با سلام
چند سوال در زمینه ی احکام مربوط به نماز و اقامه دارم

1: در هرجایی که اذان پخش میشود مثل رسانه ها بعد از ذکر اشهد ان محمدا رسول الله ، ذکر اشهد ان علیا ولی الله گفته میشود من به تازگی در رساله ی اجوبه آقای خامنه ای (مرجع تقلیدم) مشاهده کردم که ایشان در جواب به سوالی گفتند که این جمله یعنی اشهد ان علیا ولی الله جزو اصلی اذان و اقامه نیست ، من این را نمیدانستم حال که آن را میدانم میتوانم موقع گفتن اذان قبل از نمازم این ذکر را بگویم؟

2: همینطور سوال دیگر نیز در این رابطه است آیا گفتن ذکر اشهد ان فاطمه عصمت الکبری بعد از ذکر اشهد ان علیا ولی الله مشکلی دارد؟ باتوجه به اینکه میدانم این ذکر جزو اصلی اذان نیست

3: گفتن اذان و اقامه مستحب است، آیا گفتن تنها اذان اشکالی دارد؟ یا اینکه حتما باید هم اذان را بگویند و هم اقامه را؟

پرسش 1:
احکام نماز و اقامه
شرح : 1: در هرجايي که اذان پخش مي شود مثل رسانه ها بعد از ذکر اشهد ان محمدا رسول الله ، ذکر اشهد ان عليا ولي الله گفته مي شود . به تازگي در رساله اجوبه آقاي خامنه اي (مرجع تقليدم) مشاهده کردم که ايشان در جواب به سوالي گفتند که اين جمله يعني اشهد ان عليا ولي الله جزو اصلي اذان و اقامه نيست ، من اين را نمي دانستم. حال که آن را مي دانم مي توانم موقع گفتن اذان قبل از نمازم اين ذکر را بگويم؟
پاسخ:
پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با اين مرکز؛
«اشهد ان عليا ولي الله »جزو اصلي اذان و اقامه نيست ، "اشهد أنّ علياً ولى اللَّه" چه در زمان پيامبر(ص) و چه بعد از آن و چه در زمان کنونى جزء اذان و اقامه نبوده و نيست. بندهاى اذان نزد شيعه هجده تا است؛ در آغاز چهار اللَّه‏اکبر، سپس اشهد ان لااله الاّاللَّه، اشهد أنّ محمّداً رسول اللَّه، حى على الصلاة، حى على الفلاح، حى على خير العمل، اللَّه‏اکبر و لااله الاّ اللَّه، هر کدام دوبار و بندهاى اقامه هفده تا است مانند بندهاى اذان با اين تفاوت که لااله الاّ اللَّه آخر يکى است . "قد قامت الصلاة" دوبار اضافه شده و "اللَّه‏اکبر" دوبار گفته مى‏شود.
از ديدگاه شيعه "اشهد انّ عليّاً ولىّ اللَّه" جزء اذان و اقامه نيست، بلکه به عنوان تبرک گفته مى‏شود. اين مسئله هم در آغاز نبود. بعدها که بنى اميه و مخالفان سرسخت آن بزرگوار، در نماز و در منابر خود، حضرت علي (ع) را دشنام داده و لعن مى‏کردند، شيعه به عنوان مبارزه با اين اعمال زشت و ناپسند و غير شرعى، نام مقدّس حضرت را در اقامه و اذان گنجاندند . به عنوان اين که نام مقدس حضرت مبارک است و شهادت به ولايت حضرت ، در تکميل شهادت به رسالت پيامبر است و اذان و اقامه با ذکر آن ثواب بيش ترى دارد، آن را در اذان و اقامه قرار داده اند . در هر حال جزء اذان و اقامه نيست. اگر به قصد ثواب بگوييد اشکالي ندارد .
آيت الله خامنه اي فرموده : گفتن «اشهد ان علياً ولى اللَّه» به عنوان شعار تشيع خوب و مهم است . بايد به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.(1)
منظور اين نيست که گفته نشود ،بلکه منظور اين است که جزء اذان و اقامه نمي باشد.
پي نوشت:
1 .آيت الله خامنه اي، أجوبة الاستفتاءات، ص 93 ،س 456:

پرسش 2:

آيا گفتن ذکر اشهد ان فاطمه عصمت الکبري بعد از ذکر اشهد ان عليا ولي الله مشکلي دارد؟ باتوجه به اينکه مي دانم اين ذکر جزو اصلي اذان نيست.
پاسخ:
اين كار جايز نيست، علاوه بر عدم مشروعيّت زيان هاى فراوانى براى عالم تشيّع دارد. ابراز علاقه به آن بزرگوار راه هاى بسيار بهترى دارد.
پي نوشت:
1. آيت الله مکارم، استفتاات ،ج3، س 223.

پرسش 3:
گفتن اذان و اقامه مستحب است، آيا گفتن تنها اذان اشکالي دارد يا اينکه بايد هم اذان را بگويند و هم اقامه را؟
پاسخ:
گفتن هر يک از اذان و اقامه براي نمازهاي يوميه به طور جداگانه مستحب است . ثواب نماز را بالا مي برد . اگر کسي اذان و اقامه را عمداً يا سهواً نخواند، نمازش باطل نيست. بر مرد و زن مستحب است پيش از نماز هاي يوميه (چه نماز ادايي و چه قضايي) اذان و اقامه بگويد. براي نمازهاي واجب غير يوميه مثل نماز ميّت و نيز در نمازهاي عيد فطر و قربان مستحب است سه مرتبه الصلاة بگويند.(1) از امام باقر و صادق (عليهما السلام)نقل شده است :"هر کس اذان و اقامه بگويد و وارد نماز شود، دو صف از ملائکه به او اقتدا مي کنند . اگر فقط اقامه بگويد، يک صف به او اقتدا مي کنند."(2)
در هر حال نخواندن اذان و اقامه براي نمازهاي يوميه اشکالي ندارد و نماز صحيح است . اگر اذان تنها بگويد و يا اقامه تنها بگويد، به اندازه خودشان ثواب دارند . گفتن يکي غير از ديگري اشکال ندارد ،ولي بر گفتن اقامه تاکيد بيش تر شده است .
پي نوشت ها:
1.توضيح المسائل مراجع، ص539، مسئله916.
2.وسائل الشيعه، ج 4، ص 621، باب 4 از ابواب اذان و اقامه.