1.حکم دست زدن در مراسم مولودی ائمه 14معصوم چیست؟
2 .برگزاری وشرکت در مراسمی به عنوان عیدالزهرادر نه ربیع چه حکمی دارد؟
3 .لعن فرستادن به خلفای سه گانه چه حکمی دارد؟
4 .حدیثی معروف به رفع القلم به نقل از علامه مجلسی در زادالمعادباب 8 صفحه 325 وبحار جلد 31 صفحه 120 معتبر است یا خیر.
لطفا در صورتی که برای پاسخگویی معذوریتی دارید اعلام فرمایید.

پرسش 1:
عيد الزهرا
شرح : 1.حکم دست زدن در مراسم مولودي ائمه 14معصوم چيست؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
دست و کف زدن در مراسم مولودي ائمه و جشن هاي مذهبي در صورتي که در مساجد و حسينيه نباشد، اشکال ندارد؛ ولي در مساجد و حسنيه سزاوار نيست که به جاي صلوات و ذکر و تکبير، کف زده شود. (1)
پي نوشت:
1. واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله عليها، احکام کف زدن، ص 9 و 11 .
پرسش 2:
برگزاري وشرکت در مراسمي به عنوان عيدالزهرادر نه ربيع چه حکمي دارد؟
پاسخ:

برگزاري مراسم عيد الزهرا به خودي خود اگر موجب تفرقه نشود، اشکال ندارد؛ و شرکت کردن در آن نيز اشکال ندارد, ليکن اگر در مجلس عيد الزهرا و به بهانه عيد الزهرا کارهايي که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان مي گردد، صورت بگيرد؛ برگزاري چنين مجالس و شرکت در آن حرام است جايز نيست. (1)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251).
پرسش 3:
لعن فرستادن به خلفاي سه گانه چه حکمي دارد؟
پاسخ:

لعن کردن به خلفاي سه گانه و اهانت به مقدسات مذهبي ديگران و يا هر نوع رفتار و گفتاري ديگري که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان مي گردد، حرام است و از اين نوع اهانت به مقدسات ديگران بايد خود داري شود.(1)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني.(7836565-251).
پرسش 4:
حديثي معروف به رفع القلم به نقل از علامه مجلسي در زادالمعادباب 8 صفحه 325 وبحار جلد 31 صفحه 120 معتبر است يا خير. لطفا در صورتي که براي پاسخگويي معذوريتي داريد اعلام فرماييد.
پاسخ:

در سّؤال 751 از حضر ت آيت الله مکارم آمده است : در مجالسي که بعضي الان مي گيرند و حرکات و الفاظ خلاف شرعي مثل رقص انجام مي دهند و وقتي به آن ها گفته مي شود به اين حديث طولاني رفع القلم استناد داده مي شود که در سه روز از سال قلم و نوشتن از خلق برداشته شده است و خطاها نوشته نمي شود :
«وَ أَمَرْتُ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ لَا أَكْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لَكَ وَلِوَصِيک ». (1)
ايشان در جواب فرمودند:
اين احاديث از جهت سند معتبر نيست و مضافا به اين که مخالف با کتاب خدا يعني قرآن مجيد است و ساحت ائمه معصومين به ارتکاب معاصي در مثل اين ايام و غير اين ايام به دور است! حتي فرضا بگوييم اين حديث از جهت سند هم صحيح باشد، شامل خطا و سهويات مي شود که خداوند اينها را مي بخشد نه گناهاني را که انسان به عمد مرتکب آن شود. (2)
پي نوشت:
1. علامه مجلسي ، بحارالأنوار، موسسه الوفاء، بيروت، سال 1404ق، ج 31، ص124، ج 95 ، ص 352 .
2. مكارم شيرازى‏ ناصر ، رساله‏هاى عمليه و احكام‏، ص 192.