درقران مواردی به وضوح ذکر شده که حرام است و نباید به آنها نزدیک شد مانند شراب زنا و...
ولی دروغ و غیبت از اعمالی است که انجام دادن انها گناه می باشد
فرق این دو واژه را توضیح دهید.
با تشکر

پرسشگر گرامي با عرض سلام و سپاس به خاطر ارتباطتان با اين مركز
حرام به معنی ممنوع ، منطقه ممنوعه ، خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد و یا حتی به آن نزدیک شد. در کتاب لغت مجمع البحرین در بیان مفهوم ح- ر -م آمده است : التحریم ، المنع .
اما گناه که در زبان فارسی به معنای بزه ، جرم ، خطا ،نافرمانی و مانند آن است، در قرآن و روایات غالبا از آن به « ذنب » ، « اثم » و « معصیت » تعبیر می شود، که نتیجه عدم رعایت حرام ،جرم و گناه است .
حرام و حلال ، واجب ، مستحب ، مکروه و مباح احکام و قوانین و مقررات تکلیفی است که متعلق آن افعال و اشیای خارجی است. وظیفه و مسؤلیت انسان را در برابر آن مشخص می کند ، ولی متعلق گناه یا بزه و جرم عملکرد انسان است. یعنی عدم رعایت حرام و وارد شدن در منطقه ممنوعه جرم و گناه است . مثلا وقتی گفته می شود : خوردن شراب یا غیبت مؤمن حرام است، همانند دستور راهنمایی و رانندگی است که گفته می شود : عبور از چراغ قرمز ممنوع (یا حرام )است. همان گونه که در صورت عدم رعایت قانون راهنمایی ، فرد مرتکب جرم شده و مجرم یا بزهکار شمرده می شود ، کسی هم که به حریم ممنوع و قُرُق شده خدا نزدیک شود و به خط قرمزها (حرام ها )اعتنایی نکند، مجرم و گناهکار محسوب می شود .