سلام تهییج شهوت یعنی چه ؟ من حتی وقتی با همسرم هستم اصلا حالت خاصی ندارم و تمایل انجام روابط زناشویی را ندارم

سلام تهییج شهوت یعنی چه ؟ من حتی وقتی با همسرم هستم اصلا حالت خاصی ندارم و تمایل انجام روابط زناشویی را ندارم و همسرم هم رفتار زیبایی از خودش نشان نمی دهد. من یک سال و نیم می باشد که ازدواج کرده ام ولی یک بار هم لذت جنسی نداشته ام دیگر تمایلی به ادامه ی زندگی با همسرم را ندارم ولی از ترس حرفهای دیگران زندگیم را ادامه می دهم لطفا کمکم کنید . علت دیگر آن ,من حدود 3 سال می باشد که نمی رقصم در هیج مجلسی حتی در مجلس خودم این با عث شده که حتی تمایلی به رقصیدن با همسرم را نداشته باشم چون مرجع تقلیدم فرموده اند که رقص برای همسر بدون آهنگ جایز می باشد. من می بینم افرادی که حتی این جور مطالب شرعی را رعایت نمی کنند از من شادتر و رضایتشون از زندگیشون بیشتر می باشد چرا اصلا رقصیدن گناه دارد من را قانع کنید یا جواز این کار را به من بدهید. با تشکر از زحمات شما بزرگواران

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
شهوت و گرايش هاي جنسي در هر موجود زنده قابل درك است . نياز به مطالعه و يا توضيحات ندارد. بخش اول سوال تان مانند اين است كه بپرسيد گرسنگي يعني چي ؟ اما با توجه به مشكلاتي كه در نامه به آن اشاره كرديد، به نظر مي رسد از يک نوع افسردگي پنهان رنج مي بريد. براي حل مشکل تان بهتر است به مشاوره حضوري رفته و با تشخيص دکتر دارو مصرف کنيد. از طرفي به دليل نبود
مهارت هاي زندگي زناشويي دچار نوعي طلاق عاطفي با همسرتان شديد. از آن جا که اگر الان به فکر زندگي خودتان نباشيد و سعي در کسب رضايت هر چند نسبي و متوسط از زندگي زناشويي نکنيد، ممکن است فردا بسيار دير باشد، بايد وضعيت خود را مشخص کنيد . زندگي خود را با صحبت و گفت و گو هاي ديگران تنظيم نکنيد. اگر قرار است البته با تشخيص خانواده درمانگر، جدا شويد، اقدام کنيد. موفق باشيد.
پرسش 2:
چرا اصلا رقصيدن گناه دارد من را قانع کنيد يا جواز اين کار را به من بدهيد. با تشکر از زحمات شما بزرگواران
پاسخ:
انتظار قانع نمودن شما چندان منطقي نيست، زيرا افراد در قانع شدن يا نشدن وضعيت هاي متفاوتي دارند. چه بسا افرادي با ده ها استدلال هم قانع نشوند؛ به هر حال در يک پاسخ متني توقع اين امر چندان منطقي نيست ؛ مبناي ما بيان آن چيزي است که صحيح مي دانيم . منطبق را بر آموزه هاي ديني مي انگاريم. پذيرش يا عدم پذيرش آن بر عهده خودتان است. در هر حال ما در مقام ارائه جواز به شما يا هر فرد ديگري نيز نيستيم .
در مورد حرمت رقص، کيفيت و محدوده آن در بين مراجع نظرات متفاوتي وجود دارد که در انتها به آن اشاره مي شود، لکن در اصل حرمت آن همه اتفاق نظر دارند.
اما در مورد علت حرمت رقص به چند نکته توجه فرمائيد:
1.احکام اسلام مطابق مصالح و مفاسد واقعي است. اگر خداوند چيزي را حرام نموده، به جهت وجود مفاسدي است که در انجام آن عمل براي مکلف وجود دارد.
2.خداوند متعال براي سوق انسان به سمت مسير سعادت و رشد در او علاقه ها و اميالي را به صورت غريزي قرار داد تا انسان ها خود به سمت آنچه نياز دارند و براي طي مسير رشد و کمال بايد به آن برسند ، حرکت کنند.
3.براي جلوگيري از افراط و تفريط در پيروي از اميال و براي بهره مندي کامل و صحيح از اميال، خداوند حد تعادلي را براي آن تعيين نمود، لکن چون سعادت انسان در گرو انتخاب اختياري اين مسير تعادل بود، خداوند در غالب دستورات عقلي و ديني، او را به رعايت حد تعادل توصيه نمود، به گونه اي که رعايت دستورات الهي، او را در مرز تعادل در مسير سعادت و کمال حفظ خواهد نمود.
