با سلام. من فرد مذهبی یا خرافی نیستم و زیاد هم با مسائل دینی ارتباط ندارم. یک مشکلی داشتم و دارم. شاید شما بتوانید راهنماییم کنید.
تقریبا از سن 17 یا 18 سالگیم بعضی شبها صدای راه رفتن یا دویدن مخصوصا شبها میشنیدم. کم کم با گذشت زمان این صداها واضحتر شدند و مطمئن شدم که این صداها از اعضای خانواده نبود. زیاد سعی نمیکنم فکری به این مسائل هدر بدم اما:
1- یادم میاد دوسال پیش یک شب در خانه تنها بودم نصفه شب بود یکی به سرعت "هس هس" پاشو روی فرش میکشید و اینطرف اون طرف میدوید. من توی خواب دادزدم: "بس کن ، برو بخوابیم". درست یادمه کمی صدا ساکت شد ولی کمی بعدش حس کردم یک چیزی سر پاهام ایستاده و به من نگاه میکنه!!!

2- حدودا چند ماه بعدش یک شب عمیق خوابیده بودم. یهو دیدم پاشدم و دارم به طرف اطاق پذیرایی میرم که ایستادم و این طرف اون طوفو نگاه میکنم. اون موقع حس کردم چیزهای خبیصی به طرف من میایند که خواستم داد بزنم ولی در آن واحد روحم به بدنم که توی رختخوابم بود دمیده شد!!!

3- بدترینش همینه که میخوام بگم: دو سه ماه پیش بود شب وسط پذیرایی جامو انداختم و خوابیدم. نصف شب حس کردم چیزی روم دراز کشیده خیلی سبک وزن بود اما احساس کردم نمیتونم نفس بکشم کمی بعد که نفسم بند اومده بود ولم کرد و یک نفس عمیق کشیدم و از خواب بیدار شدم.

راستشو بگم همش اینها نیستن و زیاد این اتفاق میوفته و نمیدونم توهم و یا ترسه یا خرافات. شما هم فکر نمیکنم راهی بدونین. فقط خواستم با یکی مطرح کنم.

