با سلام و عرض خسته نباشید ایا برای انتخاب اگاهانه مرجع تقلیدمان باید رساله هر یک از مراجع را مطالعه کنیم؟یا از طریق پرس و جو کردن از افراد مختلف میتوان مرجع را انتخاب کرد؟یا فرقی نمیکند چگونه و چه کسی را به عنوان مرجع تقلیدمان انتخاب کنیم(مهم این است که یک مسلمان باید تقلید داشته باشد)؟ممنون میشم راهنماییمان کنید.با سپاس

پرسشگر گرامی باسلام و تشکر از ارتباط تان با این مرکز
باید با تحقیق و مشورت با افراد متدین و خبره مجتهدی را به عنوان مرجع تقلید طبق آنچه در ذیل می آید انتخاب کنی .
در رساله­ های توضیح المسائل مراجع آمده است: تقلید از مجتهدی جایز است که علاوه بر مرد بودن، بالغ و حلال زاده و شیعة دوازده امامی باشد و شرایط زیر را نیز داشته باشد، چنین مرجعی را باید برای تبعیت انتخاب کرد و نمی توان هر کس را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کرد :
1- زنده باشد؛ بنابراین ابتدائاً نمی­شود از مجتهدی که از دنیا رفته تقلید کرد.
2- عادل باشد؛ منظور از عدالت، ملکة نفسانیه یا تقوا و حالت خداترسی باطنی است که انسان را به انجام واجبات وادار کند و از ارتکاب گناهان کبیره یا اصرار بر گناه صغیره باز دارد.
3- حریص به مال، قدرت و ریاست دنیا نباشد.
4- در فهمیدن حکم خدا از همة مجتهدان عصر خویش عالِم‌تر باشد و یا لااقل با آن ها مساوی باشد. (1)
برای شناختن مجتهد اعلم سه راه وجود دارد:
اول آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.
دوم آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند ، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند .
، سوم آن كه عده‌اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ، واز گفته آنان اطمينان پيدا مى شود مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند .
اگر شناختن اعلم مشكل باشد، بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد ، بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست؛ بنا بر احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يك ديگر مساوى باشند بايد از يكى از آنان تقليد كند. (1)
در حال حاضر مراجعی در حوزه های علمیه معروف و مشهور هستند که پس از استفاده از راه های تشخیص مرجع اعلم، می توان از یکی از آن ها تقلید نمود از جمله، آیات عظام:
1- حضرت‌ آيت‌ الله‌ حاج‌ سيد علي‌ خامنه‌اي ‌(مقام‌ معظم ‌رهبري‌)
2ـ حضرت‌ آيت ‌الله ‌حاج ‌شيخ ‌حسين ‌وحيد خراساني‌
3ـ حضرت ‌آيت ‌الله‌ حاج ‌سيد موسي ‌شبيري‌ زنجاني‌
4ـ حضرت‌ آيت ‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ ناصر مكارم‌ شيرازي‌
5- حضرت آیت الله حاج سید علی سیستانی
6- حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی
دامت‌بركاتهم‌.
1.توضیح المسائل مراجع ، مسئله 3 و 4و 14.