4. يکي از قوي ترين اميال در انسان شهوت جنسي بوده و پيروي درست از آن ضامن حفظ نظام بشري است، لکن در زياده روي در پرداختن به شهوت آثار بد و مخربي وجود دارد که گاه اصل هدف خلقت انسان را تهديد مي نمايد . شديدترين و اکيدترين دستورات الهي در زمينه کنترل اين ميل قوي در انسان مي باشد .در نگاه ديني هر گونه تحريک و به هيجان واداشتن اين ميل جز از طريق همسر مشروع نهي شده است .
5. رقص نيز يکي از عوامل تحريک شهوت جنسي انسان مي باشد . در نگاه ديني ممنوع بوده و البته چون هدف جلوگيري از گناه است، برخي از مراجع رقص زن براي همسر خود را که متضمن گناهي نيست ، جائز مي دانند.
6.اگر چه هستند کساني که به دلائل مختلف با رقصيدن تحريک شهواني نمي شوند اما چون همين کار آن ها مي تواند باعث تحريک جنسي ديگران و زمينه آلوده شدن شان را به گناه گرچه در آينده فراهم نمايد، به منزله تشکيل مجلس گناه محسوب مي شود. باز در انجام آن مفسده وجود دارد. حتي حضور در چنين مجموعه اي هم مي تواند حرام محسوب شود .
7. اگر شرايط به گونه اي باشد که نه خود تحريک شود و نه ديگري را به مفسده بيندازد، در شان مؤمن نيست که حرکات و اعمال و رفتاري را انجام دهد که نوعا از انسان هاي شهوتران و يا بي قيد و بند صادر مي شود و انجام آن انسان را به تدريج از ياد خدا و دور مي کند.
8. در عين حال نظرات مراجع معظم معاصر را ذکر مي نمائيم:
-حضرت آيه الله مکارم شيرازي مي فرمايد: رقص زن جز براى همسر خود جايز نيست. ( 1 )
-حضرت آيت الله خامنه اي: رقص به خودي خود حرام نيست. ولي اگر همراه با کار حرامي مانند رقص زن در حضور نامحرم يا رقص با موسيقي حرام باشد، حرام است، زيرا رقص همراه با حرام باعث مفسده مي شود و انسان را از خدا و فضائل اخلاقي دور مي کند.(2)
- حضرت آيت اللَّه بهجت و آيت اللَّه اراکي رقصيدن زن در مجالس زنان و حتي براي شوهر را جايز نمي‌دانند.(3)
- حضرت امام و آيت اللَّه فاضل و آيت الله سيستاني و آيت الله شبيري زنجاني رقص زن را فقط براي همسر خود جايز مي‌دانند . در غير آن جايز نمي‌دانند، اعم از مجلس عقد و عروسي و يا مولودي‏ها.(4)
- آيت اللَّه تبريزي رقص را به تنهايي حرام نمي‌دانند، مگر اين که مستلزم حرامي باشد.(5) مانند اختلاط زن و مرد، يا همراه بودن رقص با موسيقي مطرب.
البته مراجعي که رقص را جايز نمي دانند، نگاه به رقص را هر چند رقص زن براي زن ها باشد و يا هرچند بيننده و رقص کننده همجنس باشند، جايز نمي دانند.(6)
در عين حال نگاه به رقص نامحرم به نظر تمام مراجع حرام مي باشد.
پي‌نوشت‌ها:
1 . استفتائات جديد حضرت آيه الله العظمي مکارم شيرازي ، ج‏1، ص 149، سؤال 534 .
2. آيت الله العظمي خامنه اي، استفتاآت س 1170.
3. آيت الله اراکي، توضيح المسائل، مسئله 598 ؛ آيت الله بهجت ، توضيح المسائل، متفرقه، مسئله 1.
4. امام خميني(ره)، استفتاءات ،ج2 ، سؤال 35 و ج3 ، س 118 . استفاده از ساير استفتاءات و مکاسب محرمه، آيت الله فاضل(ره)، جامع المسائل، ج1 ، ص 486، مسئله 1736و1737؛ استفتائات سايتي آيت الله سيستاني،
5. آيت الله تبريزي، صراط النجاه ،استفاده از سؤال 1020 .
6. آيت الله مکارم، استفتائات جديد، ج1، سؤال 536. « نظر کردن به رقص حکم خود آن را دارد». آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج1 سؤال 1739:«احتياط (واجب) در عدم حضور در مجلس رقص است».