi_nme
11.asp.
3. موسسه فرهنگي قدر ، زندگينامه مقام معظم رهبري ، تهران، 1379ش، چاپ چهارم، ص 11 .

پرسش 2:
چرا رهبر معظم اجازه ي چاپ رساله را نمي دهند؟
پاسخ:

رساله از ملزومات رهبري و مرجعيت نيست که حتما مقام معظم رهبري رساله داشته باشد، بلکه وسيله اي است براي دسترسي به فتواي مرجع که اين هدف منحصر در چاپ رساله نيست. افزون برآن مقام رهبري فرموده است مقلدان ايشان- درخصوص آن دست مسايل که فتاواي ايشان با فتواهاي امام مطابق هستند- ،به رساله امام خميني (ره) رجوع نمايند . در خصوص آن دست از فتواهاي رهبري که با فتواي امام تفاوت دارد، به " اجوبه الاستفتاءات " مقام معظم رهبري)(1 ) مراجعه نمايند
البته " اجوبه الاستفتاءات " که به فارسي هم ترجمه شده ، رساله به حساب مي آيد. پاسخ به سوالات به هر نامي باشد -اعم از استفتائات و غيره-کفايت مي کند.
در آينده نزديک در باره فتواهاي معظم له کتاب کامل تري از ايشان چاپ مي شود و در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد .
پي نوشت:
1. پاسخ سوال هاي مورد ابتلا ، ص1 .

پرسش 3:
آيا درست است كه پسران رهبر معظم مدرس حوزه هستند و به درجه اجتهاد رسيده اند؟
پاسخ:

اين مرکز از جزييات مدارج علمي و اجتهاد فرزندان مقام معظم رهبري آگاهي ندارد ، اما طبق برخي گزارش ها رهبر انقلاب چهار پسر به نام هاي سيد مصطفي، سيد مجتبي، سيد مسعود و سيد ميثم دارند که همه طلبه اند.يکي از شخصيت ها در اين خصوص مي گويد :ايشان- مقام معظم رهبري - چهار فرزند پسر دارند که هر چهار نفر، طلبه‌ و معمم هستند و حقيقتاً هم درس مي‌خوانند. خوب هم درس مي‌خوانند. (1) طبق برخي گزارش ها مجتبي خامنه‌اي تحصيلات دبيرستان خود را در مدرسه علوي گذراند. نخستين اساتيد دروس حوزوي او سيد محمود هاشمي شاهرودي و پدرش بودند، در سال ???? براي تحصيلات حوزوي وارد حوزه علميه قم شد . در کلاس‌هاي درس مصباح يزدي، محسن خرازي و لطف‌الله صافي گلپايگاني حضور يافت.(2) وي سال هاست در قم درس خارج تدريس مي‌كند و اوقات خود را در منزل به مطالعه فقه و فقاهت مي‌گذارند. (3)
پي نوشت ها :

1. <http://www.jahannews.com/vdciwqazyt1ap32.cbct.html>
2. http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8
3. ttp://www.seratnews.ir/fa/pages/?cid=926