سلام
در تلويزيون ديدم شخصي درباره ظاهر امامان ميگفت كه امامان از هر جهت زيبا بودن تا بتوانن جاذبه داشته باشند آيا اين درست است ؟ آيا همه امامان زيبا بودند در مورد اوصاف ظاهري امام علي عليه السلام چيزهايي خواندم مثلا قد كوتاه ، شكم بزرگ و ... آيا درست است؟

بهترين كار براي اينكه ميت سود ببره برايش چه كار كنيم و همچنين ذكري بيان كنيد كه با آن خواب عزيزان از دست رفته مان را بتوانيم ببينيم و از اوضاع آنها با خبر شويم؟

اگه من سوال زيادي داشته با شم مي تونم همه رو يكجا بپرسم در يك روز يا نه؟لطفا درباره شرايط و قوانين پرسش بگوييد

پرسش 1:
ظاهر امامان
شرح : در تلويزيون ديدم شخصي درباره ظاهر امامان مي گفت كه امامان از هر جهت زيبا بودند تا بتوانند جاذبه داشته باشند؛ آيا اين درست است؟
پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
اين مرکز از اظهار نظر - در باره زيبايي امامان - اطلاع ندارد، اما اين مطلب درست است که امامان ما زيبا بودند ، مثلا در باره امام زمان مي خوانيم:
جوان خوش سيمايي است که صورت ، او مانند ستاره درخشان مي‌باشد.(1)
طبيعي است زيبايي در جذابيت مردم به انسان اثر دارد ، زيرا زيبايي يکي از نعمت هاي الهي است که انسان ها آن را دوست دارند و مي خواهند زيبا باشند. امامان ما از اين نعمت الهي بر خور دار بودند و اين امر يکي از عوامل جذابيت آنان محسوب مي شود.
اما آنچه موجب جذب بيش تر مردم به امامان شده ، رفتار و گفتار آنان است ، يعني آنان با معنويت ، با اخلاق ، با تقواترين انسان ها و...، بودند . اين امر سبب شد که مردم عاشق و دلباخته آنان شوند . آنچه که سبب شد مردم امام حسين (ع) را دوست داشته باشند ، دينداري، خدا باوري ، فداکاري ، عزت گرايي ...، وي مي باشد. همچنين آنچه که امام علي (ع) را سخت مورد توجه افکار عمومي قرار داده است ، عدالت گرايي و ديگر ابعاد ديگر شخصيت وي مانند علم، شجاعت ، اخلاق ...، مي باشد.
پي نوشت :
1. منتهي الامال، شيخ عباس قمي ،ج 2، ص 763، مؤسسه انتشارات هجرت ،قم،1378.

پرسش 2:

در مورد اوصاف ظاهري امام علي عليه السلام چيزهايي خواندم مثلا قد كوتاه ، شكم بزرگ و ...، آيا درست است؟
پاسخ:

در روايات اسلامي تعابيري در باره اميرالمومنين آمده مانند: انزع البطين (شكم بزرگ ) اما در برخي از روايات ديگر نيز به تفسير اين عبارت پرداخته شده ، از ابن عباس و يا امام صادق در اين باره پرسيدند و در توضيح بيان داشتند كه كنايه اي است از دوري حضرت از شرك و دانش فراوان.(1)
چنانچه به معناي ظاهري باشد، ممکن است اشاره به بدن ورزيده ايشان باشد که چاق تصور مي شد. بنابراين منظور شکم داشتن نيست ، بلکه ورزيده بودن بدن است.
بر فرض که حضرت چاق باشد، منافاتي با دلاوري‌هايش ندارد؛ زيرا اگر بدن ورزيده باشد، مشکلي ايجاد نمي‌سازد.
آنچه امروزه به نظر مي رسد كه شكم بزرگ با زيبايي سازگار نيست . شايد در آن زمان خصوصا بين عرب جزء زيبايي به حساب مي آمده كه در روايات، گاهي پيامبر در مقام ذكر فضيلتي براي علي ايشان را با اين عبارت ياد مي كند .
پي نوشت :
1. إرشاد القلوب إلى الصواب‏، شيخ حسن ديلمى‏،ج2،ص 258، ناشر: شريف رضى‏، قم، ‏ٌ 1412 ق‏، نوبت چاپ: اول‏؛ صحيفة الرضا عليه السلام‏، ص 64، ناشر: كنگره امام رضا (ع)‏، مشهد، 1406 ق‏، نوبت چاپ: اول‏؛
معاني الأخبار، ترجمه عبد العلى محمدى شاهرودى‏، ج‏1، ص 145، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1377 ش‏، نوبت چاپ: دوم‏.
پرسش 3:
بهترين كار براي اينكه به ميت سود برسد، چيست؟ همچنين ذكري بيان كنيد كه با آن خواب عزيزان از دست رفته مان را بتوانيم ببينيم و از اوضاع آن ها با خبر شويم.
پاسخ:

1- هر کاري خيري که براي اموات انجام داده شود ،مثلا قرآن و نماز خوانده و يا صدقه داده شود و بعد از انجام آن کار خوب، ثواب آن به ارواح اموات يا به روح ميت مورد نظر هديه شود، اموات از ثواب آن کارخير بهره مند مي شوند.
خواندن قرآن براي اموات ثوابي زياد دارد. اگر کسي کار خير براي اموات انجام دهد و يا قرآن بخواند ، کساني که از دنيا رفته اند از ثواب آن بهره مي برند . به کسي که قرآن خوانده يا کار خيري ديگري انجام داده و ثواب آن را براي اموات هديه کرده است، نيز ثوابي زياد داده مي شود.(1)
مرحوم حاج شيخ عباس قمي مي گويد :
از جامع الاخبار نقل است: بعضى از صحابه از حضرت رسول صلى الله عليه و آله نقل كرده اند: هديه بفرستيد براى مردگان خود.(2)
در ميان تمام کارهاي خوب، بهترين آن ها آن است که اول به واجبات ميت توجه و رسيدگي شود. اگر ميت نماز و روزه قضا داشته باشد، براي او نماز و روزه قضا انجام شود . اگر از کسي بدهکار باشد، بدهکاري او داده شود.
بعد از انجام واجبات هر کار خيري که انجام داده و ثوابش براي ميت هديه شود ، ميت از ثواب آن بهره مي برد.
2- براي خواب ديدن اموات در کتاب حاشيه مفاتيح الجنان دستور عمل زير بيان شده است .
هنگام خوابيدن سوره شمس و سوره قدر و سوره قل يا ايها الکافرون و سوره اخلاص (قل هو الله احد) و سوره قل اعوذ برب الفلق و سوره قل اعوذ برب الناس را بخوانيد . بعد از آن صد مرتبه سوره اخلاص را بخوانيد . بعد صد مرتبه صلوات بر پيغمبر و اهل بيت بفرستيد . با وضوي کامل به جانب راست بخوابيد . به نيت خواب ديدن هرکسي که اين سوره ها را بخوانيد، ان شاء الله او را درخواب مي بينيد.(3) به حاشيه مفاتيح الجنان مراجعه کنيد.

پي نوشت ها:
1. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏2، ص 341؛ وسائل الشيعه، ج 5، ص 367، چاپ اسلاميّه.
2. مفاتيح‏الجنان ،ص 568 تا ص 571.
3. حاشيه مفاتيح الجنان،ص 960 به بعد.چاپ کانون انتشارات علمي.