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
دوست عزیز ! هرچند اظهار نظر دقيق و قطعي در مورد حوادثي از اين دست نيازمند بررسي و تامل بيشتر است اما به نظر مي رسد آنچه نقل کرده اید، هیچ ارتباطی با امور ماورايي و ناشناخته مانند جن و ... ندارد ، بلکه حالتی شايع است که در میان عرف از به بختک تعبیر می شود ، اما در نگاه علمی "فلج خواب" نامیده می شود ؛ بختک یا فلج خواب(sleep paralysis) به حالت ناتوانی در انجام حرکات ارادی حین خواب گفته می‌شـود.
فلج خواب یـک تـجربـه ی دلــهره آور و هراس انگیزمی بـاشد که اغـلب اوقات، هنگام بیدارشـدن از خـواب و یـا در مـوارد اندک در لحظه ی به خـواب رفتن رخ می‌دهد. فلج خواب از چند ثانیه تا چـند دقیـقه بـه طـول می‌انجامد. 25 تا 30 درصدجـمعیت کشـور حـداقل یک بار در طول زندگی خود اخـتـلال فلج خـواب را تـجـربه کرده اند. فلج خواب می‌تواند در هر سنی روی دهد.
علایم فلج خواب:
1- ناتوانی در حرکت دادن تنه، دست ها و پاها و صحبت کردن (فرد از فرط ترس می‌خواهد فریاد بکشد و برای بیدار شدن تقلا می‌‌کند، اما گویی تلاش وی بی نتیجه است).
2- فلج تمام و یا بخشی از عضلات اسکلتی بدن.
3- احساس خفگی و نزدیک بودن زمان مرگ (گویی موجودی روی قفسه سینه شما قرار گرفته است).
4- وحشت زدگی و اضطراب.
5- توهمات خواب(hypnagogic hallucinations): به توهمات شنیداری، دیداری و لمسی رویا مانند اطلاق می‌شود. احساس حضور یک انسان دیگر در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن سایة افراد، دیدن منبع نورانی، شنیدن صدای افراد، شنیدن صدای قدم‌هایی که نزدیک می‌شوند، دیدن شبح، تجربه خروج از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنیدن صدای باز و بسته شدن درها.
تصورات غلط نسبت به فلج خواب و یا بختک:
آزار و اذیت توسط جن، شیطان، دیو و یا موجودات فرا زمینی، و یا اشتباه گرفتن آن با تجربه خروج از بدن.
علت ایجاد فلج خواب:
عوامل ژنتیکی، اضطراب و استرس، اختلال هراس و اختلال در نظم خواب را در پیدایش فلج خواب دخیل می‌دانند.
مکانیسم ایجاد فلج خواب:
در طی خواب در مرحلة حرکات سریع چشم(REM)، یعنی مرحله ای که رویا بینی در آن روی می‌دهد، مغز انتقال سیگنال‌های عصبی به سوی عضلات اسکلتی (به استثنای عضله دیافراگم و عضلات چشم) را مسدود و متوقف می‌سازد، تا رویاهای خود را برون ریزی نکنید (یعنی مثلاً وقتی خواب می‌بیند در حال دویدن هستید، از رختخواب بلند نشوید و شروع به دویدن نکنید). هنگامی که قصد دارید از خواب بیدار شوید، مغز مجدداً کنترل عضلات را به دست می‌گیرد. اما گاهی اوقات قبل از اینکه مغز کنترل عضلات اسکلتی را به دست گیرد و عضلات از حالت فلج بودن خارج گردند، هشیاری خود را باز می‌یابید. که نتیجة آن احساس هراس آور فلج بودن بدن تان خواهد بود. نقطه مقابل این عارضه زمانی است که برخی افراد هنگام رویا دیدن دست ها و پاهای خود را تکان می‌دهند و یا در موارد شدید تر دچار خوابگردی می‌شوند.
چه چیزهایی احتمال تکرار فلج خواب را افزایش می‌دهند:
1- کسانی که طاق باز و رو به پشت می‌خوابند ، بیش تر به فلج خواب دچار می‌شوند.
2- برنامة خواب نامنظم و محرومیت از خواب.
3- افزایش استرس و اضطراب.
4- تغییرات ناگهانی در سبک و یا محیط زندگی.
5- مصرف قرص های خواب‌آور و آنتی هیستامین‌ها.
چگونه هنگام تجربه فلج بدن خود را از این وضعیت هراس‌آور خلاصی بخشیم:
1- سعی کنید انگشتان دست و یا پای خود را تکان دهید.
2- چشمان خود را به شدت تکان دهید، به دنبال آن پلک‌ها و سر خود را.
3- سعی کنید وضعیت خروج از بدن را در خودتان القا کنید.
درمان فلج خواب:
فلج خواب یک اختلال خواب بی خطر است. تنها با رعایت اصول بهداشت خواب، خودداری از طاق باز خوابیدن و کاهش استرس ها و هراس ها می توان تکرار آن را به حداقل رساند. افرادی که هفته ای یک بار به فلج خواب دچار می‌شوند، لازم است تحت درمان دارویی (مصرف ضد افسردگی ها) قرار گیرند.
از نظر علمی هر گاه فردی رو به بالا بخوابد و دست چپ آن فرد روی قلبش باشد ،چون رگ دست چپ دارای ارتعاش است ، باعث تحریک بطن چپ قلب شده و آن فرد به بختک ( یا فلج خوابی ) مبتلا می‌گردد. البته به طور كلي اين حالت هیچ ضرری برای بدن ندارد. باشنیدن صدا و لمس بدن از طرف شخص دیگر باعث بر طرف شدن اين حالت می‌گردد .