سلام .من کارمند یکی از بانکها هستم طبق وظیفه بانکی از مشتریان هنگام اعطا وام سود ویا هنگام بازپرداخت دیرکرد می گیریم با توجه به اینکه از نظر مراجع اخذ سود وجریمه حرام می باشدو با توجه به اینکه ما از همین سیستم بانکی که در نظام کشوری فعال هستند حقوق ومزایای خود را دریافت می کنیم ایا حقوق ما هم امیخته به مال حرام است ؟لطفا حداقل نظر 5 نفر از مراجع مهم را عنوان کنید.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
به نظر آیت الله بهجت، کار کردن در بانک ها برای کارمندان بانک بدون اجازه مرجع تقلید جایز نیست . باید با اجازه مرجع تقلید خود در بانک کار نماید . بعد از اجازه مرجع تقلید برای کار، در قسمتی که مربوط به کارهای ربوی نباشد، کار کردن اشکال ندارد . حقوقی که می گیرد ،در صورتی که یقین ندارد که از عین مال ربا باشد، اشکال ندارد.
اما در غیر بانک اگر در جای دیگری مثل شرکت و یا سازمان خصوصی باشد، در صورتی که نمی داند کار آن ها ربوی است یا نه، کار کردن اشکال ندارد . اگر قسمتی از کارهای شرکت یا سازمان ربوی باشد و قسمت دیگری از آن مربوط به ربا نباشد، کار کردن در قسمتی که معاملات ربوی انجام می شود، حرام است. کار کردن در قسمت غیر ربوی اشکال ندارد. حقوقی هم که دریافت می کند و نمی داند از عین درآمد ربا است ،بنا می گذارد که از درآمد ربا نمی باشد و اشکال ندارد.(1)
به نظر آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی، تبریزی: کار کردن در موسسات مالی و اعتباری و بانک ها، در صورتی که قوانین شرعی در آن ها مراعات گردد و معاملات ربوی صورت نگیرد و طبق یکی از قوانین شرعی مانند مضاربه یا شرکت و یا جعاله سپرده گذاری و سود دهی صورت بگیرد، اشکال ندارد.(2)
به نظر آیت الله وحید گرفتن حقوق در قبال فعالیت های مربوط به وام ربوی اشکال دارد.(3)
پی نوشت ها:
1. سؤال تلفنی (7743271-0251) از دفتر آیت الله بهجت؛
2.آیت الله خامنه ای، استفتائات، سؤال1948 ؛
آیت الله مکارم، استفتائات جدید ج3، سؤال 1332 - 1334؛
آیت الله تبریزی،استفتاآت جدید،ج 1،س 2122.
3.سؤال تلفنی از دفتر آیت الله وحید(7740611-0251).