## پرسشگر گرامی باسلام و تشکر از ارتباط با این مرکز.
عمده اختلاف بین شیعه و سنی در مسئله غسل، در کیفیت غسل می باشد؛ هر چند در جزئیات غسل کردن نیز اختلاف بین مذهب شیعه و اهل سنت و نیز بین خود مذاهب اربعه اهل سنت وجود دارد.
توضیح این که:
در غسل، موارد اختلاف بین شیعه و اهل سنت و همچنین بین خود مذاهب اربعه اهل سنت وجود دارد، از جمله:
1. بنا بر مذهب شیعه، شستن داخل دهان و بینی و سوراخ داخل گوش، واجب نیست؛ چون ظاهر بدن حساب نمی شود. در غسل، شستن ظاهر بدن کافی است.
بین مذاهب اربعه، در این مسئله اختلاف است. از نظر حنابله و حنفیه (مذاهب اهل سنت)، مضمضه کردن و استنشاق، در غسل واجب است و داخل دهان و بینی را نیز جزء ظاهر بدن حساب نموده اند. شافعی و مالکی این ها را واجب نمی داند و مطابق با مذهب شیعه فتوا داده اند.
2. همچنین در شستن موهای بلند در غسل، به نظر بیش تر علمای شیعه بنا بر احتیاط واجب، شستن موهای بلند نیز در غسل واجب است؛ ولی در مذاهب اهل سنت، در این مسئله نیز اختلاف دیده می شود؛ مثلاً در مورد موهای زیاد، مالکی ها قائل اند که واجب است موها را حرکت بدهد تا آب به ظاهر پوست بدن برسد؛ اما مذاهب ثلاثه دیگر قائل اند که ظاهر موها نیز شسته شود و باطن موهای بلند نیز شسته شود؛ ولی رساندن آب به ظاهر پوست در جایی که موهای بلندی دارد، واجب نیست.
حنابله در شستن موهای بلند زن ها، بین غسل جنابت و حیض فرق گذاشته اند. باز کردن بافت موهای خانم ها را در غسل جنابت، واجب نمی دانند؛ بلکه مستحب می دانند که باز شود و ظاهر و باطن موها شسته شود؛ اما در غسل حیض، واجب می دانند که بافت موها باز شود و تمام موهای بلند ظاهر و باطن آن باید شسته شود. (1)
3. در کیفیت غسل نیز بین مذهب شیعه و اهل سنت اختلاف است.
از نظر مذهب امامیه، غسل دو قسم است: ترتیبی و ارتماسی. در غسل ترتیبی، اول باید سر و گردن و بعد سمت راست و بعد سمت چپ بدن شسته شود.
اما در مذهب اهل سنت، ملاک شستن تمام بدن و رساندن آب به تمام بدن است؛ فرق نمی کند. اول کجای بدن شسته شود. ترتیب در مذهب اهل سنت، معتبر نمی باشد. (2)

پی نوشت ها:
1. الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 1، کتاب الطهارة، فرائض الغسل، ص 111 تا 116.
2. الفقه علی المذاهب الخمسة، چاپ هفتم، ص 47.